Jak americké aerolinky obcházejí dovozní přirážku na Airbusy

  • 13.01.2021 13:00

V říjnu začaly Spojené státy na základě povolení Světové organizace pro obchod (WTO) uplatňovat dovozní cla na nová letadla ze zemí EU. V současné době je výše dovozního cla stanovena na 15 %, což pro letadlo s cenou okolo 100 milionů dolarů (nebo více) rozhodně není zanedbatelná částka. Je proto přirozené, že americké letecké společnosti se snaží najít legální cesty, jak se této zátěže zbavit.

Trik je okolo výrazu „nová“ letadla. Podle amerického zákonodárství je nové letadlo takové, které nenalétalo žádné letové hodiny kromě hodin nalétaných během testování a přejímky. Z toho vyplývá, že pokud je letoun nasazován nejprve na destinacích mimo USA, a přitom opustí EU, pak letoun již nelze považovat za nový.

Velkým zákazníkem Airbusu jsou v této době Delta Air Lines, které nakupují u Airbusu letadla A321neo, A350-900 a A330-900. A za „dovoz“ těchto letadel nezaplatí nic.

Existuje hned několik možností, jak se přirážce vyhnout:

  • nová letadla bázovat např. v Amsterdamu a provozovat na mezinárodních linkách, nejprve mimo EU a následně i včetně linek do USA. V takovém případě přílet letadla na mezinárodní lince do USA není chápán jako dovoz.
  • nová letadla přeletí nejprve do země mimo EU, např. do Mexika, a pak nasazena jsou např. na linky z Kanady. Teprve po nějaké době se dostanou do USA, avšak to již nejsou nová.

Konkrétním příkladem budiž „dovoz“ Airbusu A350-900 (N515DN), Tento letoun přeletěl nejdříve z Toulouse do Amsterdamu a následně do Tokia. Poté byl nasazen na linku z Tokia do Atlanty.

A321(N389DN) přeletěl z Hamburku přes Keflavik do Montrealu a následně do Salvádoru. Před nástupem do komerční služby byl zaparkován v Mexiku. Nyní letoun létá na vnitrostátních linkách.

Delta používá nová letadla pro mezinárodní lety do USA a nenasazuje je na vnitrostátní linky v USA. To je samozřejmě pohodlné řešení pro modely A350 nebo A330neo, avšak složitější v případě A321. Tato letadla jsou proto typicky nejdříve nasazována např. na lety mezi Torontem a Detroitem nebo z Atlanty do Montego Bay, a to po dobu několika týdnů, než postoupí na vnitrostátní linky v USA.

Delta nepředpokládá, že by takto musela obcházet dovozní cla do nekonečna. Věří, že po nástupu prezidenta Bidena budou dovozní přirážky dříve nebo později odstraněny. (Foto: Delta New Hub)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



atlas - nepřihlášený host (...168.37...)
14.01.2021 17:02

Tipujem ze to ze lietadlo musi byt "nove" sa do zakona nedostalo omylom.
Inak by urobili to iste ako nasi pri autach, pri novej registracia aj stareho auta vyrubia majitelovi dan.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace