737 MAX si letos už možná nezalétá

  • 16.07.2019 08:00

Od 13. března, kdy byly Boeingy 737 MAX celosvětově uzemněny po katastrofách v Indonésii a Etiopii, při kterých zahynulo 346 osob, se intenzivně spekuluje, kdy se 737 MAX vrátí do služby. Jak doba plyne se předpokládaný termín postupně posunuje a nejistota zvyšuje. Původní předpoklady, které ukazovaly na červen, jsou pryč. Koncem června se naopak ukázalo, že oprava softwaru připravená Boeingem nevyhovuje a Boeing potvrdil, že doplněnou verzi dodá FAA k recertifikaci do září. American Airlines a United Airlines proto posunuly termíny návratu 737 MAX na začátek listopadu, Southwest věří v začátek října.

Deník Wall Street Journal (WSJ) vyslovil 14. července předpoklad, že termín se nakonec posune do roku 2020. Vychází z toho, že světoví regulátoři nespěchají a nespěchá ani federální úřad FAA. Vzhledem ke skandálům, které odhaluje probíhající vyšetřování kongresovou komisí Spojených států, bude velmi opatrný i Boeing.

V mezidobí Boeing vyrábí 737 MAX sníženým tempem 42 letadel měsíčně a vyrobené stroje skladuje, kde se dá. Podle WSJ má Boeing uskladněno okolo 100 letadel, které zákazníkům nemůže dodat. Připomíná to situaci Airbusu vloni touto dobou, kdy měl Airbus vyrobeno asi 100 letadel A320neo, ale bez motorů. Tehdy však byly příčnou opožděné dodávky, nikoliv konstrukční nedostatky.

Pokud je předpoklad WSJ správný a Boeing bude pokračovat ve výrobě, bude mít ke konci roku „na skladě“ dalších asi 160 letadel, tj. dohromady asi 260 letadel (nepočítaje prosincovou výrobu). To už je skutečně mnoho i na giganta jakým Boeing Co. je. Pokud však firma produkci sníží, bude to znamenat pro řadu dodavatelů boj o přežití. Dalším problémem je odbytová krize. Od začátku roku Boeing udal jen 36 letadel 737 a za poslední tři měsíce ani jeden. Záměr skupiny IAG pořídit až 200 strojů není finalizován.

Belgický regulátor již rozhodl o zákazu vstupu MAXů do vzdušného prostoru země do 30. prosince. Nové spekulace o posunu termínu pak vedou řadu evropských expertů k pochybnostem, zda se 737 MAX vůbec podaří v Evropě dostat do vzduchu k začátku letní sezóny. Očekává se, že evropský regulátor EASA nebude automaticky uznávat certifikaci FAA, ale bude letoun certifikovat samostatně, což si vyžádá nějaký čas. A na rozhodnutí EASA čekají další regulátoři.


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



petrp (...188.133...)
16.07.2019 17:01

Marcel........snad montáže, ne?

Marcel - nepřihlášený host (...75.209...)
16.07.2019 15:28
Matematika :-)

Planesfun: to je pravda, ale doba výroby 737 je cca 8 dní, takže podstatná část může být hotová i s ohledem na vánoce.
Ještě jedna věc zaslouží zmínku : číslo kolem 320-360 ks je parkování nových letadel u Boeingu a nezahrnuje stroje již dodané u samotných společností.

planesfun (...17.10...)
16.07.2019 14:51
Matematika

Marcel: mate v te matematice chybu, protoze cast letadel by ke konci roku tak jako tak zustala nedodana, min.prosincova vyroba se uz take neda realizovat a neco zustane "work in progress". Takze 367 jich ani teoreticky byt nemuze.

Marcel - nepřihlášený host (...75.209...)
16.07.2019 13:00
Matematika

Jen dávka čistých počtů k tiskovým prohlášením:
Počet měsíců do konce roku: 8,5
Snížená výroba: 42ks/měsíc
Standardní výroba: 52 ks/měsíc do poloviny dubna
7,5x42 + 1x52= 315+52=367 zaparkovaných stojů ke konci prosince 2019

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace