Nový problém problémových Dreamlinerů

  • 14.07.2021 17:00

Regulátor FAA (Federal Aviation Administration) informoval 12. července o dalším problému Boeingů 787, který byl zjištěn na letadlech, které zatím nemohly být předány zákazníkům pro různé jiné výrobní defekty. Nový problém na již tak pozoruhodně bohatém seznamu výrobních defektů byl zjištěn v tlakové přepážce v nose letadla. Závada musí být odstraněna před dodáním letadel zákazníkům. Problém byl zjištěn během hloubkové kontroly kvality letadla.

Je pozoruhodné, nakolik výrobce, který byl dříve hrdostí Ameriky a příkladem pokročilého inženýrství, nyní předvádí systematickou (ne)kvalitu přes celé portfolio výroby, která vážně paralyzuje dodávky letadel.

Boeing přerušil dodávky Dreamlinerů poprvé vloni v květnu, a to kvůli problémům povrchového pláště letadla, jehož odchylky překročily povolené tolerance. Poté zastavil dodávky v říjnu a obnovil je dodávkou páru letadel společnosti United letos v březnu. V letošním roce se Boeingu přes veškeré úsilí podařilo předat zákazníkům pouze několik jednotlivých strojů, a to přesto, že od druhého čtvrtletí sliboval dodávat okolo pěti letadel za měsíc.

Firma uvedla, že na opravy před předáním zákazníkům čeká „okolo 100 letadel“. Vzhledem k tržní ceně každého stroje to představuje pořádnou díru v hotovostních tocích společnosti. Pokud společnost kdy vůbec obnoví dodávky a dosáhne plánovaného tempa dodávek 5 letadel za měsíc, bude se svých skladových zásob Dreamlinerů zbavovat 20 měsíců. Přitom však pokračuje výroba dalších, takže vyřešení problémů se může táhnout celé roky. A k tomu má ještě skladem stovky MAXů. Dodávky a prodeje MAXů tentokráte táhnou výsledky celé divize komerčních letadel.

Již v únoru konstatoval jeden z největších zákazníků, leasingová společnost Air Lease, že problémy okolo typu 787 rostou jako houby po dešti a Boeing musí situaci vyřešit dříve, než se vrhne do návrhu nového letadla. Upozornil, že pokud zpoždění dodávek dosáhne 12 měsíců, zákazník či Air Lease má právo odstoupit od kontraktu bez penalizace. Přesně z těchto důvodů zrušila vloni Air Lease řadu kontraktů na typ 737 MAX. Samozřejmě v případě, že zákazník práva odstoupit nevyužije, má dokonalou příležitost renegociovat cenu a letadla získat za mimořádně výhodných podmínek. Již tak ztrátový program 787 se tak bude dále potápět. Ostatně přesně toho využila Lufthansa, když v květnu pořídila dalších pět Boeingů 787-9, jejichž původní zákazníci od kontraktů odstoupili. Bylo by jistě zajímavé znát cenu, kterou za skladová letadla Lufthansa zaplatila. Původně Lufthansa objednala 20 letadel 787-9 v roce 2019.

Předseda společnosti Air Lease Steven Udvar-Hazy dokonce vyjádřil pochybnosti, zda je nyní Boeing schopen vyvinout nový letoun, který by nahradil typy 757 a 767, a poukázal na to, že v mezidobí zaplní část tohoto „mid market trhu“ Airbusy A321LR a A321XLR. Air Lease obhospodařovala koncem loňského roku asi 400 letadel, z nichž 48,5 % byly Boeingy. Domnívá se, že odstranění závad letadel bude velmi nákladný a dlouhodobý proces a je možné, že některá letadla už ani nemá smysl opravovat.

Situace přirozeně hraje do karet Airbusu. V červnu dodal zákazníkům 12 letadel A350 a 3 letadla A330 a posiluje svůj tržní podíl na trhu tradičně dominovaném Boeingem. (Foto: bnbbloomberg.com, planes.cz)


Fotografie k článku



Komentáře



Ivo - nepřihlášený host (...30.123...)
15.07.2021 12:36
Money

To, že se Boeing jako soukromá obchodní společnost snaží (nebo snad snažil) maximalizovat krátkodobé zisky bych celkem chápal, ale že v tom jdou až na hranu a riskují léta budovanou pověst a v konečném důsledku i dlouhodobé výsledky mi hlava moc nebere. Tím, že musí opakovaně řešit tyhle zbytečné nedostatky jim bude bránit v rozvoji po dlouhou dobu a může pomoci Rusům a Číňanům uzmout aspoň část trhu pro sebe.

Každopádně by v tom regulátoři a zákazníci měli Boeingu pořádně vymáchat čumák.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
15.07.2021 11:11

Nejen "může týkat", ale i týče. KC-46 má taky problémy s kvalitou a výrobní kázní (zapomenuté nářadí v nádrži apod.), NASA už začíná upřednostňovat alternativní dodavatele z řad miliardářů...

Jirka Hejl - nepřihlášený host (...28.21...)
15.07.2021 08:55
podezření

Takovéto "chyby" nejsou jen náhodné, ale svědčí o možném systémovém opomenutí. Pokud je něco takového možné v divizi komerčních letadel, je téměř jasné, že se to může týkat i dalších oblastí Boeingu, zejména kosmických a vojenských divizí. Chování managementu Boeingu ve mě nevzbuzuje přesvědčení, že to tam nějak výrazně jiné.

To sebou nese pro partnery (NASA, DoD, ..) další náklady související s nadstandardní nutnou kontrolou kvality. Je jen otázka času, kdy tyto instituce budou chtít tyto mimořádné náklady zpět ...

Držím palce všem pilotům, astronautům a uživatelům výrobků Boeingu a přeji jim, aby nepocítili následky nekvalitní práce výrobce či dodavatele.

Good Luck!!

Jirka

gogo - nepřihlášený host (...99.226...)
15.07.2021 06:02
U nás by to

nebylo lepší....doktor filosofie a ukrajinský gastarbeiter letadlo těžko postaví...

Filip - nepřihlášený host (...32.98...)
14.07.2021 22:06
Bezpečnosť / spoľahlivosť > zisk

Súhlasím s Vami Marcel. Bezpečnosť a spoľahlivosť by mali byť dominantné atribúty lietadla, ktoré by nemali ísť na úkor zisku. Situácia v Boeingu je veľmi smutná, trestu-hodná a mala by byť rýchlo a efektívne vyriešená tak, aby sa spomínané atribúty dostali na vrchol piramídy.

Marcel - nepřihlášený host (...176.138...)
14.07.2021 18:16
Zisk nad kvalitu i životy lidí

Z vlastní zkušenosti mohu říci, že management Boeingu nadřadil zájem zisku (splnění ročních prodejních a pracovních cílů, tlaku akcionářů na růst ceny akcii) nad kvalitu a precizní nastavení procesů. Šlendriján zakrývání reality i za cenu snížení kvality a ohrožení bezpečnosti bohužel zvítězil a to i u subdodavatelů. Manažeři, pod vedením Muilenburga si plnili cíle, kapsy a obcházeli procesy vývoje i testů. Dá se předpokládat, že k tomu nutili své podřízené. Osobně si myslím, že Top management Boeingu by měl být obviněn z vraždy z nedbalosti pasažérů Maxu Lionairu i Ethiopianu, obecného ohrožení u všech klientů Maxů a 787 a mít možnost po zbytek svých dnů přemýšlet o svém konání "v chládku".

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace