Ryanair ohlásil výborné pololetní výsledky. O’Leary očekává krach Norwegianu, konsolidaci evropského trhu a další zpoždění 737 MAX

  • 05.11.2019 08:00

Společnost Ryanair Holdings plc ohlásila dne 4. listopadu své výsledky za první pololetí hospodářského roku končící 30. září 2019. Za toto období dosáhl Ryanair zisku 1,15 mld. EUR, růstu počtu přepravených cestujících o 11 % na 86 milionů. Po vyhlášení výsledků vyrostly akcie společnosti během dne o 8,3 %.

Průměrná cena letenky činila 44 EUR, výnosy na cestujícího 63 EUR. Celkové výnosy vzrostly o 11 % na 5,39 mld. EUR, přičemž výnosy z letenek klesly o 5 %, výnosy z doplňkových služeb vzrostly o 16 %. Růst je tažen zejména vysokým zájmem o službu přednostního nástupu do letadla a výběru preferovaného sedadla. Pokles cen letenek byl způsoben poklesem poptávky ve Velké Británii a převisem kapacit v Německu a Rakousku. Pokud se vyloučí zpoždění zaviněná službami řízení letového provozu, dochvilnost dosáhla 90 %. Využití sedačkové kapacity bylo 96 %, stejně jako vloni.

Náklady na palivo stouply o 22 %, a to z důvodů vyšší ceny paliva a 11% dodatečného růstu provozu. Nepalivové náklady vyrostly o 2 %, a to vlivem rostoucích mezd a vyšších nákladů na údržbu, které souvisí s absencí nových letadel 737 MAX. Cenu paliva má Ryanair zajištěnu pro hospodářský rok 2020 z 90 % na úrovni 71 USD bbl. Cenu paliva na hospodářský rok 2021 má Ryanair zajištěnu z 63 % na úrovni 61 USD bbl.  

Ryanair během pololetí otevřel 5 nových bází (Bordeaux, Marseille, Toulouse, Southend a Berlín), zahájí lety do Arménie a Gruzie, které se tak stanou 39. a 40. zemí v síti skupiny Ryanair. Ryanair koupil vlastní akcie (buyback) za 700 mil. EUR.

Ryanair také uvedl, že je s emisemi CO2 66 g/cestujícího a kilometr „nejčistší“ velkou evropskou leteckou společností. Do pěti let skupina vyloučí při obsluze cestujících veškeré plasty. Ryanair připomněl, že letecká doprava je odpovědná pouze za 2 % celkových evropských emisí.

Společnost upozornila, že v důsledku nedostatku letadel bude pokračovat v rušení ztrátových nebo málo výnosných linek a bází. Ryanair odhaduje výši zisku za celorok „opatrně“ mezi 800  a 900 mil. EUR, a to proti 1,02 mld. EUR v minulém hospodářském roce. Původní odhad na celorok byl 750 až 850 mil. EUR.

Pokud jde o letecké dopravce skupiny, polský Buzz provozoval v létě 24 letadel (7 pro charterové a 17 pro pravidelné lety) z 6 polských bází a bude pokračovat v rozvoji sítě ve střední Evropě. Lauda pokulhává za plánem výnosů, a to z důvodů převisu kapacit na rakouském a německém trhu. Lauda využije krachu společnosti Thomas Cook Airlines a Adria Airways, aby získal dodatečná letadla a piloty pro rozšíření provozu. Společnost Lauda by měla růst ze stávajících 23 letadel A320 na 38 v létě příštího roku a Ryanair věří, že během hospodářského roku 2021 se společnost dostane do černých čísel. Také Malta Air zvýší svou flotilu během tří let z 6 na 10 letadel. Společnost Ryanair DAC kromě otevření již zmíněných 5 nových bází otevřela 241 nových spojů, a to včetně spojů na Ukrajinu, do Turecka a Libanonu.  

Jak již bylo zmíněno, další růst Ryanairu podvazuje nedostatek letadel 737 MAX. Termín dodávek nových letadel byl opakovaně posunut. Ryanair předpokládá, že nová letadla nezačnou přicházet dříve než v březnu/dubnu, přičemž riziko dalších zpoždění roste. Ryanair proto snížil svůj odhad a předpokládá, že v létě 2020 bude mít nanejvýš 20 letadel 737 MAX 200 namísto plánovaných 58. V důsledku toho snížil plánovaný počet přepravených cestujících ze 162  na 157 milionů. Pokud jde o nová letadla, O’Leary nijak nespěchá s novými objednávkami, neboť je přesvědčen, že stávající marže výrobců jsou neodůvodněně vysoké. Navíc objednávky podmiňuje úspěšnou recertifikací 737 MAX, která zatím zůstává v nedohlednu. V září společnost oznámila, že zastavila platby Boeingu a jedná o kompenzacích. Společnost má pevnou objednávku na 135 strojů 737 MAX 200 v katalogové hodnotě 16 miliard USD.  

Pokud jde o situaci na trhu, šéf Ryanair Group Michael O’Leary konstatoval, že Ryanair nechce podléhat „nepodloženému optimismu některých konkurentů“. Je přesvědčen, že těžce zadlužený Norwegian „musí dříve či později skončit“. Připomněl, že Norwegian utržil za prodej svých letadel 50 milionů USD, což pokrývá náklady na palivo na týden. Celkové zadlužení společnosti Norwegian se odhaduje na 6 mld. USD. Loňský rok skončil Norwegian se ztrátou 159 mil. USD. 

O’Leary je přesvědčen, že v Evropě musí dojít ke konsolidaci leteckých společností do pěti hlavních skupin a skupina Ryanair bude jednou z nich. Shodou okolností ve stejný den oznámila skupina IAG, že koupí Air Europa. Konsolidace je tedy na postupu. Michael O’Leary to komentoval, že jde o dobrý obchod pro IAG, ale špatný pro trh, neboť IAG si v podstatě monopolizuje Madrid. Požádal proto antimonopolní orgány, aby schválení transakce podmínily některými ústupky Air Europa a British Airways.

Celou prezentaci lze shlédnout zde (Foto: samchui.com, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Leos Konecny - nepřihlášený host (...48.13...)
06.11.2019 16:56
S touto spolecnosti jiz nikdy

S touto dementni spolecnosti jiz nikdy vice, krom toho ze za kazdou kravinu si nechaji priplatit, tak ani za osmi hodinove zpozdeni odmitaji zaplatit kompenzaci. Radeji s nejakou normalni spolecnosti

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace