MAXy mají další technické problémy. Poptávka zůstává za očekáváními.

  • 06.05.2021 08:00

Regulátor FAA (The Federal Aviation Administration) požaduje ve své nové direktivě inspekci motorů CFM International Leap-1B některých dlouhodobě uskladněných Boeingů 737 MAX. Důvodem je výskyt koroze, která může způsobit snížení tahu. Podobnou direktivu vydal i evropský regulátor EASA.

Inspekce se vyžaduje před každým letem během prvních 15 hodin provozu letadla. Postupy se liší podle toho, zda letadlo již bylo po dlouhodobém uzemnění v provozu nebo se na návrat do provozu chystá. Kontrola naštěstí není ani pracná ani nákladná. V případě zjištění koroze je v některých případech nutno vyměnit jednotku PSS (pressure sub-system). Direktiva vstupuje v účinnost 10. května a v USA postihuje 158 motorů Leap-1B.

Výrazně méně příznivě se pro Boeing vyvíjí situace kolem problému elektroinstalace, resp. vadného uzemnění některých jejích elementů. V dubnu byla uzemněna více jak stovka MAXů, což je takřka 3/4 všech dodaných letadel. Protože se však ukazuje, že problém je vážnější, FAA požaduje, aby Boeing prokázal, že problém nepostihuje ještě další MAXy. Informaci přineslo dne 5. května zpravodajství Reuters. Problém instalace se aktuálně týká 109 letadel v provozu a dále asi 300 vyrobených a zatím nedodaných letadel, které Boeing skladuje. K 31. březnu dodal Boeing zákazníkům celkem 472 letadel 737 MAX.

Dalším problémem Boeingu (kromě věčných technických problémů) je trvající nízká poptávka po MAXech. V únoru zaznamenal Boeing pouze 12 objednávek na typ 737 MAX čistého přírůstku, v březnu 40 objednávek čistého přírůstku. Situaci komplikuje fakt, že řada společností s ohledem na krizi poptávky objednávky dále ruší nebo přesouvají přejímky až o několik let. Tyto údaje však Boeing nezveřejňuje, takže je těžké udělat si celkový obrázek. Příliš růžový však nebude.

Boeing přitom počítal, že se asi 400 nyní uskladněných strojů zbaví během dvou let, přičemž zároveň bude zvyšovat výrobu až na 31 kusů za měsíc v roce 2022. Původně měla koncem roku 2022 výroba dosáhnout až 52 letadel za měsíc.

Koncem dubna generální ředitel David Calhoun sdělil, že celkový počet nevyřízených objednávek na typ 737 MAX koncem dubna poklesl ze svého vrcholu 4708 strojů na 3240. Uvedl, že při tempu 30 letadel za měsíc to zabezpečí výrobu do roku 2029. Calhoun zopakoval, že udat všechna již vyrobená letadla je vyšší priorita než samotné tempo produkce. To naznačuje, že Boeing dlouhodobě nepřekročí tempo výroby 30 strojů za měsíc a ztráta tržních pozic Boeingu v jednouličkovém segmentu se bude prohlubovat. Původně Boeing plánoval dosáhnout během následujících let maximálního tempa výroby 57 letadel za měsíc. (Foto: komonews)


Fotografie k článku



Komentáře



Radek - nepřihlášený host (...192.86...)
06.05.2021 08:26
Poptávka po MAX

Boeing možná bude muset výrobu ještě snížit. Čím déle jsou vyrobené stroje na zemi, tím hůř se prodávají. A pokud rychle nevyřeší problémy s kvalitou, neprodá ani nové stroje se ziskem.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace