Qatar očekává přejímku prvních Boeingů 777X již příští rok. O rok dříve, než Boeing plánuje první dodávky.

  • 27.05.2021 13:00

V rozhovoru pro Future Flying Webinar vyjádřil šéf společnosti Qatar Akbar Al Baker důvěru, že Boeing dodá první stroje 777X společnosti již příští rok a ujistil, že společnost je připravena letadla v tomto termínu převzít. Toto očekávání je mimořádně optimistické, neboť Boeing letos v lednu oznámil další zpoždění programu s tím, že první 777X nedodá dříve než koncem roku 2023. Očekávání Qataru se tak výrazně liší od konzervativního odhadu největšího zákazníka, společnosti Emirates. Ta očekává, že letadlo nebude v komerčním provozu dříve než v roce 2025. Její šéf přitom oznámkoval program 777X jako „totální chaos“. British Airways očekávají první dodávku v roce 2024.

Qatar Airways jsou s objednávkou 60 letadel Boeing 777X druhým největším zákazníkem typu. Dopravce objednal 50 strojů 777X v roce 2015 a zajistil si opci na dalších 50. V roce 2015 rozšířil Qatar objednávku o dalších 10 letadel 777-8. V mezidobí však Boeing rozhodl odložit vývoj verze 777-8 na neurčito. Qatar Airways má kromě toho objednávky na Airbusy A321neo, Airbusy A350 a Boeingy 787.

Pořízení deseti letadel Airbus A380 označil Akbar Al Baker za „největší omyl“ a letadla budou podle možností co nejdříve z flotily vyřazena. Uvedl, že vzhledem k nepříznivým okolnostem mimo kontrolu Airbusu již A380 „nevyhovuje“ potřebám společnosti. Průměrný věk letadel je přitom pouhých 5,9 roku. Také v tomto směru se Qatar zásadně liší od Emirates. První superjumba objednal Qatar v roce 2001, poslední v roce 2011. Ve zjevné narážce na Emirates prohlásil, že velcí provozovatelé těchto letadel budou trpět dvakrát – jednou kvůli vysokým provozním nákladům a podruhé proto, že cestující, pro které jsou důležité aspekty emisí, odmítnou tímto letadlem létat. Proto vidí jako daleko perspektivnější mix letadel A350 (Qatar je jejich největším provozovatelem s 53 exempláři) a Boeing 787 (společnost jich provozuje 40).

Al Baker vyjádřil rovněž připravenost stát se zahajovacím zákazníkem Airbusu A350F, pokud Airbus přistoupí k jeho vývoji. Šéf Airbusu Guillaume Faury v dubnu poprvé zmínil, že Airbus konzultuje možnost vývoje a výroby A350F s potenciálními zákazníky.

Letecký park Qataru nyní čítá 232 strojů s průměrným stářím 6,8 let. Společnost je odhodlána udržovat svou flotilu v průměrném stáří do 10 let. (Vizualizace: Halldale Group, foto: planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace