Privatizační sága Air India se chýlí k úspěšnému konci

  • 06.10.2021 08:00

Podle předpokladů je Tata Sons Pvt.  na nejlepší cestě získat od indického státu v privatizaci zkrachovalou společnost Air India Ltd. Bohatství skupiny Tata je odhadováno na 113 miliard dolarů.

Zpravodajství Bloomberg minulý týden informovalo, že rada ministrů přijala privatizační nabídku skupiny Tata. Indický Fond národního majetku sice 1. října ve svém tweetu informaci popřel, což však neznamená, že se Bloomberg mýlí. Mluvčí Tata Sons se odmítl k věci vyjádřit a mluvčí ministerstva financí byl nedostupný.

Firma dnes známá jako Air India byla založena již v roce 1932 a jejím zakladatelem byl legendární J.R.D. Tata (viz foto). Tata Airlines, jak se společnost jmenovala, zahájila svou komerční činnost způsobem tehdy vcelku obvyklým, a to dopravou pošty. J R D Tata byl jejím prvním pilotem. První let se uskutečnil letounem de Havilland Puss Moth. Tato letadla mimochodem známe i z Československa (foto 3).

V roce 1946 se vstupem indického státu do společnosti získala společnost jméno Air India. Indická vláda vykoupila podíl Tata Sons ve společnosti v roce 1953. J R D Tata poté sloužil jako předseda představenstva až do roku 1977.

Úspěšná cesta respektované Air India se začala postupně od 90. let měnit v neúspěch. Tehdy na trh vstoupila privátní konkurence. Následně se situace dále dramaticky zhoršila v první dekádě tohoto století s nástupem nízkonákladové konkurence.

Příslovečným polibkem smrti bylo spojení Air India s Indian Airlines Ltd. v roce 2007. Od tohoto roku neznamenala Air India jediný rok, kdy by nebyla ve ztrátách. Celkové zadlužení dopravce již překročilo 8 miliard dolarů. V roce 2013 tehdejší vláda rozhodla ztrátovou společnost privatizovat. Proces privatizace formálně odstartoval v roce 2017. Původně o Air India projevila zájem nízkonákladovka IndiGo, která však svého pokusu zanechala v roce 2018.

Vzhledem k tomu, že vláda neměla žádného zájemce, začala postupně a velmi rozumně „oslazovat“ podmínky privatizace s cílem přilákat alespoň nějakého zájemce a zbavit se konečně ztrát, které provoz Air India generuje. Na výkonech a hodnotě Air India se samozřejmě podepsala pandemie.

V letošním roce indická vláda potvrdila, že pro Air India existují pouze dvě možnosti – prodej nebo ukončení provozu. Ve zřejmě posledním privatizačním pokusu se spolu utkaly dvě nabídky: Tata Sons a SpiceJet.

 

Pokud Tata Group skutečně získá společnost Air India, bude to již třetí letecká společnost, ve které je skupina zapojena. Tata Group drží majoritní podíl ve společnostech AirAsia IndiaVistara. Zejména spolupráce Air India a Vistara může být velmi zajímavou kombinací v expanzi Indie na mezinárodní linky.

Přes vysoké zadlužení je Air India mimořádně zajímavou příležitostí, a to zejména s ohledem na sloty, které drží nejenom na rychle rostoucím domácím trhu, ale také v zahraničí, např. na letišti Heathrow. Konkrétně jde o 1800 mezinárodních slotů a 4400 slotů na domácím trhu.

Součástí transakce je i nízkonákladová Air India Express, která by Tata umožnila posílit pozice na domácím trhu, který si v podstatě celý rozebraly nízkonákladové společnosti. Další částí transakce je polovina společnosti Air India SATS Airport Services PVT Limited (AISATS), která je nákladní a handlingovou odnoží Air India, tj. podnikání, které je na rychle rostoucím indickém trhu z definice ziskové.

Bez ohledu na chronické ztráty Air India v minulosti se jedná o jednu z největších a nejzajímavějších příležitostí v oblasti civilního letectví. Air India má v rukou správného vlastníka obrovský potenciál. (Foto: The Hindu Business Line,The Quint, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



top - nepřihlášený host (...163.8...)
06.10.2021 11:05
Paráda

Moc pěkný článek;)

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace