Špatnou, byť dlouho očekávanou zprávou pro Boeing a USA je rozhodnutí Světové organizace pro obchod (WTO). EU může uvalit 4 miliardy dolarů dodatečných cel na zboží z USA ročně. Jedná se o kompenzaci škod, které utrpěl Airbus v důsledku nedovolené státní pomoci pro Boeing. WTO ocenila ztráty prodeje a tržního podílu Airbusu vlivem nedovolené podpory pro Boeing na 4 miliardy ročně. Spor na půdě WTO se táhne 16 let a rozhodnutí nyní přišlo v době, která je pro Boeing extrémně nevhodná.
Evropská komise možná opatření konzultovala v předstihu před samotným rozhodnutím a předběžně sestavila soupis amerického zboží, které může být zatíženo dodatečným clem. Na seznamu jsou také letadla Boeing. EU sice může cla uvalit hned po zasedání WTO 26. října. Je však pravděpodobnější, že k rozhodnutí dojde až po amerických prezidentských volbách.
Vloni rozhodla WTO ve věci nedovolené státní podpory pro Airbus a povolila Spojeným státům uvalit dodatečná cla na zboží z EU ve výši 7,5 miliardy dolarů ročně. Americká vláda na základě toho v říjnu 2019 uvalila 10% dodatečné clo na nová letadla (kromě vojenských) o hmotnosti přes 30 000 kg, a to z Francie, Německa, Španělska a Velké Británie. Letos byla tato taxa zvýšena na 15 %.
Dodatečná cla mohou zasáhnout Boeing právě v době, kdy se blíží obnovení prodeje modelu 737 MAX. V červenci Airbus apeloval na Evropskou komisi, aby v případě pozitivního rozhodnutí WTO byla uplatněna reciproční opatření proti Boeingu. Nyní Airbus navrhuje nejprve vyjednávat a dosáhnout zrušení příplatků na obou stranách Atlantiku. (Foto: tellerreport.com, planes.cz)
Ale ked boeing zaloval Airbus, to bolo reci a rozruchu z bieleho domu. To ako keby zlodej krical, chytte zlodeja.
Celkem 2 záznamy
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Ve věci různých forem státní pomoci je jeden za osmnáct a druhý za dvacet bez dvou.
Nejjednodušší by bylo, kdyby si EU a USA svá cla navzájem započetly, a jede se dál močálem černým podél bílých skal.