Nejistota okolo zakázky Qatar Airways ohrožuje program 777X. Nejistota okolo 777X zase rozhodnutí Qataru.

  • 15.08.2020 08:30

V situaci, kdy Boeing prochází krizí modelu 737 MAX a ztrácí poptávku na letadla 787, závisí mnohé na úspěšném nástupu 777X do komerčního provozu. Předpokládaný termín uvedení na trh se přitom jen nedávno posunul z roku 2021 přinejmenším do roku 2022. Navíc ještě před krizí existovaly obavy týkající se poptávky po letadle, které od zahájení prodeje v roce 2013 získalo pouze 309 objednávek.

Nejistotu ohledně programu 777X zvyšují prohlášení jednoho z největších zákazníků, společnosti Qatar Airways. Generální ředitel společnosti Akbar Al Baker se nechal slyšet, že firma výrazně proškrtá či výrazně posune objednávky nových letadel a pokud Airbus nebo Boeing nepůjdou společnosti na ruku, jako dodavatelé skončí. Dopravce chce redukovat letecký park o 25 %. Qatar je, ostatně jako každá jiná letecká společnost, postižen propadem poptávky, navíc však čelí blokádě arabských zemí, která provoz společnosti komplikuje a zvyšuje náklady.

Letos měla společnost převzít 40 letadel, nepřevezme ale žádné. Přejímky těchto letadel Qatar posunul na rok 2022. Qatar má objednáno přes 200 letadel, a to v následujícím složení:

50x Airbus A321neo

27x Airbus A350

30x Boeing 787-9

110x Boeing 777X (z toho 60 pevných objednávek)

Objem nevyřízených objednávek, který má Qatar u Boeingu, je 17,7 miliard dolarů, u Airbusu 7,5 miliardy dolarů. Manévry Qataru okolo leteckého parku mohou proto více ohrozit Boeing než Airbus. Tím spíše, že největším faktorem a největší neznámou je 777X.

Celkem 60 Boeingů 777-9 má Qatar objednáno s termínem dodávek do konce roku 2025. Po roce 2025 může Qatar konvertovat 50 opcí na pevné objednávky a nahradit novými letadly dosluhující 777-300ER. To byl alespoň původní plán.

777X je papírově vhodným kandidátem pro náhradu Boeingů 777-300ER, z nichž 12 chce Qatar nahradit v období 2023-2025, Airbusů A380 (náhrada 10 kusů v letech 2024-2028) a Boeingů 777-200LR (9 ks). Kromě poklesu poptávky (a přepravních objemů) je dalším problémem 777X konkurence Airbusu A350-1000, který má potenciál u Qatar Airways nahradit A380 na linkách s nižším počtem cestujících a nahradit část 777-300ER a 777-200LR. A dále je tu kanibalizace objednávek 777X Dreamlinerem 787, který může být z hlediska nabízené kapacity vhodnějším řešením.

Nejstarší 777-300ER dosáhl milníku 12 let v roce 2019 a původně měl již být nahrazen letadlem 777X. Program 777X však sklouzl do roku 2022 a verze 777-8 je odložena na neurčito. Protože firma nepřevezme v letech 2020 a 2021 žádná nová letadla, bude mít koncem tohoto období celkem 13 letadel starších 12 let, což je u Qatar Airways stáří, kdy se letadla obvykle nahrazují.

Teoreticky je samozřejmě možné, že Qatar vyřadí těchto 13 letadel bez náhrady. V roce 2022 však Katar pořádá Mistrovství světa ve fotbale a kapacity by mohly chybět. Pokud letadla v roce 2022 nahradí, pak to však vzhledem ke zpoždění programu zřejmě nebude modelem 777X.

Qatar proto může vyškrtat část objednávek 777X ve prospěch Airbusů A350 a Boeingů 787. Oba typy mohou lépe vyhovovat v situaci, kdy zotavení poptávky se může protáhnout do roku 2024, ale i déle.

Kromě věcí, které zůstávají nejasné, tu jsou i určité jistoty. Qatar letadla 777X do svého parku zcela jistě zařadí. Přes dominanci Boeingu ve flotile Qataru je také zjevné, že Qatar udržuje určitou rovnováhu mezi Boeingem a Airbusem. Airbus proto zůstane ve hře.

Celkově se zdá, že Qatar stále nemá jasnou představu o vývoji své flotily. Najít správné řešení je velmi těžké, neboť je ovlivněno nejistotou okolo vývoje pandemie, tempa zotavení poptávky, nejasností okolo reálných dodacích termínů Boeingů 777X a dopady blokády arabských zemí. Rozhodnutí Qataru má přitom významný vliv na celkový úspěch programu 777X. (Foto: The National, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace