Boeing zaplatí přes 2,5 miliardy dolarů za kriminální konspiraci ve věci 737 MAX

  • 08.01.2021 08:00

Americké Ministerstvo spravedlnosti a společnost Boeing se dohodly, že výrobce zaplatí 2,51 miliardy dolarů to v souvislosti s „kriminální konspirací“ okolo vyhodnocení letové způsobilosti modelu 737 MAX úřadem Federal Aviation Administration - Aircraft Evaluation Group (FAA AEG). Tím je ukončeno dvouleté vyšetřování případu.

Z této částky byla peněžní pokuta stanovena na 243,6 milionů dolarů, kompenzace pro zákazníky 1,77 miliardy dolarů a 500 milionů dolarů jako fond pro pozůstalé po 346 obětech katastrof letů LionAir 610 a Ethiopian 302. Z částky pro kompenzaci zákazníkům již byla část splacena, zbývá zaplatit ještě asi 743,6 milionů dolarů.

Ministerstvo uvádí: „zaměstnanci Boeingu upřednostnili zisk nad upřímností tím, že před FAA skrývali závažné informace týkající se modelu 737 MAX a tento svůj podvod se snažili zakrýt. Usnesení činí Boeing odpovědným za trestné činy svých zaměstnanců, řeší finanční dopady na zákazníky leteckých společností a doufejme, že poskytuje určitou míru kompenzace rodinám obětí katastrof.“
Dále uvádí, že „zavádějící prohlášení, polopravdy a opomenutí při komunikaci zaměstnanců Boeingu znemožnily FAA zajistit bezpečnost cestující veřejnosti“. Boeing v soudních dokumentech připustil, že přes dva ze svých zkušebních pilotů podvedl FAA AEG, když vědomě a úmyslně zamlčel důležitou změnu systému řízení – implementaci systému MCAS (Manauvering Characteristics Augmentation System). V důsledku tohoto podvodu chyběly v klíčových dokumentech FAA informace o systému, a to včetně dokumentů pro výcvik pilotů. Zároveň byla nesprávně vyhodnocena potřeba rozdílového výcviku posádek mezi typy 737NG a 737 MAX.

V době okolo listopadu 2016 dva zkušební piloti Boeingu, z nichž jeden byl následně šéfpilotem programu 737 MAX, zjistili důležité informace o změnách systému řízení a implementaci systému MCAS. Avšak místo aby o této závažné změně v systému řízení letadla informovali FAA AEG, tuto informaci záměrně zatajili a dopustili se tak podvodu. Vzhledem k tomuto podvodu se informace o MCAS nedostala do závěrečného dokumentu FAA FSB v červenci 2017 a chyběla také v manuálech a výcvikových dokumentech pro piloty 737 MAX.

Dne 29. října 2018 došlo ke katastrofě letadla LionAir, linky 610, při které zahynulo všech 189 osob na palubě. Teprve po této katastrofě se FAA poprvé dozvěděla o existenci systému MCAS a záměrném zatajení tohoto faktu před úřadem během certifikace. Zatímco probíhalo vyšetřování katastrofy, oba zkušební piloti dále poskytovali zavádějící informace. Během zmíněného letu došlo k opakované aktivaci systému MCAS, který poslal letadlo k zemi.

Dne 10. března 2019 došlo k další katastrofě 737 MAX. Jednalo se o letoun Ethiopian Airlines letící na lince 302. Při katastrofě zahynulo všech 157 cestujících. Také v tomto případě bylo shledáno, že krátce po startu došlo k opakované aktivaci systému MCAS.

13. března 2019 byla letadla 737 MAX globálně uzemněna a po úpravách systémů i výcviku recertifikována pro provoz 18. listopadu 2020. (Foto: cnn.com)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace