Proč je stovka uskladněných Dreamlinerů pro Boeing tak zásadní problém?

  • 01.05.2021 08:30

Během středeční konference s investory označil generální ředitel Boeingu Dave Calhoun problémy výrobních defektů letadel 787 za „otravné“.  Počet Dreamlinerů, které kvůli výrobním defektům nelze dodat zákazníkům, vyrostl na stovku. Jde o problém nikoliv otravný, ale zásadní, na což upozorňují analytici a finanční trhy.

Na ohlášené výsledky reagovala burza ve středu poklesem ceny akcie o 2,9 %.

Vysoká ztráta Boeingu za první čtvrtletí zklamala trhy. Ještě větším zklamáním než samotná výše ztráty je však ztráta hotovostních toků ve výši 3,7 miliardy dolarů. K té zásadní mírou přispěl právě výpadek dodávek letadel 787.

Teprve v březnu se Boeingu po pěti měsících podařilo obnovit dodávky a předat dva Dreamlinery United Airlines. Finanční ředitel Boeingu Greg Smith doufá, že Boeing dodá většinu letadel 787 zákazníkům do konce roku. Uvedl, že úpravy jsou pracné, ale výkon se zlepšuje s rostoucí zkušeností. Dave Calhoun dodal, že v nějaké době bude možno defekty odstraňovat tempem 10 až 15 letadel měsíčně. Zároveň své tvrzení zmírnil s tím, že tempo oprav bude přizpůsobeno možnostem zákazníků letadla převzít, což zní jako alibi. Přes vysoký počet uskladněných strojů Boeing potvrdil tempo produkce 5 Dreamlinerů měsíčně.

Pokud by chtěl Boeing udat uskladněné i nově vyráběné Dreamlinery do konce roku, musel by předat každý měsíc zákazníkům asi 15 letadel. Tento měsíc přitom Boeing dodá nanejvýš několik Dreamlinerů, takže počet uskladněných letadel se zřejmě příliš nezmění. Je samozřejmě otázkou, zda je trh schopen takové množství nových letadel absorbovat v době, kdy dálkové lety stále paralyzují nejrůznější cestovní restrikce.

Dalším faktorem ovlivňujícím hotovostní toky je obnovení dodávek typu 737 MAX. Na středeční konferenci z úst Boeingu vůbec poprvé zaznělo, že je nutno „sledovat situaci s Čínou“. Čína je největším trhem pro komerční letadla Boeing, ale čínský regulátor zatím neobnovil certifikaci Boeingů 737 MAX a ani nesdělil, kdy tak učiní. Boeing tudíž nemůže znovu zahájit dodávky. A zatímco problém Dreamlinerů Boeing kontrolovat může, čínské rozhodnutí nikoliv.  

Z průběhu konference s investory je zřejmé, že analytici budou otázce hotovostních toků, tj. zejména obnovení dodávek Dreamlinerů, věnovat mimořádnou pozornost. (Foto: Reuters, the Seattle Times)    


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace