Ryanair ohlásil nejhorší hospodářské výsledky za poslední čtyři roky. Varoval, že bude hůř.

  • 20.05.2019 11:00

Společnost Ryanair Holding Plc ohlásila po dvou loňských varováních týkajících se očekávaných hospodářských výsledků čísla za finanční rok končící 31. března. Z hlediska zisku jsou ohlášené výsledky nejhorší za poslední čtyři roky. Firma varovala, že ani výhled na tento finanční rok není pozitivní. Akcie společnosti poklesly o 6,8 %. 

Podle generálního ředitele skupiny Ryanair Michaela O’Learyho čeká Evropu v tomto roce „vyčerpávající cenová válka“. Na druhou stranu je nutno vidět, že právě Ryanair je mimořádně agresivní cenovou politikou hybatelem této války a může se stát jejím vítězem. O’Leary je přesvědčen, že nízké ceny urychlí konsolidaci trhu, odstraní převis kapacity a ze střednědobého hlediska povedou ke zvýšení cen na trhu letů na krátké vzdálenosti.

Čistý zisk skupiny klesl z 1,45 mld. EUR na 1,02 mld. EUR. Společnost přepravila 139 mil. cestujících. Prognóza na příští rok předpokládá, že zisk společnosti dále poklesne a bude mezi 750 mil. EUR a 950 mil. EUR, a to také vzhledem k začlenění ztrátové společnosti Laudamotion do skupiny Ryanairu. Přepraveno má být 153 mil. cestujících. Okolo roku 2024 plánuje Ryanair přepravit 200 mil. cestujících ročně.

Kromě obvyklých faktorů ovlivňujících výkon leteckých společností je mimořádně znepokojujícím momentem u Ryanairu pokračující růst nepalivových nákladů. Palivové náklady se za dané období zvýšily o 23 % na 2,4 mld. EUR. Personální narostly o 28 % a dosáhly 945 mil. EUR, a to jako důsledek nových pracovních dohod s piloty a palubním personálem. Tento faktor se asi nejvíce podepsal na poklesu ceny akcií, neboť pokles čistého zisku po dvou varováních z loňského roku úplným překvapením pro analytiky nebyl.

O’Leary varoval investory, že odvětví letecké dopravy v Evropě prochází cyklickým propadem ziskovosti. Nedávno ohlášené kvartální výsledky většiny evropských společností toto potvrzují. Odhaduje, že tento stav bude trvat další rok nebo dva. Tento cyklus však během čtyř nebo pěti let díky konsolidaci trhu způsobí, že na evropském trhu se ustaví čtyři až pět velkých leteckých skupin, které budou daleko disciplinovanější, pokud jde o regulaci kapacit. To přivodí růst cen.  

Pokud jde o ceny na letošní letní období, Ryanair předpokládá, že budou nižší ve srovnání s uplynulým rokem, mohou však vyrůst v zimním období a za celorok se tak pohybovat asi 2 % pod cenovou úrovní roku 2018. Booking na letošní léto je vyšší než v loňském roce, ale finanční výsledky sezóny budou velmi záviset na cenách a objemu prodeje letenek na poslední chvíli.

Ryanair má objednáno až 210 letadel 737 MAX 200, jejichž dodávka bude vzhledem k uzemnění letadel opožděna. Přitom právě verze 737 MAX pro 200 cestujících se měla stát strategickou zbraní Ryanairu pro posílení pozice přepravce s nejnižšími náklady v cenové válce o trh letů na kratší vzdálenosti. Prvních pět exemplářů měl Ryanair dostat v období duben-červen, nyní lze jejich uvedení do komerčního provozu očekávat nejdříve v listopadu. Ryanair plánuje v letní sezóně 2020 provozovat 50 letadel 737 MAX 200. Opoždění dodávek přitom připravilo Ryanair o asi 1 mil. sedaček během tohoto finančního roku a Ryanair je připraven jednat s Boeingem o kompenzaci. (Foto: The Independent, planes.cz)   


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace