Certifikace 737 MAX podle zásady „Boeing sobě“. Takřka výlučně v režii výrobce.

  • 01.08.2019 17:00

Deník New York Times přinesl nová zjištění, která dokreslují průběh certifikace Boeingu 737 MAX.

Z výpovědi pracovníků Federálního úřadu pro letectví (FAA), které získal deník New York Times vyplývá, že proces certifikace byl prakticky úplně delegován pracovníkům Boeingu. Ti systém MCAS, který je hlavním podezřelým v katastrofě letadel Lion Air a Ethiopian, nepodrobili stress testům a neprovedli ani analýzu rizik. FAA to přehlédla. Pracovníci FAA vypověděli, že během schvalování uplatnili řadu námitek, proti kterým se Boeing ohradil a vedení FAA často viditelně stranilo Boeingu. Boeing spěchal, aby dohnal zpoždění, které měl nový a palivově efektivnější model 737 za konkurenčním Airbusem A320neo.

Závislost FAA na pracovnících Boeingu se táhla desetiletí. V roce 2005 si však Boeing prolobboval v Kongresu Spojených států ještě více kontroly nad certifikací. Do té doby si FAA odborníky Boeingu, které pověřila úkoly v procesu certifikace, sama vybírala. Podle nových pravidel však své zaměstnance, které bude FAA delegovat na certifikační práce, určoval Boeing. FAA bylo ponecháno pouze právo veta. V roce 2018 si Boeing certifikoval již 96 % vlastních prací a odborníci FAA ztratili přehled, co se vlastně děje.  

Frustrovaní zaměstnanci FAA vypověděli, že v případech, kdy navrhovali dílčí změny, byli nuceni přihlédnout k tomu, zda takové změny neohrozí splnění termínů vývoje, které si Boeing stanovil.

Experti FAA byli po katastrofě Lion Air šokování, že nemají detailní popis ani analýzu rizik systému MCAS. Nebyla provedena. Přes toto zjištění FAA letadla neuzemnila a smířila se s tím, že jen přikázala proškolit piloty. Ještě více proto šokuje, že i po katastrofě 737 MAX Ethiopian ET602, která zvýšila počet obětí na 346, FAA letadlo odmítala uzemnit, a to přesto, že ostatní regulátoři letadlo již uzemnili. FAA byl přitom problém defektní certifikace znám. Uzemnění letadla přikázal až prezident Trump.(Foto: Financial Times, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



petrp (...188.152...)
03.08.2019 13:43

planesfun......a ještě pro doplnění, domníváte se, že za posledních pár dní měl Swiftair co létá pro TVS denně jedno letadlo se závadou AOG? Přijde Vám to normální a žádného zásahu netřeba?

petrp (...188.152...)
03.08.2019 11:23

EASA:To je neco jiného, oni prakticky žádné pravomoci nemají a jejich kontroly napíší hlášení na úřad žemě, z kterého pochází kontrolované letadlo, jak jsem výše uvedl, oblíbená témata jsou samolepky výstražné, případně nesvítící zelená kontrolka zajištění zadní bagáže u A-320:-) Kapitán letadla může inspektora EASA vykázat z paluby z důvodu zdržení letu....jo, tak jsem si vzpomněl ještě na jednu perličku, kdy si cizí inspektor spletl motory 1 a 2 a kontroloval poškození lopatek FANu podle přehozených papírů............čím opozdil odlet letadla. No nic, o tom by se dalo mluvit hodiny a hodiny:-)

petrp (...188.152...)
03.08.2019 11:18

planesfun............................no, fakta, já je nemohu moc rozvádět..ale dám příklady opravdu hodně staré, kdy ne mě přišla EASA z Leteckého a námorného a teprve po kontrole v průběhu rozhovoru se mnou zjistila , že není na B-737 ale na A-320 a každopádně samolepka na motoru byla vážná věc, případně kdy slavná FAA na našem dálkovém letadle ze země!!! posoudila kompozit na výškovce delaminovaný anebo kanadská inspekce nechala odstranit vánoční výzdobu z důvodu absence certifikátu o hořlavosti.
Létají papíry.....a pokud jsou papíry v pořádku, úřad mlčí. To by se podle mě mělo změnit.
No a ty ULL, ve Švýcarsku prostě nejsou a já se domnívám, že , jak říkáte, není to FAA, tak by měl řešit naše malé problémy a nikoli jen překládat to co dojde zvenku.

atlas - nepřihlášený host (...168.37...)
02.08.2019 13:32

O FAA je teraz kopa clankov.
Ale ako to funguje v EASA? Ako funguje certifikacia airbusov?
nemoze tam byt ten isty problem?

planesfun (...17.10...)
02.08.2019 07:32
FAA

Me preci jenom pripada, ze FAA je trochu neco jineho nez UCL. A ULL neco trochu jineho nez nejrozsirenejsi letadlo sveta. A ono vase x asi nedosahuje 346 mrtvych. Pokud neco zfusuje FAA tak to je asi neco trochu vaznejsiho.
K vasi kritice UCL chybi jakakoliv fakta.
Zase jen dalsi osobni utok.

petrp (...30.171...)
01.08.2019 22:30

Všichni v USA jsou šokováni a když do nezměrných výšín bující a zcela neschopný akce úřad zvaný ÚCL delegoval kdysi ULL pod asociaci , kde se ročně pobije x lidí a u každého dopravce v ČR má zástupce , kterého platí provozovatel je něco jiného? Má to dvě patra vysloužilců , kteří by se jinde nauživli ,ale nejsou schopni zastavit ani rogallo, .
Systémově ještě horší nežli v případě Boeingu

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace