Boeing mění architekturu řízení 737 MAX a řídící software přepisuje. Úpravy budou hotovy do konce září.

  • 05.08.2019 13:00

Podrobné simulátorové testy řídicího systému Boeingu 737 MAX, které v červnu uskutečnil Federální úřad pro letectví (FAA), odhalily další potenciální závady v řízení nesouvisející s MCAS. Boeing na nové požadavky FAA reaguje zásadní změnou architektury řídícího systému letadla.

Minulý týden Boeing uvedl, že řešení bude předáno k testování FAA do konce září a CEO společnosti D. Muilenburg věří, že letadlo se dostane do vzduchu v říjnu. Proti tomuto tvrzení se záhy ohradil úřad FAA s tím, že žádný termín recertifikace neexistuje a letadlo půjde do vzduchu až přesvědčí o své bezpečnosti.

Jak již bylo uvedeno, závady odhalené červnovým testováním nesouvisí se systémem MCAS, který je podle probíhajícího vyšetřování odpovědný za katastrofu Boeingů 737 MAX Lion Air a Ethiopian. Jsou výsledkem dodatečného testování řízení letadla.

Deník Seattle Times uvádí, že Boeing Co. proto upravuje architekturu řídicího systému 737 MAX tak, že do řízení budou simultánně zapojeny oba počítače pro řízení letu (flight-control computers) namísto jediného, jak je tomu dosud. Mění se tak tradiční architektura, kterou model 737 používá po desetiletí. 

FAA vedl k požadavkům na změny fakt, že během simulace extrémních letových situací jeden ze tří zkušebních pilotů nedokázal zvládnout nouzovou situaci a odvrátit simulovanou katastrofu. V testech uskutečněných na nejvyspělejším simulátoru 737 MAX trvalo pilotovi 16 sekund, než identifikoval a reagoval na simulovanou závadu systému. To nesplňuje podmínky certifikace. Úřad usoudil, že pokud by posádka čelila takové, byť velmi nepravděpodobné, závadě v reálných podmínkách, katastrofu by se nepodařilo odvrátit. FAA zavrhl argument Boeingu, že posádka má mimořádné situace vyřešit.

Ali Bahrami, vedoucí pracovník FAA odpovědný za bezpečnost, před vyšetřovací komisí Senátu k tomu minulý týden výslovně uvedl, že zkušební piloti FAA po provedených simulacích konstatovali, že „bylo třeba mimořádné úrovně znalostí pilotů, aby situaci vyřešili. To by bylo nad možnosti průměrné posádky leteckých společností”.

Seattle Times připomíná, že brzký návrat do provozu je důležitý nejenom pro zákazníky a Boeing, ale týká se rovněž zaměstnanosti 10 000 pracovníků v Rentonu. Šéf Boeingu minulý týden na konferenci s investory konstatoval, že pokud by došlo k dalším zpožděním v recertifikaci letadla, Boeing by upřednostnil výrobu přerušit nebo snížit její tempo.  (Foto: newsweek.com)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Radek - nepřihlášený host (...212.223...)
06.08.2019 08:04
Reálný odhad

Takže i kdyby Boeing všechno stihnul, zkušební program FAA začne až v říjnu, může trvat 1-2 měsíce a další měsíc vyhodnocení nebo rozhodnutí o dalších úpravách. Výsledkem může být i požadavek FAA na důkladné procvičení všech posádek na full simulátoru, takže klidně další měsíc navíc. Dřív než koncem prosince nebo začátkem ledna se letouny v USA do vzduchu nedostanou, reálně bych viděl únor - takže další tři až čtyři měsíce výroby 150-200 B737 na sklad bez zaplacení. Ve světě pak nejméně o měsíc až dva později.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace