Boeing ohlásil kvartální výsledky: sníží tempo produkce 787, posunuje dodávky 777X na rok 2021. A ujišťuje, že 737 MAX se letos vrátí do provozu.

  • 24.10.2019 08:00

Výnosy společnosti Boeing za kvartál dosáhly 19,98 mld. USD, což představuje pokles o 21 % proti stejnému období loňského roku. Pokles je způsoben především výpadkem prodejů modelu 737 MAX. Výnosy přesto mírně překonaly očekávání analytiků, a to díky výkonu servisní divize. Čistý zisk poklesl dokonce o 51 % na 1 167 miliard USD. Boeing tak nesplnil očekávání analytiků. Hotovostní toky byly negativní, a to -2,4 miliardy USD, což souvisí s absenci objednávek na nová letadla 737 MAX. Naopak společnost vyplatila během kvartálu 1,2 miliard USD dividend, což je 20% nárůst dividendy na akcii ve srovnání s 3. kvartálem 2018.

Generální ředitel společnosti Boeing Dennis Muilenburg ujistil, že bezpečný návrat 737 MAX zůstává nejvyšší prioritou společnosti. V úterý společnost oznámila, že v rámci ověřování nového systému řízení vykonala již 800 zkušebních letů. Boeing v rámci svého základního scénáře předpokládá, že proces recertifikace modelu 737 MAX bude zahájen ve 4 kvartálu a ujišťuje, že se letoun vrátí do provozu ještě letos. Vzhledem ke spekulacím, že termín (znovu)uvedení do provozu může sklouznout do roku 2020, přijaly trhy ujištění Boeingu pozitivně. Po recertifikaci chce Boeing postupně zvýšit výrobu ze stávajících 42 letadel měsíčně na 57 koncem roku 2020.  

Boeing potvrdil, že spolupracuje na recertifikaci 737 MAX s úřadem FAA, finalizuje software a postupně dodává regulátorovi jednotlivé dokumenty potřebné k recertifikaci. Původně Boeing sliboval, že kompletní dokumentaci předá regulátorovi do konce září. Klíčovým momentem bude rozhodnutí, kdy se uskuteční certifikační let. Teprve po splnění veškerých podmínek vydá FAA tzv. směrnici AD, která znamená, že letadlo je bezpečné. Tímto momentem bude zahájena úprava uzemněných letadel u provozovatelů a stejně tak i letadel, která jsou vyrobena, ale nebyla dodána zákazníkům. Proto mezi rozhodnutím regulátora a návratem letadel do komerčního provozu uplyne určitý čas. Zahraniční regulátoři mohou podmínit schválení dalšími nebo jinými požadavky a mohou sledovat vlastní harmonogram. EASA (Evropská agentura pro bezpečnost letectví) již potvrdila, že uzemnění modelu 737 MAX nezruší dříve než v lednu 2020.

Divize komerčních letadel dodala za kvartál 62 letadel. Výnosy divize se proti stejnému období loňského roku snížily o 67 %. S ohledem na pokles poptávky po letadlech se produkce modelu 787 sníží koncem roku 2020 na 12 letadel měsíčně, a to na dobu asi dvou let. Podle Boeingu příprava inovovaného modelu 777X pokračuje s plánovaným prvním letem počátkem roku 2020 a první dodávkou zákazníkovi počátkem roku 2021. Společnost tak poprvé ustoupila od původního termínu konce roku 2020.

Během kvartálu získala společnost nové objednávky v hodnotě 16 miliard USD a dosáhla celkové hodnoty nevyřízených objednávek 470 miliard USD. Divize komerčních letadel získala objednávky za 5 miliard USD (20 Boeingů 787 pro Korean Air, 8x 787 pro Air New Zealand, 6x 777F pro China Airlines). Divize eviduje 5500 objednávek v katalogové hodnotě 387 miliard USD.

Průběh ceny akcií v letošním roce ukazuje obr. 3 (Zdroj: Boeing)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace