Boeing popírá, že by před certifikací 737 MAX věděl o problémech se systémem řízení

  • 22.10.2019 08:00

V neděli, dva dny poté, kdy se objevila ve sdělovacích prostředcích informace o interní komunikaci zkušebního pilota modelu Boeing 737 MAX ze dne 15. listopadu 2015, kdy označil let na simulátoru 737 MAX za „nekontrolovatelný“, Boeing oznámil, že se jednalo pouze o vyjádření k verzi softwaru simulátoru, která nebyla finální. Výrobce rozhodně popírá, že by před certifikací věděl o problémech s řízením. Zveřejnění informace vedlo v pátek k prudkému propadu akcií o 8 %.

Záznam z komunikace na messengeru mezi dvěma zkušebními piloty předal Boeing spolu s dalšími dokumenty vyšetřovací komisi Kongresu USA.

Boeing uvádí, že se snažil kontaktovat autora zprávy, Marka Forknera, který již není zaměstnancem společnosti. Ten přes svého právního zástupce sdělil, že jeho vyjádření se týkalo „programu simulátoru, který nefungoval správně “. Boeing pokračuje ve vyšetřování s cílem vyjasnit všechny okolnosti této komunikace.

Šéf FAA Stephen Dickson požaduje od šéfa Boeingu Dennise Muilenburga vysvětlení, a to včetně toho, proč byla tato komunikace předána vyšetřovatelům s několikaměsíčním zpožděním.

Jiný dokument Boeingu, který byl předán vyšetřovatelům v pátek, popisuje Forknerovu roli v komunikaci s úřadem FAA. Forkner požádal v rámci certifikačního řízení, aby z dokumentů k letadlu a výcvikových manuálů byly vyňaty informace o systému MCAS, který byl do řízení 737 MAX implementován, aby emuloval chování klasických Boeingů 737. FAA to odsouhlasila, což dovolilo Boeingu prezentovat nový letoun s tím, že nevyžaduje přeškolení pilotů z 737NG na 737 MAX. To byl důležitý argument pro rozhodnutí stávajících uživatelů 737NG pořídit 737 MAX. Probíhající vyšetřování katastrof letadel Lion Air a Ethiopian ukazuje, že systém MCAS měl na obou katastrofách významný podíl. 

Šéf Boeingu bude 30. října poprvé vypovídat před vyšetřovací komisí Kongresu, která zkoumá okolnosti certifikace 737 MAX. Muilenburg bude muset vysvětlit výpověď řady zaměstnanců, že byli vystaveni nepřiměřenému tlaku od managementu společnosti, aby se letoun co nejdříve dostal na trh.

Přes nedělní komunikaci Boeingu ztratily akcie v pondělí před otevřením trhů další 3.1 % , když banka UBS zhoršila své doporučení z „koupit“ na „neutrální“ a prognózu ceny akcie z 470 USD na 375 USD.

Ve středu ohlásí Boeing své kvartální výsledky.


Související fotky


Související články

Komentáře



JUJ - nepřihlášený host (...114.240...)
22.10.2019 14:33
2Komarek

nevim kde si sebral, ze by za ne SW nemuselo platit leasing... samozrejme za ne leasing normalne platit musi.

Rampa - nepřihlášený host (...188.234...)
22.10.2019 12:46

Že na to aspoň nehoděj ňákej papundekl, viďte?

Komárek - nepřihlášený host (...42.239...)
22.10.2019 11:53

Při pohledu na 7 odstavených nových letadel na pražském letišti si myslím, že ta letadla musí ohromně trpět. Prší na ně, nelétá se s nimi. Až přijde zima, tak to bude ještě horší. Smartwings teď za ně sice nemusí platit leasing, ale i tak to musí být hrozná přítěž.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace