Problémy Boeingu jsou (daleko) hlubší než jen výrobní defekty

  • 19.07.2021 13:00

Vloni v listopadu se zdálo, že obnovení certifikace typu 737 MAX vrátí Boeing z hluboké krize zpět na výsluní, které může komplikovat pouze koronavirová krize. Ve středu zveřejněné pololetní výsledky dodávek a objednávek ukazují, že tomu tak není. Demonstrují, že krize Boeingu je krizí managementu a kultury společnosti.

Zjevným problémem je neschopnost Boeingu dodávat letadla. To samozřejmě znamená také neschopnost generovat zisk. Problémů je však více.

Boeing za sledované období dodal 156 strojů, z čehož více než stovka připadla na typ 737 MAX. Airbus za stejné období dodal 297 strojů, takže problém zjevně není v trhu, ale v Boeingu. Rozdíl ve výši dodaných letadel je alarmující.

Pokud jde o širokotrupá letadla, ze 43 dodaných strojů bylo celkem 29 dodáno ve verzi pro dopravu nákladů a tankovacích (767-2C). Problémových Dreamlinerů dodal Boeing za pololetí pouze 14, neboť dodávky brzdilo odstraňování výrobních defektů. Airbus pro srovnání pouze za červen dodal zákazníkům 12 letadel A350 a 3x A330.

Problém výrobních defektů Dreamlinerů je nepochybně frustrující, ale přesto není zdaleka hlavním problémem. Tím zůstává neschopnost managementu řídit firmu. Šéf Boeingu Dave Calhoun slíbil, že počínaje druhým čtvrtletím se tempo dodávek Dreamlineru ustálí na 4 až 5 měsíčně. V červnu dodal jediný Dreamliner.

Špatná situace ve výrobě a dodávkách maskuje další vážný problém, a tím je ztráta tržního podílu Boeingu. Pěknou analýzu nevyřízených objednávek publikoval Leeham News and Analysis.  

Podíl Airbusu na nevyřízených objednávkách je 62 % proti 38 % podílu Boeingu. Tato čísla zahrnují také dodávky vojenských a nákladních letadel, kde si Boeing udržuje převahu.

V jednouličkovém segmentu poklesl podíl Boeingu na 35 %, v širokotrupém se podíl Boeingu snížil na 52 %. Jak bylo zmíněno, čísla zahrnují kromě nákladních letadel i vojenský KC-46A.

Dave Calhoun obhajuje toto fiasko tím, že je obtížné rychle dohnat zpoždění způsobené takřka dvouletým uzemněním typu 737 MAX. I pokud pomineme, že uzemnění 737 MAX nebylo způsobeno trhem, ale konstrukčními nedostatky letadla, je argument chybný. Boeing ztrácel tržní podíl ještě před katastrofou letadel Lion Air a Ethiopian, a to prostě proto, že nemá Airbus A321neo a jeho verze A321LR a A321XLR. A na tom Boeing hned tak nic nezmění.

Leeham News and Analysis upozorňují, že před třiceti lety držel Boeing 60 % trhu, zbytek se dělil mezi Airbus a McDonnell Douglas. V mezidobí McDonnell Douglas zmizel z povrchu světa a Airbus překročil 60% podíl na trhu (nevyřízených objednávek). (Graf a tab.: Leeham News and Analysis, PNEwire).  


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Atlas - nepřihlášený host (...168.37...)
19.07.2021 16:31

Je to tak.
Mohol byt ten clanok aj trochu podrobnejsi, tych problemov s vyrobou a kvalitou ma boeing viac nez dost, aj kc-46, dreamliner, starliner(tu je az velmi velka podobnost s problemami maxu), dodanie novych air force one(hadzu to na subdodavatela, ale skor bude problem v boeingu), certifikacia 777x ma tiez oneskorenie a faa uz im po maxe neda peciatku len tak.
Ale zatial su too big to fail, a to sa tak skoro nezmeni.
Ironicky akcie boeingu akoby na problemy firmy extra nereagovali.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace