Dodavatelé dílů pro 737 MAX v nejistotě. Boeing bude mít problém restartovat řetěz dodavatelů a vrátit se na původní tempa výroby.

  • 12.04.2019 08:00

Boeing již oznámil, že od poloviny dubna sníží produkci modelu 737 MAX na 42 letadel měsíčně, a to ze stávajících 52. Původní plány přitom předpokládaly zvýšení tempa produkce na 57 strojů od poloviny roku. Rozdíl mezi plánem a skutečností je tedy 15 letadel měsíčně. To je zásadní rozdíl. Navíc není jisté, zda Boeing nebude svůj cíl dále snižovat. Vše závisí na tom, jak dlouho bude trvat uzemnění letadel, ke kterému úřady přistoupily v důsledku katastrofy dvou letadel 737 MAX. Pokud bude výpadek trvat do konce letní sezóny, JPMorgan odhaduje ztráty Boeingu na 1 mld. USD měsíčně.

Zmíněná nejistota a pokles poptávky způsobují krizi dodavatelského řetězce. Odhadnout ztráty dodavatelů je však těžší, neboť jejich reakce na snížení stále není známá a hlavně není synchronizovaná. 

Společnost Spirit AeroSystems, která dodává asi 70 % konstrukce trupu, náběžné hrany křídel a další díly, zatím ponechává výrobu na úrovni 52 sestav a vyrábí proto na sklad. Akcie společnosti klesly o 5 %. Triumph Group ztratil po ohlášení redukce dokonce 8 % své tržní hodnoty. Původní tempo výroby chce udržet Safran, který je součástí sdružení CFM International, dodavatele motorů LEAP-1B.

Ne všichni dodavatelé však mají možnost ustát výrobu na sklad, a proto sníží svou produkci na úroveň 42 letadel. Pro některé z nich to může být likvidační. V dodavatelském řetězci proto nevyhnutelně dojde k chaosu, protože zatímco některé komponenty se budou hromadit, jiné budou přicházet v lepším případě na snížené úrovni. Není také jasné, jak rychle jednotliví dodavatelé dokážou zvládnout návrat na 52 letadel či dokonce na 57. Experti se domnívají, že vzhledem k narušení řetězce dodavatelů nebude možný návrat k výrobě 52 letadel měsíčně dříve než v roce 2020.

To by samozřejmě výrazně ovlivnilo zisk Boeingu, neboť 737 MAX je nejprofitabilnější částí portfolia společnosti. Opozdí se také dodávky leteckým společnostem, což bude mít vliv na jejich efektivitu. To vše platí za předpokladu, že Boeing udrží tempo výroby alespoň na úrovni 42 strojů. Boeing si v dané situaci musí také dvakrát rozmyslet, zda se vrhne do vývoje a výroby Boeingu NMA (Boeingu 797). Z hlediska investorů bude pro Boeing výhodnější program NMA zrušit. Otázkou je, zda to bude výhodnější z hlediska dlouhodobého. (Foto: AFP, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



kulica - nepřihlášený host (...175.190...)
12.04.2019 17:03

"Boeing si v dané situaci musí také dvakrát rozmyslet, zda se vrhne do vývoje a výroby Boeingu NMA (Boeingu 797). Z hlediska investorů bude pro Boeing výhodnější program NMA zrušit. Otázkou je, zda to bude výhodnější z hlediska dlouhodobého."

Dnes asi není ideální situace pro start vývoje nového letadla, ale Boeing netuší jak zareaguje trh na současné komplikace s Maxem ... možná nenaváže na úspěchy předchůdců a přijde další rušení objednávek (už ne jen na úkor nadhodnocených počtů při objednávkách nebo špatné finanční situace zákazníka). Nějaký krok dál by měl (dle mého laického názoru) následovat ... vývoj MNA nebo nástupce 737Max a vývoj jednoho z nich by měl určitě pomoct i tomu druhému, stejně jako jim trochu prošlapal cestu B787.
Boeing může uklidnit, že Airbus pro změnu nemá kapacity navýšit výrobu strojů rodiny A320NEO.

petrp (...188.226...)
12.04.2019 15:32

Ještě jsem narazil na další úvahu a to by nebylo asi ani letos.......
The engines of the 737 MAX 8 jets are larger than its predecessor Boeing 737-800 and the Boeing's new jet behaves quite differently than the 737-800.

The 737 MAX has a new software that manages the electrical flight controls.

During the certification process of the aircraft, Boeing spotted an instability problem due to the larger and heavier engines of the aircraft, particularly at low speeds, and corrected it with a patch to the flight control software. But if there is a problem in design, the software updates wouldn't solve it completely.

MichalC (...111.246...)
12.04.2019 12:24
Ceritifikace

Atlas: šéf EASA a kanadský regulátor již oznámili, že se musí přesvědčit o bezpečnosti 737 MAX a postupu FAA, než lety povolí. Takže asi nelze předpokládádat automatické uznání rozhodnutí. Lze předpokládat, že regulátoři budou chtít ukázat svou nezávislost na FAA, tak jak to bylo v případě uzemnění. Jen málokdo si dnes myslí, že 737 MAX stihnou letní sezónu.

Atlas - nepřihlášený host (...168.42...)
12.04.2019 09:13

Uvidime co sa bude diat.
Hlavne kedy im povolia znovu lietat.
Inak vie sa aky je postoj inych leteckych uradov okrem americkeho?
Ked americania certifikuju zmeny tak to automaticky vsetci preberu? Alebo budu chciet certifikovat aj stroj u seba?
Lebo nieco take som cital od easa ze ho budu aj sami certifikovat a nepreberu certifikaciu od usa.

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace