Piloti letadel Lion Air měli na odvrácení katastrofy jen 40 sekund. Boeing konzultuje úpravy softwaru s piloty a dalšími odborníky a provádí testy.

  • 28.03.2019 17:00

Nedávná simulace letu Lion Air JT610 ukázala, že piloti měli na překonání automatiky MCAS a záchranu letadla nanejvýše 40 s. Bojovali přitom se systémem, o jehož existenci neměli ani tušení.

Piloti měli jen velmi malý čas na to, aby odhalili chybnou práci softwaru MCAS a systém odpojili (systém MCAS začal letadlo opakovaně posílat k zemi na základě chybného údaje z čidla úhlu náběhu). Vyplývá to z informace, kterou publikovaly New York Times s odvoláním na dva experty, kteří se účastní testování automatiky. O existenci systému MCAS v letadlech 737 MAX, který automaticky zasahuje do řízení letadla, se však piloti modelu 737 MAX dozvěděli teprve po katastrofě!

Oba účastníci vypověděli, že neměli tušení o tom, jaké nebezpečí představuje svévolný zásah automatiky MCAS do řízení letadla, dokud si to sami nevyzkoušeli na simulátoru. Software MCAS, kterým byl dovybaven systém řízení 737 MAX, aby snížil riziko, že se letoun dostane mimo letovou obálku, ponechává podle mínění expertů pilotům jen velmi malý prostor pro chybu. Bez zásahu, kterým by dobu na řešení prodloužili, je po 40 sekundách situace letadla nezvratná. Piloti letu JT610 proti systému MCAS zasáhli více než dvacetkrát, příčinu však zjistit nestihli.

Boeing v současné době pracuje na úpravách softwaru, a ke spolupráci ve středu přizval do svého závodu v Rentonu 200 pilotů a dalších odborníků, se kterými úpravy konzultuje. Nový software již absolvoval laboratorní testy, zkoušky v simulátoru a dva zkušební lety včetně certifikačního letu se zástupci FAA.

Software nyní porovnává údaje obou snímačů úhlu náběhu a při údaji rozdílném o více než 5,5 stupně se neaktivuje a upozorní piloty, při každém odečtu zvýšené hodnoty úhlu náběhu se aktivuje pouze jednou, nikdy stabilizátor nevychýlí do takové míry, aby nebylo možné ho překonat přitažením řízení, a bude možné ho ručně vypnout. Informace o aktualizovaném softwaru byly zařazeny do školicích materiálů.


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Gertrudo - nepřihlášený host (...168.42...)
28.03.2019 17:29

A je to jedina vec co boeing pridal do maxu bez informacii?
Alebo este zamlcali aj nejaky iny system?
Lebo ked si citam ako certifikovali cele lietadlo tak nejako mam pocit ze toto nie je jediny problem. Akurat je fatalny.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace