FAA zatím není připravena schválit softwarový update MCAS

  • 03.04.2019 08:00

Federální úřad pro civilní letectví (FAA) ve svém prohlášení z 1. dubna ujistil, že není připraven schválit nový software MCAS pro Boeingy 737 MAX, pokud nebude spokojen s předloženým řešením. FAA uvádí, že očekává, že Boeing předloží nový software k „rigoróznímu” schvalovacímu procesu během následujících týdnů.

Probíhající prověrka systému ukazuje, že předložení finální verze vyžaduje ještě další práce. Tím se zpráva FAA poněkud liší od informace Boeingu, který uvedl, že oprava softwaru již byla dokončena. Modifikovaný software MCAS bude zejména přebírat informaci z obou čidel úhlu náběhu (AOA), bude omezena míra zásahu do řízení, pilotům bude zobrazena výchylka (a rozdíl výchylek) AOA. Systém nebude znovu a znovu zasahovat do řízení. Revize by měla zajistit, že MCAS bude pracovat na pozadí a z hlediska pilotů se jeho intervence do řízení bude jevit neutrálně. Měl by tak být v podstatě emulován systém řízení 737NG.   

Předběžná vyšetřovací zpráva ke katastrofě letu 737 MAX společnosti Ethiopian Airlines, linky ET302, zveřejněná koncem března jednoznačně ukazuje na systém MCAS, který bezdůvodně a opakovaně zasahoval do řízení letadla. Software MCAS tak přinejmenším významně přispěl ke katastrofě letů Lion Air JT610 a Ethiopian ET302. S úplnými závěry je však nutno vyčkat na závěrečnou vyšetřovací zprávu.

Podle zpravodajství Reuters jak FAA tak EASA (Evropská agentura pro bezpečnost letectví) věděly přinejmenším dva roky před katastrofou Lion Air, že „obvyklá metoda stabilizace letadel MAX“ nemusí fungovat v situaci podobné té, do které se dostala letadla Lion Air a Ethiopian. EASA proto v certifikačním dokumentu z února 2016 uvedla, že „jsou nutné dodatečné procedury a výcvik pilotů, a to včetně jasného vysvětlení „nezvyklých“ situací“. Podle výpovědi pilotů se však taková informace do pilotních manuálů nedostala. 

Z opatrné formulace FAA lze soudit, že pravděpodobnost návratu 737 MAX do provozu ještě během letní sezóny se snižuje. (Foto: The Air Current)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Mike - nepřihlášený host (...48.37...)
05.04.2019 11:24
Dva AoA snínače

Jak SW spočiltá majiritu ze dvou AoA snímačů? Nestálo vyvta to přidat tam třetí AoA snínač?

atlas - nepřihlášený host (...168.37...)
04.04.2019 12:45

PKU si pekne trapny clovek.
Som zvedavy ci sa ospravedlnis za tu svoju bohorovnost, ked uz vysla predbezna sprava podla ktorej piloti urobili presne to co mali.
https://simpleflying.com/ethiopian-737-max-pilots-unable-control-aircraft-despite-correct-procedures/

Rampa - nepřihlášený host (...24.140...)
04.04.2019 09:12

Přesně tak, p. Kellerovi jeho názor nikdo nebere a on jej také neprezentuje tak arogantně jako vy (výkřiky typu 100% chyba posádky).

Je hezké, že jiná posádka by to možná zvládla, ale to nic nemění na celém průseru Boeingu, který ve snaze uspěchat certifikaci riskoval bezpečnost. To, že řada pilotů o MCAS vůbec nevěděla (a tím pádem na něj nebyla proškolena!), že se to po havárii Lion Air odbylo ani ne hodinovou lekcí po Skypu, že chyběly informace v manuálu a že si FAA nechávala orazítkovat od Boeingu vše, co dostala na stůl, to jsou prostě věci, na které člověk v r. 2019 jen nevěřícně zírá. Takhle se to totiž dělalo v SSSR 40 let nazad.

A příště, než si kopnete do EASA, tak se račte podívat, kdo to uzemnil jako první. Byly to některé jednotlivé země v Evropě, Austrálie, Čína, Indonésie, pak postupně další státy vč. celé EU a Kanady. Ano, všichni jsou to blbečkové, pan pku jim to vysvětlí.

P.S.: Nesliboval jste náhodou včera ve 21:02, že to je váš poslední příspěvek v této diskuzi?

petrp (...188.142...)
04.04.2019 06:39

Panu Kellnerovi, který sice nikdy s MCAS nelétal a k tomuto závěru dospěl po někalika týdnech jeho pravdu nikdo nebere..............vezměme v úvahu , že piloti obou havarovaných strojů neměli několik týdnů ale několik minut, což je určitě jistá nevýhoda.
Letadlo jim začne prudce trimovat nose down a tak to přemůžou polohou nose up na beranech a ejhle ono to jde, zdá že je vyřešeno,pár vteřin se nic neděle a opět se vzbudí MCAS a posílá to dolu.tak dále dokola a během několika minut je hotovo.
Nakonec by byl zajímavý údaj, jestli MCAS nedostal do polohy nose down natolik, že bylo letadlo neřiditelné.
Pak mi chybí kterou rychlostí do toho MCAS zasahuje, to jest rychlost trimování.........ale asi to bude rychle oproti MANUAL TRIM, kterým pravděpodobně posádka korigovala zásahy MCAS, zkrátka byl nakonec rychlejší.
(i) Manual trim - speed without flaps (slow speed);
(ii) Manual trim - speed with flaps extended (very fast speed);
(iii) Autopilot trim - speed without flaps extended (very slow speed); and,
(iv) Autopilot trim - speed with flaps extended (faster speed than iii but not as fast as ii).

petrp (...188.142...)
04.04.2019 06:08

..a pak spadnul z tříkolky:-D

pku - nepřihlášený host (...65.182...)
03.04.2019 23:35
Sorry nezkopiroval se

https://www.idnes.cz/technet/technika/boeingu-737-max-a-ladislav-keller.A190325_111507_tec_technika_vse

pku - nepřihlášený host (...65.182...)
03.04.2019 23:33
:-)

Pane Cibulka neurazil jsem se pouze mi to tady za to nestoji.

To Rampa: Ano mate pravdu nevim o letadlech a obvzlaste o B737 vubec nic. :D

To milhaus: Jo jo mate pravdu posadka Lionu s tim bojovala 20 minut a to je prave ten problem. Kdybych na simu bojoval s Runaway stabilizerem 20 minut tak mi exeminator roztrha licenci jelikoz memory items na tuto zavadu zaberou cca 10 vterin.

A v pripade ze tady nechcete placat kraviny a opravdu Vas zajima co se stalo tak tady je odkaz. Kdyz uz si myslite ze placam kraviny tak pan Keller vam o tom neco rekne a pak hlavne nezapomente napsat ze tomu nerozumi. :D :D :D

milhaus (...178.222...)
03.04.2019 22:24
to PKU

Nevím kde jste vzal, že obě havárie byla chyba posádky, ta v Lion Airu s tím bojovala dvacet minut a pravděpodobně v tak dlouhodobém stresu neměla už dostatek mentální ani fyzické kapacity....ono když odstartujete a máte hned po odlepení unreliable airspeed, signalizaci přetažení a stick shaker a musíte to všechno řešit tak nemáte moc času koukat na kolo od trimu, jestli netrimuje proti vám..
Posádka ET se podle předběžného reportu zachovala dle runaway checklist , ale nebyla schopna dostatečně rychle přetrimovat manuálně. Hlavní problém je že ten sensor nejen dává signál na MCAS ale i na indikaci rychlosti a stall warning. Každá z těch závad je velice závažná a i neobvyklá a většina posádek se s tím setká pouze na simulátoru. A zatím neexistuje žádný simulátor MAX který by ji dokázal nasimulovat.

Rampa - nepřihlášený host (...24.140...)
03.04.2019 22:11
Milý pane pku...

...po přečtení toho, co jste tady spatlal, nemám iluzi o tom, že byste o letadlech vůbec něco věděl.

A ano, samozřejmě si klidně žijte v iluzi, že všichni jsou idioti a úplně blbě ty letadla uzemnili a že vy jedinej nám to tu vysvětlíte, stejně jako to, že se jedná o konspiraci EASA a že šlo o 100% chybu posádky (což je mimochodem nehoráznost vůči těm mrtvým lidem a jejich pozůstalým) atd. atd. Odteď přestanu číst odborné prameny a budu si chodit pro informace už jen k vám...

M.C. - nepřihlášený host (...176.82...)
03.04.2019 21:55

Ano pane pku, neuznat svojí chybu a uraženě odejít :-D
Vaše údajná znalost problematiky B737 dostává s vašimi pravopisnými chybami zcela jiné rozměry :-T
Ještě, že na haldu u dráhy 24 nechodím. Přeji Vám mnoho úspěchů v diskuzi na fórech v anglickém jazyce ;-)

Celkem 20 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace