Vloni dosáhly Air Serbia historicky nejlepších hospodářských výsledků. Firma oznámila zisk 40,5 milionu eur a výnosy 627 milionů eur. Proti roku 2022 se zisk takřka zdvojnásobil. Společnost přepravila 4,2 milionu cestujících.
„Dosahujeme rekordní ziskovosti, a to bez jakýchkoli vládních dotací“, zdůraznil generální ředitel Air Serbia Jiří Marek v rozhovoru pro AeroTime na konferenci v Berlíně ve dnech 13. a 14. března 2024.
V loňském roce přidaly Air Serbia do své sítě dalších 23 nových destinací. Tak, jak roste počet cestujících i počet destinací, Bělehrad se proměňuje ve významný regionální uzel. Okolo 40 % cestujících v Bělehradě vloni tranzitovalo. Je to o 5 p.b. více než v roce 2022.
Flotilu Air Serbia do konce roku 2024 rozšíří pět letadel ATR a dva letouny A330. První A330 byl očekáván v květnu, termín se posunul na červenec. Druhý bude dodán v září či...
Více
Skupina Air Astana z Kazachstánu dosáhla v roce 2023 zisku (EBITDA) ve výši 301 milionů dolarů. Tržby vzrostly meziročně o 14 % na 1,18 miliardy dolarů. Air Astana zvýšila tržby o 12 %, nízkonákladová FlyArystan o 27 %.
Letecká společnost přepravila v roce 2023 8,1 milionu cestujících, což je historický rekord a zvýšila přepravní kapacity o 11 %. Vytíženost sedačkové kapacity vzrostla na 82,8 %.
„Jsme potěšeni, že můžeme oznámit naše první výsledky po úspěšném vstupu na tři burzy“, říká generální ředitel Peter Foster.
Vstup na burzy vygeneroval skupině 370 milionů dolarů. Z toho 120 milionů bude investováno pro podporu růstové strategie skupiny.
Kazachstánská letecká skupina rozšířila vloni svou flotilu šest nových letadel a zakončila rok se 49 letadly – 31 u Air Astana a 18 u FlyArystan. Do konce letošního roku převezme dalších sedm letadel. V ...
Více
Vyšetřování NTSB (Národního úřadu pro bezpečnost dopravy) prokázalo, že neaktivované nouzové dveře letounu Boeing 737 MAX 9 (N704AL) společnosti Alaska Airlines nebyly z výroby opatřeny čtyřmi zajišťovacími šrouby. V důsledku toho se dne 5. ledna sedm minut po vzletu z Portlandu panel zakrývající střední nouzový východ (MED) uvolnil, což způsobilo prudkou dekompresi. Zatím se zdá, že veškerá vina padá na Boeing. Ale Boeing možná není jediným viníkem.
Během několika letů předcházejících inkriminovanému letu si totiž cestující sedící v blízkosti nouzového východu stěžovali na chlad, průvan a hluk větru. Palubní personál o tom vyrozuměl piloty. Nicméně ani v jednom případě se toto hlášení nedostalo do dokumentace k letadlu (tech log) a dveře proto nebyly podrobeny prohlídce. Nezanesení této informace do dokumentace je jednoznačným porušením předpisů. Pokud vyšetřování tento fakt prokáže, mají Alaska Airlines problém.
Vyšetřovatelé...
Více
Ze 113 letadel, které měla Air India v březnu 2023, se flotila k březnu 2024 rozrostla na 135 letadel, což je 20% nárůst. Kromě samotného zvýšení počtu letadel se ještě výrazněji změnila struktura flotily, ze které zmizela některá starší a menší letadla a objevila se nová, jako jsou Airbus A350-900 a A321neo. Rychlá modernizace bude v dalších letech pokračovat. Vloni na pařížském aerosalonu potvrdila Air India svou obří objednávku 470 letadel.
Firma paralelně s rozšířením a obnovou parku zlepšuje všechny aspekty služeb cestujícím. Ambicí Air India je stát se globálním dopravcem, který bude konkurovat kvalitou služeb společnostem, jako jsou Emirates a Qatar Airways. Firma, kterou po privatizaci převzala od státu ve zbídačelém stavu skupina Tata Group, chce navázat na slavnou minulost aerolinky.
Nová letadla
Nová letadla, která doplnila flotilu Air India za posledních dvanáct měsíců, jsou jen špičkou ledovce....
Více
Asi 50 lidí utrpělo zranění poté, kdy se letoun Boeing 787-9 (CC-BGG) společnosti LATAM Airlines bez zjevné příčiny prudce propadl během letu. K události došlo v pondělí 11. března během letu ze Sydney do Aucklandu.
Podle anonymních zdrojů zpravodajství Reuters předběžné vyšetřování prokázalo, že k prudkému klesání došlo zásahem pilota do řízení, a to v důsledku neúmyslného (nebo svévolného) pohybu pilotní sedačky dopředu. Nyní se zjišťuje, zda za posunem mohl být zkrat v instalaci nebo jiná příčina.
Dříve se mluvilo o tom, že letuška při servírování občerstvení pilotům neúmyslně aktivovala spínač motorizovaného pohybu sedačky, která se posunula vpřed. Společnost LATAM informovala o „technickém incidentu“.
Australská média spekulují, že prudké klesání mohl způsobit současný samovolný r...
Více
United Airlines dne 13. března potvrdily, že ruší objednávku letadel Boeing 737 MAX 10. Společnost byla s 277 objednávkami a 200 opcemi zahajovacím a zároveň největším zákazníkem tohoto modelu. Místo dalšího čekání na již tak o přinejmenším šest let zpožděný MAX 10 chce společnost modernizovat a rozšiřovat svůj park kombinací Boeingů 737 MAX 9 a Airbusů A321neo. Společnost se tak ve svém rozvoji zaměřuje na to, co už je k dispozici, a ne na prázdné sliby Boeingu.
United chytře rozehrály soutěž mezi Boeingem a Airbusem o to, kdo urve větší podíl na místě uvolněném zrušením objednávky MAX 10.
Airbus intenzivně pročesává stávající objednávky a snaží se v dialogu se zákazníky uvolnit výrobní sloty pro United. Nějaká letadla vyšetří díky rušeným či posunutým dodávkám některých zákazníků, např. Spirit Airlines či JetBlue. Takto může zajistit v příznivém případě až desítky Airbusů A321ne...
Více
Airbus v únoru zvýšil svůj náskok v dodávkách letadel. Dodal 49 letadel, zatímco Boeing dodal pouhých 27. V letošním roce (do konce února) dodal Boeing 54 letadla, Airbus 79.
Boeing získal v únoru 15 objednávek hrubého přírůstku, zatímco Airbus pouhé dvě. (Foto: Boeing, planes.cz)
Více
Boeing se ústy svého generálního ředitele Dava Calhouna jen několik dní po nehodě letu Alaska Airlines 1282 přihlásil k plné odpovědnosti za nehodu. Vyšetřování nehody letadla Boeing 737 MAX 9 ( N704AL) následně prokázalo, že nouzové dveře letadla nebyly z výroby opatřeny čtyřmi zajišťovacími šrouby. K tomuto opomenutí došlo ve výrobním závodě Boeingu, nikoliv u dodavatele Spirit AeroSystems.
Proto může překvapit, že Boeing a Alaska Airlines v reakci na žalobu některých cestujících odmítly jakoukoli odpovědnost za nehodu a zranění cestujících. Boeing (a Alaska Airlines) odmítají vyplatit postiženým cestujícím kompenzace za způsobenou újmu. Ke zranění některých cestujících došlo v důsledku prudké dekomprese poté, kdy se z letadla uvolnil trupový panel.
Boeing přitom potvrdil, že při montáži dveří došlo k chybě. Jak prokázalo vyšetřování senátní komise, Boeing není schopen najít dokumentaci k opravě dveří...
Více
Letadla Embraer E-Jet E2 získala od regulátorů FAA, EASA a ANAC certifikaci ETOPS na 120 minut letu. To znamená maximální povolenou dobu letu 120 minut k dosažení nejbližšího vhodného záložního letiště při vysazení jednoho motoru. Certifikaci získala letadla E190-E2 a E195-E2.
Certifikace ETOPS 120 rozšíří provozní potenciál letadla. Pro řadu zákazníků to může znamenat možnost volit kratší, tudíž efektivnější letové cesty.
Embraer nyní ve své expanzi sází na region Asie a Tichomoří, kde může být ETOPS pro zákazníky významným faktorem při rozhodování o výběru letadel. (Foto: Airline Ratings, Air Data News, planes.cz)
Více
Boeing tento měsíc oznámil, že vede předběžné rozhovory o nákupu společnosti Spirit AeroSystems, která je hlavním subdodavatelem Boeingu. Šéf Boeingu Dave Calhoun k tomu prohlásil: „Věříme, že reintegrace výrobních operací Boeing a Spirit AeroSystems by dále posílila bezpečnost letectví, zlepšila kvalitu a posloužila zájmům našich zákazníků, zaměstnanců a akcionářů.“
Spirit byl dříve součástí Boeingu, ale v roce 2005 se od Boeingu oddělil. Vedení Boeingu k tomuto kroku přistoupilo s cílem snížit výrobní náklady. Spirit je kromě Boeingu také významným dodavatelem Airbusu, což snižuje jednotkové náklady výroby. Zakázky pro Boeing generují asi 70 % výnosů Spirit AeroSystems.
V říjnu dosadil Boeing na místo generálního ředitele Patricka Shanahana, bývalého vedoucího manažera Boeingu, který byl kromě jiného úřadujícím ministrem obrany v administrativě prezidenta Trumpa. Boeing chtěl tímto krokem zajistit lepší dohled nad problémovým d...
Více