Návrat Boeingu 737 MAX do služby narazil na nečekaný problém. Fyzické schopnosti pilotů

  • 23.06.2019 08:30

Podle informací deníku Wall Street Journal je úsilí Boeingu vrátit Boeing 737 MAX do provozu ohroženo obavou, zda průměrně fyzicky vybavený pilot má dostatek sil manuálně vyvažovat letadlo v případě nouzových situací. Ano, neuvěřitelné pro odvětví letectví v 21. století.

Boeingy 737 MAX jsou uzemněny od 13. března v důsledku dvou katastrof, při nichž zahynulo 346 osob. Vyšetřování katastrofy letu ET602 ukázalo, že piloti neměli dostatek sil, aby dokázali překonat odpor vyvažovacího kola po odpojení automatického vyvažování.

Tato informace může podminovat předpoklad, že FAA recertifikuje letadlo ještě během tohoto měsíce. Naproti tomu zpravodajství CNBC uvedlo, že Federální úřad pro letectví (FAA) si je vědom této skutečnosti, ale nepovažuje ji za překážku v recertifikaci. Problém je, že ostatní regulační autority nemusí pohled FAA nevyhnutelně sdílet, a to zejména ve světle nedůvěry v objektivitu a profesionalitu FAA.

Tak jak se přibližujeme ke konci června, se nejistota ohledně termínu návratu 737 MAX do provozu spíše zvyšuje než snižuje. Vedoucí pracovník FAA pro bezpečnost Ali Bahrami informoval v polovině června delegáty na konferenci v Kolíně nad Rýnem o tom, že 737 MAX nemusí být ve vzduchu do prosince. To samo o sobě ještě nevylučuje, že MAX bude létat v USA od července, ale formulace je velmi opatrná. Dan Elwell, pověřený řízením FAA, koncem května odhadoval, že recertifikace si může vyžádat „měsíc nebo dva“. Podle informací Bloomberg úředníci FAA nyní informovali členy dopravní komise Kongresu USA, že bezpečnostní analýza, kterou udělal Boeing, možná vyžaduje úpravy.

Absence jakéhokoliv oficiálního termínu nebo oficiální informace o postupu testování úprav 737 MAX samozřejmě povzbuzuje spekulace. Problém je, že letecké společnosti musí plánovat lety a zatím se mohou jenom dohadovat, kdy mohou počítat s 737 MAX.  (Foto: flicker, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
24.06.2019 10:55

Hlavně mě děsí, že v srpnu mám s rodinkou letět na Samos, charter operuje TVS a ten je kvůli maxíkům (a Číňanům) ve vážných problémech.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
24.06.2019 10:50

Dotaz na znalé - fakt jde to trimování tak ztuha? Jestli se nepletu, tak trimovací kola jsou po obou stranách, takže ve dvou už by to snad zvládnout měli, ne?
P. S.: že průměrný asiat trimovací kolo neutáhne, mě až tak nepřekvapuje; za socialismu koloval vtip:"Jak udělá Vietnamec řidičák na babetu? Instruktor ji položí na zem a Vietnamec ji musí postavit." :-)

Yarda - nepřihlášený host (...75.142...)
24.06.2019 07:50
Na tohle jsem narazil - v jiném odvětví.

...piloti neměli dostatek sil, aby dokázali překonat odpor vyvažovacího kola po odpojení automatického vyvažování...
Kdysi mne zajímalo, když je na potrubí ventil ovládaný elektrickým (hydraulickým, pneumatickým...) pohonem, ale je vybavený i ručním kolem, klikou nebo něčím podobným pro případ selhání motorového ovládání, jestli je v nějaké normě nebo předpisu definováno, jakými silami lze na to ruční ovládání působit. Jednak aby to člověk dokázal utáhnout a naopak pokud si na to někdo vezme násadu od krumpáče, zabejčí a pak se řeší, kdo za to může, že se něco ulomilo. Ale na nic jsem tehdy nenarazil - v době, kdy je předepsáno snad i to, jak má být zakroucený banán.
Takže v letectví to taky není dořešené?

petrp (...188.231...)
23.06.2019 09:38

..to je objev, oproti původní B-737-100 to váží jednou tolik, je to jednou tak dlouhé a systém mechanického ovládání stabu je stejný.....

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace