Další vývoj situace kolem Boeingu 737 MAX - ztráty a kompenzace za uzemnění, odpojené hlášení

  • 05.05.2019 09:00

Ztráty a kompenzace za uzemnění 737 MAX

Tak jak jednotlivé společnosti postupně ohlašují své hospodářské výsledky za 1. kvartál, začíná být patrnější obraz ztrát způsobených výpadkem 737 MAX. Tím vyvstává i otázka případných kompenzací poškozeným leteckým společnostem.

Především dnes nikdo neví, jak veliký bude celkový rozsah škod. Není ještě jasné, kdy se uzemněná letadla vrátí do provozu. Boeing bude muset nejdříve dokončit práce na softwarové úpravě MCAS a tuto úpravu nechat schválit FAA. Individuálně budou úpravu schvalovat pravděpodobně také další regulátoři. Není proto pravděpodobné, že se během léta dostanou 737 MAX do provozu.

Analytici se shodují, že by bylo naivní očekávat, že Boeing bude kompenzovat „cash“. To bude spíše výjimkou než pravidlem. Ostatně Boeing sám odhaduje ztrátu výnosů způsobenou problémy modelu 737 MAX na 1 mld. USD měsíčně. 

Šéf American Airlines Doug Parker řekl minulý týden analytikům, že o kompenzacích zatím s výrobcem nejednal, ale odhaduje ztráty v důsledku výpadku 737 MAX na 350 mil. USD. Denní ztráta dosahuje 2,2 mil. USD. Gary Kelly, šéf Southwest Airlines, odhaduje ztráty z uzemnění letadel a vládního „shutdownu“ jen za 1. kvartál na 200 mil. USD. Otázku vyrovnání bude Southwest řešit s Boeingem na uzavřených jednáních. Odhadovaná ztráta evropských společností je 350 mil. EUR.

Šéf Norwegianu Bjørn Kjos tvrdí, že ztratil 52 mil. EUR, a že jednání s Boeingem o kompenzacích probíhají. Ztráty TUI dosahují 3 mil. EUR týdně. Ztráty za celorok tedy mohou dosáhnout 200 mil. EUR, pokud se letadla vrátí do služby v polovině července, nebo až 300 mil. EUR, pokud nastoupí v září. Je tedy zřejmé, že odhady ztrát jednotlivých společností se výrazně liší. Zatím žádná letecká společnost neukázala kalkulaci škod a předpoklady pro výpočet náhrad.

Analytice předpokládají, že Boeing bude kompenzovat postižené společnosti především slevou na dalších objednávkách nebo příp. spolufinancovat marketingové kampaně, které mají obnovit důvěru cestujících v letadlo. Různé společnosti budou jistě uplatňovat různé přístupy a mají také různou vyjednávací pozici. Pro velké a prosperující zákazníky Boeingu bude sleva atraktivním řešením, pro potácející se společnosti jako je Norwegian bude preferovanou volbou posunutí existujících objednávek a okamžitá finanční kompenzace. Je pochopitelné, že kdo bude chtít kompenzaci ihned, dostane méně než společnosti, které budou připraveny souhlasit se slevou rozloženou do delšího časového období. 

Letecké společnosti nevěděly, že indikátor nesouladu údaje o úhlu náběhu je u 737 MAX vypojen. Boeing o tom neinformoval

Southwest Airlines sdělily, že Boeing neinformoval o tom, že standardní bezpečnostní prvek, který indikuje pilotům nesoulad údajů ze snímačů úhlu náběhu, je u modelu 737 MAX deaktivován. Dokumentace k letadlu indikovala, že tato indikace na letadel funguje podobně jako u 737 NG.

Tato funkce označená jako „angle-of-attack disagree light“ informuje piloty, že některé čidlo poskytuje chybové údaje o úhlu náběhu. Jedná se o standardní funkci předešlých modelů 737, avšak u modelu MAX byla funkce deaktivována a nabízena jako příplatková varianta.

Southwest uvádí, že Boeing o deaktivaci funkce informoval teprve po katastrofě letadla Lion Air. Podle deníku Wall Street Journal o takové změně nevěděl ani Federální úřad pro civilní letectví (FAA). Boeing v reakci na dotaz zpravodajství CNBC pouze uvedl, že nyní bude „angle-of-attack disagree light“ standardní funkcí modelu 737 MAX. Součinnost snímače úhlu náběhu s automatikou MCAS je podle zatímního vyšetřování hlavním podezřelým v katastrofě letadel 737 MAX společností Lion Air a Ethiopian. (Southwest Airlines, Finance Twitter, planes.cz)

(Foto: CBS Los Angeles)

Autor: Michalc



Související články

Komentáře



Vit Dvorak (...113.47...)
17.05.2019 09:51
A co na to Honza Čech?

Nechci jitřit vášně, ale docela by mě zajímalo, co si velký propagátor americké techniky a nemilosrdný kritik "eurosocialistického" Airbusu myslí o téhle kauze.

bob - nepřihlášený host (...133.138...)
06.05.2019 12:46
uspora

typicke "nechci slevu zadarmo". Setreni a vytriskavani penez uz prekrocilo svou mez, bohuzel vykoupenou ztratou zivotu. Takove aparaty jako kuprikladu Cessna Citation ktere jsou v porovnani s B-737 hracky, maji primo budik ukazujici uhel nabehu. I se zlutym polem, kdy uz je videt ze letadlo je na svem maximalnim dostupu, i cervenym, kdy se zapoji stick shaker. Implementovat tohle na obrazovku MFD musi stat usili ktere snad ani neni vycislitelne. Ne tak velke ale tak male. A kazdy soudny pilot kdyby videl jak mu tam rucicka AoA poskakuje tak ani nepotrebuje AoA disagree a zahaji patricne kroky na ktere je trenovan. Stejne tak jako u jinych nestandartnich situaci. Bohuzel kdyz se letadlo rozhodne ze vas zabije a ani vam to nesdeli, to je pak tezke porizeni. Tim samozrejme neobhajuji zkusenosti 28 leteho kapitana s 8 tisic hodinama. To by bylo na dalsi diskuzi.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace