Skupina Ryanair v souladu s prognózou snížila svůj kvartální zisk o 21 %. Firma potvrdila výhled na celorok. Růst na příští letní sezónu zpomalí nedostatek 737 MAX.

  • 30.07.2019 13:00

Na 243 mil. EUR klesl zisk skupiny Ryanair, poklesl tedy proti stejnému období loňského roku o 21 %. Pokles zisku je dán nízkými cenami letenek, rostoucími náklady na palivo a personál. Výsledky jsou však v souladu s prognózou společnosti a firma drží výhled na celorok.

Výnosy na cestujícího se nezměnily a činí 55 EUR, přičemž cena letenky poklesla průměrně o 6 %, dodatečné výnosy stouply o 15 %, a to zejména díky silnému prodeji služby Priority boarding (o 27 %). Celkové výnosy za období dosáhly 2,3 mld. EUR, což znamená nárůst o 11 %. Počet přepravených cestujících stoupl o 11 % a dosáhl 42 mil. cestujících.

Náklady na palivo stouply o 24 % tj. o 150 mil. EUR, a to díky růstu objemu přepravy i vyšší ceně paliva. Ryanair má zabezpečenu cenu paliva z 90 % na úrovni 709 USD/tunu pro hospodářský rok FY20 a z 37 % na FY21 na úrovni 632 USD.

Dodávka prvních pěti 737 MAX 200 se opozdí přinejmenším do ledna a do letní sezóny 2020 bude mít společnost 30 letadel MAX místo původně plánovaných 50, což zpomalí růst nabízených kapacit. Michael O’Leary, generální ředitel skupina Ryanair, si postěžoval, že se zpožděním návratu 737 MAX je problém, protože Boeing termín soustavně posunuje. Ještě v polovině července Ryanair počítal s 737 MAX od září, ale nyní to vypadá na začátek roku 2020. Viditelně frustrovaný šéf Ryanairu řekl: „může to být 20, může to být 10 a dost dobře také nula“. V důsledku nedostatku letadel snižuje Ryanair prognózu růstu kapacit na léto 2020 na polovinu, tj. asi 3 %. 

Ryanair nepřevezme od Boeingu žádný letoun, pokud EASA neprohlásí 737 MAX za bezpečný. Ryanair vede sice jednání s Boeingem o dodávkách po roce 2023, ale zároveň jedná i s Airbusem.

Dochvilnost letů se zlepšila o 7 p.b. a dosáhla 90 % (s výjimkou zpoždění způsobených řízením letového provozu). Ryanair pokračuje se svými partnery z organizace A4E v tlaku na Evropskou komisi s cílem minimalizovat negativní dopady nedostatku pracovníků a stávek služeb řízení letového provozu na pravidelnost leteck0 dopravy.  

Skupina založila v červnu pobočku Malta Air a další dceřiná společnost Lauda bude v létě provozovat již 20 letadel Airbus A320. Buzz Poland bude provozovat v létě 7 letadel na charterových linkách a 17 určených pro pravidelné lety.

Ryanair očekává, že během zimního období dojde ke krachu dalších evropských leteckých společností, což povede ke snížení převisu kapacit a vytvoří pro Ryanair nové růstové příležitosti.

Ryanair se přihlásil k tomu, že je nejčistší leteckou společnosti v EU z hlediska emisí CO2/cestujícího/km. Nutno podotknout, že totéž o sobě tvrdí Wizz Air, jehož udávané emise CO2 jsou lepší než čísla, která uvádí Ryanair. V letošním hospodářském roce zaplatí Ryanair na ekologických daních 630 mil. EUR, což představuje nárůst o 17 %. Ryanair nyní vykazuje údaje o emisích na měsíční bázi.

Firma potvrdila svůj předpokládaný zisk za finanční rok končící 31. března 2020 v rozmezí 750 mil. EUR až 950 mil. EUR, analytici odhadují 832 mil. EUR. Z velkých evropských lowcosterů drží svůj výhled na celorok rovněž easyJet, Wizz Air nyní dokonce výhled zlepšil.  (Foto: Extra.ie, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace