KM Malta Airlines získaly osvědčení leteckého provozovatele (AOC) a stávají se tak, byť zatím jen formálně, novým vlajkovým dopravcem Malty. Inaugurační let plánuje dopravce na 1. duben 2024. Přechod od Air Malta ke KM Malta Airlines je plynulý. Poslední let Air Malta se uskuteční 31. března.
Prodej na lety KM Malta Airlines měl být otevřen 1. prosince, ale z technických důvodů byl přesunut na 4. prosinec.
Malta nezískala souhlas Evropské komise udělit státní pomoc ve výši 290 milionů eur špatně řízené a notoricky ztrátové Air Malta. Evropská komise v tomto případě postupovala podle pravidla „jednou a dost“, která nedovoluje poskytnout státní pomoc letecké společnosti více než jednou během deseti let. Vláda proto jako náhradní řešení rozhodla ustavit nového národního dopravce.
Do nové státem vlastněné sp...
Více
Alaska Air Group oznámila akvizici společnosti Hawaiian Airlines. Alaska Air Group zaplatí za Hawaiian Airlines 1,9 miliardy dolarů. Jedná se o další významný krok v pokračující konsolidaci amerického trhu letecké dopravy. Akvizice byla oznámena na webu localcareglobalreach.com poté, co informace unikla na síti X Ross Feinstein a Airliners.net.
Akvizice výrazně rozšíří spojení na/z Havajských ostrovů. Kombinovaná společnost bude provozovat 365 letadel, má 119 nevyřízených objednávek na nová letadla a 135 opcí. Honolulu se stane základnou Alaska Air Group. Alaska Air Group sestává z Alaska Airlines a regionální společnosti Horizon Air.
Obě společnosti se navzájem velmi dobře doplňují. Hawaiian a Alaska Airlines nyní provozují necelé 3 % linek s překryvem, jejich spojením se zvýší počet unikátních destinací z/na Havaj na 87 destinací, což je více než trojnásobek stávajícího stavu. V počtu obsluhovaných destinací...
Více
Španělská společnost Ferrovial S.A. prodává svůj 25% podíl ve společnosti Heathrow Airport Holdings Limited. Předlužená Ferrovial S.A. si transakcí zajistí zisk ve výši 2,37 miliardy liber.
V rámci přeuspořádání vlastníků se o uvolněný podíl podělí Saúdský veřejný investiční fond, který koupí 10 %, a 15 % půjde do rukou společnosti Ardian, soukromého kapitálového fondu se sídlem v Paříži. Zbývajícími vlastníky zůstávají Qatar Investment Authority (20,00 %), Caisse de dépôt et placement du Québec (CDPQ) (12,62 %), GIC (11,20 %), Australian Retirement Trust (11,18 %), China Investment Corporation (10,00 %) a Universities Superannuation Scheme (USS) (10,00 %).
Ferrovial S.A. má podíly v letištích od New Yorku (JFK) přes Británii po Turecko. Po pandemii je společnost zatížena dluhem asi 14 miliard liber. Pokud jde o letiště, vlastní 50% podíl v letištích v Aberdeenu, Glasgowě a Southampton...
Více
Kanadské ministerstvo obrany vybralo v otevřeném výběrovém řízení pro program víceúčelového letadla Canadian Multi-Mission Aircraft (CMMA) Boeingy P-8A. Ministerstvo to oznámilo ve čtvrtek s tím, že Boeing jako jediný splnil kritéria výběrového řízení. Objem kontraktu je 7,7 miliardy amerických dolarů.
V rámci kontraktu dodá Boeing až 16 letadel P-8A Poseidon. Dodáno bude 14 exemplářů, na dva další má ministerstvo opci. Všechna letadla budou dodána do konce roku 2027 a dosáhnou plné operační hotovosti v roce 2033.
Bombardier, který do soutěže CMMA poslal modifikovaný Global 6500 (foto 2), vyjádřil nad výsledkem řízení rozhořčení. Bombardier se na vývoj svého letounu spojil s firmou General Dynamics Mission Systems-Canada.
Boeing má důvod k oslavám, neboť hrozilo, že ho nedostatek zakázek donutí zastavit výrobu. Kromě již zmíněné objednávky Kanady má Boeing 20 nevyřízených objednávek. Boeing prodal (kromě...
Více
Veřejnost se může vyslovit k návrhu regulátora FAA prodloužit na 25 hodin povinnou minimální délku záznamu zapisovače hlasu v pilotním prostoru (CVR) u všech nově vyrobených letadel. Americké předpisy nyní vyžadují 2 hodiny. Veřejnost může reagovat během 60 dní počínaje 30. listopadem.
Regulátor svým návrhem reaguje na případy, kdy byl záznam během různých incidentů přepsán (záměrně či neúmyslně). Týká se to zejména řady případů nebezpečného sblížení letadel na letištích, jejichž množství za posledních 18 měsíců v USA výrazně vyrostlo. Na omezenou dostupnost záznamů si stěžoval také Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB).
Požadavek na 25hodinový záznam by zároveň sjednotil regulaci v USA s požadavky ICAO a regulační praxí EU.
Zapisovače zvuků v pilotní kabině (CVR) zachycují nejenom konverzaci posádky, ale i další hluky v kabině nebo do kabiny pronikající, jako jsou zvuk přepínačů, hluk motorů, výbuch atd. (Fo...
Více
Společnost COMAC (Commercial Aircraft Corporation od China) plánuje vyvinout další dvě verze svého „airbusu“ C919, aby letadla lépe pokryla různé požadavky a provozní podmínky domácích leteckých společností.
Stávající verze C919 pro asi 160 cestujících dostane varianty pro 140 a 210 cestujících.
COMAC zatím dodal dva exempláře C919 společnosti China Eastern Airlines. Čína bude perspektivně potřebovat modernizovat stávající flotilu asi 2000 jednouličkových tryskových dopravních letadel a další bude potřebovat pro růst přepravních výkonů.
Vývoj C919 byl zahájen v roce 2008, výroba prvního prototypu zahájena v prosinci 2011. První prototyp spatřil světlo světa 2. listopadu 2015 a první let uskutečnil 5. května 2017.
Vloni 29. září obdržel C919 certifikát od čínského regulátora CAAC. Dne 28. května 2023 se uskutečnil první komerční let. (Foto: Global Times, Airways Magazine, Xinhua, MarketWatch, planes...
Více
Nejrealističtější cestou ke snížení emisí letecké dopravy nebo dokonce dosažení emisní neutrality je použití tzv. udržitelného, nefosilního paliva SAF. To je vyráběno z komunálního odpadu, celulózového odpadu (např. zbytky ze zemědělství či lesnictví), použitého stolního oleje, nebo jde o zelenou elektřinu a zelený vodík. Použitím nefosilního udržitelného paliva lze snížit emise CO2 v letectví o 70 až 90 %.
Letecké společnosti se v rámci svého marketingu chlubí údaji o nákupu a použití takových paliv. Veřejnosti se SAF prezentuje jako Řešení pro uhlíkovou neutralitu. Ale je tomu skutečně tak?
Přes Atlantik na SAF
Virgin Atlantic v úterý 28. listopadu absolvovaly první přelet Atlantiku komerční linkou 100 % na palivo SAF. Let se symbolickým označením VS100 absolvoval Boeing 787-9 (G-VDIA) „Lucy In The Sky” poháněný motory Rolls-Royce. Reuters uvedly, že k výrobě paliva bylo využito použitého stolního oleje a o...
Více
Letouny Airbus A350F a Boeing 777F jsou přirozeným řešením náhrady Boeingů 747F u společnosti Cathay Pacific Airways resp. Cathay Cargo. Zpravodajství Reuters s odvoláním na své zdroje uvádí, že favoritem výběrového řízení jsou A350F. Výběrové řízení má zajímavou dynamiku. Jen před několika měsíci to vypadalo na jasné vítězství Boeingu 777-8F. To se zdálo přirozené, neboť stávající park nákladních letadel Cathay Cargo sestává výlučně z Boeingů. Nákladní park čítá 14 letadel Boeing 747-8F a 6 letadel 777-400ERF.
Na druhou stranu Cathay Pacific Airways provozují smíšený park letadel pro přepravu cestujících. Server ch-aviation uvádí: 18x A350-1000, 29x A350-900, 51x A330-300, 17x 777-300 a 39x 777-300ER. Kromě toho mají Cathay 21 objednávku na Boeing 777-9. Skupina má tedy dostatečné zkušenosti s provozem smíšeného parku.
S odchodem Boeingů 747F a nástupem nových letadel se nově rozdávají karty na trhu nákladních let...
Více
Dva letouny Airbus A330-200 si na pokrytí rostoucí poptávky zajistily společnost Hi Fly. Letadla budou létat pod maltskou registrací (9H-HFJ a HFK). Oba stroje mají kapacitu 269 cestujících, z toho 18 v obchodní třídě.
Oba letouny byly v roce 2008 dodány indické Kingfisher Airlines. Hi Fly poté získaly letadla od Air Senegal.
Společnosti Hi-Fly se na trhu pronájmu letadel s posádkami (ACMI) daří velmi dobře. Do konce roku 2024 plánuje rozšiřovat svůj letecký park tempem jedno letadlo každé tři měsíce. (Foto: HiFly, BizavNews, Runway Girl, planes.cz)
Více
Halu finální montáže v Toulouse Blagnac opustil první Airbus A321neo. Jde o důležitý krok na cestě k dosažení plánovaného měsíčního tempa výroby 75 letadel řady Airbus A320neo v roce 2026.
Výrobě A321neo uvolnil místo Airbus A380, resp. linka finální montáže těchto letadel, která ukončila činnost v prosinci 2021. Linka finální montáže A321neo byla oficiálně otevřena v červenci 2023, byť fakticky zahájila činnost již koncem roku 2022. Plné kapacity má dosáhnout v roce 2025. Zaměstná na 700 pracovníků.
A321neo je zlatým grálem Airbusu, neboť firmě přináší největší marže a na trhu nemá a nebude mít konkurenta. Tím nebude ani nadcházející Boeing 737 MAX 10, který zaostává jak kapacitou, tak doletem. Objednávky letadel A321neo tvoří 60 % všech objednávek Airbusu.
První exemplář z Toulouse převezme turecká Pegasus Airlines. (Foto: La Tribune Toulouse, Airbus)
Více