Americký regulátor odhalil defektní díly na 737 MAX. Vážné problémy mají i Dreamlinery, jak ve výrobě tak stávající

  • 07.06.2019 08:00

„Každý den se objevuje nová informace o dalších chybách a nedodělcích“ prohlásil jen před několika dny Dennis Tajer, mluvčí pilotů American Airlines a pilot 737.

Jeho slova v neděli potvrdil americký Federální úřad pro letectví (FAA), který oznámil, že asi 148 sad komponent mechanizace křídla letadel 737 je vadných. Defektní díly se mohou týkat až 179 letadel 737 MAX a 133 letadel 737 NG. Závada mechanizace případně způsobená defektními díly by podle Úřadu sice neměla způsobit katastrofu, ale může způsobit poškození letadla během letu.

Boeing návazně oznámil, že problém se může týkat asi 20 letadel 737 MAX a výrobce znovu prověří všechna letadla, která označila ve své zprávě FAA.

V minulých dnech Boeing také přiznal, že simulátory 737 MAX nejsou schopny replikovat situaci, která vedla ke katastrofám 737 MAX, při kterých zahynulo 346 lidí. Boeing nyní pracuje s dodavatelem simulátorů na nezbytných úpravách.  

Tato informace se objevila v době 75. summitu IATA, který se koná od 1. do 3. června v Soulu a současně v době, kdy se Boeing snaží přesvědčit šéfy provozovatelů, zákazníků a regulátorů, že 737 MAX je bezpečná volba.

Náladu mezi provozovateli charakterizuje nejlépe výrok Tima Clarka, prezidenta Emirates, který prohlásil: „Bez ohledu na to, co by nám o svém letadle tvrdili, nic to neznamená, pokud to nepotvrdí regulátor.“ Stejný názor má také CEO Lufthansy. Emirates prohlásily, že i pokud bude 737 MAX recertifikován v červenci, na linky se nevrátí dříve než v prosinci. Emirates uzavřely v roce 2017 partnerství s flydubai, takže výrok o návratu na linky se zřejmě vztahuje k flydubai. Singapore Airlines odmítly sdělit, zda plánují v nejbližších měsících vrátit 737 MAX do provozu. Prezident společnosti Thai Airways zase sdělil, že nevidí důvod kupovat letouny, kterými cestující nechtějí létat. Naopak indická SpiceJet a panamská Copa Airlines potvrzují plnou důvěru v model 737 MAX. Asi ne náhodou byla Copa poslední společností na světě, která uzemnila 737 MAX poté, co o uzemnění rozhodla dne 13. března americká FAA, a to na přímý příkaz prezidenta Trumpa.

Další problém se týká výroby Dreamlinerů. Podle deníku The New York Times se výroba v Jižní Karolíně potýká s vážnými kvalitativními problémy. Zákazníci si stěžují, že v dodaných Dreamlinerech nalezli nářadí, kovové špony a odhalili nejrůznější defekty. Některé defekty se podle zjištění New York Times týkaly i kritických částí kabeláže a systému řízení. Hlášení o porušení výrobního procesu přišla také od pracovníků závodu. Mezi nimi se objevila informace, že v posledním týdnu března byli zaměstnanci vystaveni tlaku, aby odsouhlasili protokoly týkající se bezpečnosti letadla. Jeden ze zaměstnanců zmínil, že v motorech byly nalezeny šrouby a dokonce že jeden Dreamliner vyrazil k testovacímu letu, přičemž v zadní části trupu byl zapomenutý žebřík.

Výroba v Jižní Karolině je předmětem zvláštního šetření Federálního úřadu pro letectví (FAA). Šetření mimo jiné potvrdilo odůvodněnost podání tří zaměstnanců k porušení procesů. Boeing dne 22. května ohlásil, že viceprezident pro provoz závodu v Jižní Karolíně se rozhodl odejít ze společnosti. Ve své funkci pracoval od roku 2016.

FAA vydala direktivu týkající se závad řízení a brzd podvozku Dreamlinerů

Federální úřad pro civilní letectví (FAA) navíc vydal direktivu (airworthiness directive (AD)), ve které upozorňuje na problémy u brzd a kol podvozku letadel Boeing 787-8 a 787-9. Až 100 letadel může být postiženo technickým problémem, jehož odstranění si vyžádá zhruba 5 mil. USD. Direktiva nabyla účinnosti 6. června.

Zmíněný problém může mít za následek snížení brzdného účinku a ztrátu směrové kontroly podvozku. Direktiva požaduje doplnění soustavy ventilem a úpravu software. Tyto změny budou automaticky uplatněny i na nově vyráběná letadla. Z letadel, které jsou provozována s americkou registrací, se problém týká podle odhadu FAA asi 87 strojů. FAA neuvádí, kolika strojů se může týkat celosvětově. Dreamlinery provozuje asi 72 leteckých společností. 

(Foto: New York Times, flicker, Reuters)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Vojtech (...183.175...)
07.06.2019 18:17

Tak pokud by to melo srazit cenu letenky, tak proc ne. Neco za neco :)

Petr - nepřihlášený host (...144.86...)
07.06.2019 12:46
Nemá smysl kupovat letadla kterými cestující nechtějí létat

Jen ještě aby se z toho poučil i Airbus - za měsíc se chystám vyzkoušet A321 Neo u LH, tak dam pak vědět, jestli bych v tom chtěl sedět 7-8hodin na lince přes oceán.

Marián - nepřihlášený host (...135.195...)
07.06.2019 10:46

Ono mi to všetko pripadá, že Boeing sa vydal cestou veľkého zisku a chamtivosti. Začalo sa vyrábať na kvantitu a kvalita je už len hudbou minulosti.

Vojtech (...135.29...)
07.06.2019 08:25

O 777X neni zajem, 787 maji problemy a Maxy, ktery jsou zdaleka nejrentabilnejsi, nesmi do vzduchu. Podle techto clanku to pusobi, jako by se cely Boeing sypal jak domecek z karet. Je to tak doopravdy nebo se to jen zda podle zprav, ale ve skutecnosti to neni az tak zly?

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace