Boeing má vážné problémy s certifikací 777X

  • 29.06.2021 08:00

Před Boeingem se vynořil další závažný problém, který hrozí dále opozdit již i tak dlouho zpožděný program 777X. Kvůli problémům zjištěným během zkušebních letů regulátor FAA neudělí v rámci kroku „Type Inspection Authorization“ (TIA) povolení k přechodu testovacích letů do další fáze. Původně mělo být certifikace dosaženo v polovině roku 2023, aby mohly být zahájeny komerční dodávky v revidovaném termínu koncem roku 2023. Počáteční termín zahájení dodávek modelu 777X leteckým společnostem byl rok 2020.

Informaci přinesl deník The Seattle Times, kterému se podařilo získat přístup k dopisu FAA zaslanému v této věci Boeingu. Dopis datovaný 13. května uvádí incidenty, ke kterým došlo během zkušebního provozu a upozorňuje na celkovou nevyzrálost konstrukce.

Konkrétně upozorňuje na případ z letu 8. prosince, kdy letoun samovolně a prudce změnil úhel náběhu (nekonkretizuje se, zda přešel do náhlého stoupání či klesání). Ani za šest měsíců se Boeingu nepodařilo uspokojivě vysvětlit, proč se tak stalo. Boeing sice připravil opravu softwaru, ale ta zatím nebyla implementována.

Dalším kritickým problémem je centrální řídicí systém CCS (Common Core System). FAA uvádí, že Boeing poskytl neúplná a nekonsistentní data a nevykonal předběžnou bezpečnostní prověrku systému. Data nebyla výrobcem řádně analyzována a obsahují nesprávná data převzatá z typu 787.

Boeing uvedl, že „zůstává plně zaměřen na bezpečnost, která je nejvyšší prioritou vývoje 777X…. a pokračuje v transparentní komunikaci s FAA a ostatními globálními regulátory týkající se certifikace 777-9.“

Referenci o „transparentní komunikaci“ není zřejmě na místě, neboť není známo, že by o tomto závažném problému byli informováni globální regulátoři. Navíc může Boeing narazit na problém s burzovní regulaci, neboť burze se nemusí líbit, že se o takto vážném problému dozvídá z tisku.

Samotný proces certifikace provází od počátku řada dohadů a spekulací, neboť přes řadu zásadních změn mý být 777X schvalován „zrychleně“ pouze jako modifikace 777 a nikoliv jako nové letadlo. Jedná se tedy o smutně proslulý přístup z případu 737 MAX.

Boeing zahájil práce na programu 777X v roce 2011 v reakci na Airbus A350. Program byl oficiálně odstartován v roce 2013, kdy byl také zahájen prodej, a to s předpokládaným nástupem na trh od roku 2018. První objednávka na 777X přišla na 34 letouny verze 777-9 od Lufthansy. Největší objednávkou byla objednávka na 150 exemplářů pro Emirates. Většina objednávek přichází od zákazníků ze Středního východu. Boeing 777X překvapivě nezískal jedinou objednávku od domácích leteckých společností.

Letoun byl původně navrhován ve třech verzích: i) 777-9 jako přímý konkurent A350-1000, ii) 777-8 pro náhradu 777-200ER a jako konkurent Airbusu A350-900 a iii) 777-8LR měl konkurovat A350-900ULR. Poslední uvedená varianta byla z programu vypuštěna v roce 2013 ještě před zahájením prodeje. V důsledku katastrof letadel 737 MAX a související změnou priorit Boeingu byl vývoj verze 777-8 odložen na neurčito a jedinou vyvíjenou variantou nakonec zůstala pouze verze 777-9.

Největším zákazníkem typu jsou Emirates. Emirates nevěří, že by Boeing mohl splnil termín zahájení dodávek koncem roku 2023 a realisticky počítají s rokem 2025. Šéf Emirates přitom již v dubnu označil program 777X jako „totální chaos“. Naopak šéf Qatar Airways Akbar Al Baker, který je s 60 objednávkami druhým největším zákazníkem, vyjádřil (https://www.planes.cz/cs/article/205557/qatar-ocekava-prejimku-prvnich-boeingu-777x-jiz-pristi-rok-o-rok-drive-nez-boeing-planuje-prvni-dodavky) v květnu víru, že Boeing dodá letadlo již příští rok, tedy dokonce o rok dříve, než co slibuje sám Boeing. British Airways plánují první dodávky na rok 2024. (Foto: Fox Business, Reuters)


Fotografie k článku



Komentáře



Petr - nepřihlášený host (...236.198...)
29.06.2021 12:02
GE to alespoň muže využít

k premotorovani současných A380 a výhledově k A350neo. Myslím, ze pro GE to nebyl ztrátový kšeft.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace