Qatar Airways: A380 patří minulosti. Boeingy 777X přijdou v roce 2023.

  • 12.04.2021 13:00

Poté, kdy se o roli Airbusů A380 velice pozitivně vyjádřil šéf Emirates, kontrovaly Qatar Airways konstatováním, že superjumbo je letadlem minulosti. Qatar vidí budoucnost ve vysoce efektivních a emisně příznivějších letadlech, jako jsou A350-1000, která lépe vyhovují soudobým požadavkům, nabízí dostatečnou kapacitu a cestujícím vysoké pohodlí. Tím spíše, že cestující obchodní třídy najdou v A350 komfortní kabiny QSuite, které A380 Qataru nemají.

Qatar s nástupem pandemie všechna superjumba odstavil a je otázkou, zda je vůbec vrátí do provozu. Koncem loňského roku Qatar Airways připustily, že polovina letadel A380 bude vyřazena definitivně, polovina se může vrátit do provozu nejdříve koncem roku 2022, a to ještě s otazníky. Qatar nepředpokládají, že by provoz dosáhl předkrizové úrovně dříve než v roce 2023 nebo 2024.

Qatar Airways uvedly A380 do provozu v roce 2014, poslední exemplář převzaly v dubnu 2018. Ve svém parku mají 10 letadel A380, jejichž průměrné stáří je 5,8 roku. Agresivní plán snížení počtu nebo úplného vyřazení A380 souvisí s plánovaným nástupem Boeingů 777X. Qatar Airways jsou s objednávkou 60 exemplářů druhým největším zákazníkem typu 777X. CEO společnosti Akbar Al Baker se prohlásil za zahajovacího zákazníka a očekává první tři 777-9 v roce 2023.

Naproti tomu šéf Emirates označil program 777X za „úplný chaos“ a odhaduje, že Boeing předá zákazníkům první 777X až v roce 2025. Vzhledem k tomu, že Emirates jsou s objednávkou 115 strojů 777-9 zdaleka největším zákazníkem, musí o tom něco vědět. Zákazníci ze Středního východu (Emirates, Qatar a Etihad) mají mimochodem dohromady objednáno 200 Boeingů 777X, což jsou bezmála dvě třetiny celkových objednávek.

Boeing nasadil do probíhajících certifikačních zkoušek celkem čtyři prototypy 777-9 a věří, že letadla se dostanou do komerční služby koncem roku 2023, tj. se zpožděním tří let proti původnímu plánu. Katalogová cena 777-9 je 442,2 milionu dolarů, ve dvoutřídní konfiguraci letoun převeze 426 cestujících na vzdálenost až 13 500 km. Vývoj menší verze 777-8 pro 384 cestujících Boeing odložil na neurčito. 

Výše uvedený rozdílný pohled obou společností na Airbusy A380 souvisí s velikostí flotil a rozdílnou strategií obou dopravců. Šéf Emirates sir Tim Clark v minulosti několikrát vysvětlil, že A380 mají smysl, pouze pokud se kolem letadla postaví správná, na míru šitá strategie. A to není myslitelné, pokud aerolinka má ve svém parku nanejvýš pár exemplářů. Tim Clark minulý týden v interview pro Simple Flying uvedl, že flotila 117 letadel A380 generuje Emirates 85 % zisku.

Rozdílné pohledy na stejné letadlo nejsou výsadou středovýchodních aerolinií. Zatímco Air France s nástupem pandemie A380 vyřadily, British Airways jsou s letadly spokojeny a jejich vyřazení neplánují. Lufthansa A380 definitivně nevyřadila, ale šéf společnosti Carsten Spohr opakovaně uvedl, že s jejich návratem nepočítá. Poslední dobou se však objevují náznaky, že Lufthansa svůj pohled může přehodnotit. (Obr.: Qatar, foto: TravelUpdate, Ome mile at a Time, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace