Welcome back, Air India! Vleklá privatizace úspěšně dokončena.

  • 09.10.2021 07:30

V pátek indická vláda ohlásila, že 100 % zkrachovalé a předlužené společnosti Air India získala firma Tata Sons, část konglomerátu Tata Group. Tata Sons převzala 2 miliardy USD dluhů Air India a indické vládě zaplatila 400 milionů dolarů. Celkem tak Air India vyšla Tata Sons na 2,4 miliardy dolarů. Indická vláda se rozhodovala mezi nabídkou společností Tata Sons a SpiceJet.

Součástí transakce je kromě samotné Air India i nízkonákladová odnož Air India Express. Tata Sons získá rovněž polovinu společnosti Air India SATS Airport Services PVT Limited (AISATS), která je nákladní a handlingovou odnoží Air India.

Zřejmě největší hodnotu transakce představují sloty. Air India drží na indickém trhu 1800 mezinárodních slotů a 4400 slotů vnitrostátních. Na letištích v zahraničí drží 900 slotů, z nichž nejcennější jsou sloty na letišti Heathrow.

Air India zaměstnává okolo 8000 zaměstnanců, letecký park tvoří podle serveru planespotters.net 123 letadel v průměrném stáří 9,7 roku. Ze zmíněných letadel je 87 v provozu. Většinu flotily (76 letadel) tvoří letadla řady Airbus A320, ale součástí parku je mimo to i 27 letadel Boeing 787 v průměrném stáří 7,3 roku.

Tata Sons drží (kromě Air India) 84% podíl v AirAsia India a 51 % ve společnosti Vistara, společném podniku se Singapore Airlines. Kombinace společností Air India – Air India Express – AirAsia India a Vistara spouvvlu se sloty dovolí Tata Sons zásadně promluvit do vývoje indické letecké dopravy. Kombinovaný tržní podíl Tata Sons na indickém trhu je po transakci 28 %, což znamená druhé místo po nízkonákladové IndiGo.

Společnost Air India založil jako Tata Airlines v roce 1932 Jehangir Ratanji Dadabhoy (JRD) Tata, který byl zároveň prvním licencovaným pilotem v Indii. JRD Tata je považován za otce moderní, průmyslové Indie.

Úspěšná privatizace je nejen obrovskou příležitostí pro Tata Group, ale i výrazným úspěchem premiéra Modiho. Indické daňové poplatníky stál provoz ztrátové Air India během posledních 10 let takřka 3 miliony dolarů denně. Dost možná zajímavý námět k zamyšlení, proč se podobně úspěšně nepodařilo vyřešit problémovou Alitalii.

Ratan Tata prohlásil, že Tata Group vynaloží veškeré úsilí, aby reputaci společnosti Air India obnovila a ve svém tweetu napsal: Welcome back, Air India! (Foto: Reuters, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace