Tichý rebranding. Zapomeňme na MAX.

  • 30.11.2020 17:00

V červnu 2011 byl Boeing na svém domácím trhu nečekaně konfrontován s nástupem Airbusu A320neo. American Airlines podepsaly kontrakt na 260 letadel A320, z nichž 130 bylo A320neo. Na toto letadlo neměl Boeing odpověď, a proto firma začala spěšně modifikovat model 737NG. Jednalo se o modernizaci, která předtím nebyla v plánech společnosti. Boeing chtěl původně superúspěšnou řadu 737 modelem 737NG uzavřít a vyvinout zcela nový letoun. Na to už ale nebyl čas. MAX se proto stal MAXimální improvizací, a to ještě navíc v době, kdy Boeing řešil řadu problémů s Dreamlinery.

Marketing Boeingu postupoval podle rčení „co nezvládne éro, to dokáže pero“ a přišel s marketingovým označením MAX, které mělo u zákazníků a veřejnosti evokovat představu maximální efektivnosti, výkonů, modernosti. Po katastrofách letadel společností Lion Air a Ethiopian Airlines a dvacetiměsíčním uzemnění nyní dostalo označení MAX maximálně negativní příchuť, které je třeba se zbavit.

Společnost Brand Finance minulý rok odhadla, že z hlediska brandu odmazalo označení MAX z hodnoty korporátního image Boeingu 5,7 miliardy dolarů.

S přípravou k návratu do provozu proto pozorujeme, že aerolinky ve své komunikaci potichu odchází od označení MAX a letadla 737 MAX 8 se najednou stávají verzí 737-8. Odborníci jsou přesvědčeni, že tento trend bude pokračovat a postupně zcela vytěsní marketingový přívěsek MAX. Většina cestujících netuší, že za označeními 737-8 či 737-9 se skrývá právě MAX.

V dubnu vyslovil prezident Trump názor, že Boeing by měl 737 MAX vylepšit a přejmenovat. Generální ředitel Boeingu reagoval, že je to hloupost. Trump však nebyl zdaleka jediným, kdo navrhoval zbavit se označení MAX. V lednu 2020 navrhoval totéž šéf Air Lease Corp.

Přes původní rázné odmítnutí Boeing přizpůsobuje svou komunikaci preferencím zákazníka. Letecké společnosti chtějí používat letadla, avšak nikoliv označení MAX.

Když na pařížském aerosalonu v červenci 2019 podepsala skupina IAG nezávaznou objednávku na 200 Boeingů 737 MAX, byly označeny jako verze 737-8 a 737-10. Oznámení objednávky letadel MAX polské Enter Air v srpnu 2020 označovalo letadla jako 737-8, a to shodně v komunikaci Enter Air i Boeingu. Minulý týden publikovala Air Canada pravidelnou zprávu pro finanční trhy, kde se označení MAX objevuje jenom v poznámkách. V minulých zprávách na stejném místě uváděla 737 MAX. Ryanair již také nemluví o verzi 737 MAX 200, ale letadla formálně označuje 737-8200 a v komunikaci používá místo jakéhokoliv typového označení pojem „Gamechanger“.

První let Boeingu 737 MAX po recertifikaci uskuteční American Airlines (AA) 29. prosince. Při rezervaci označují AA letadlo stále jako 737 MAX (7M8), avšak toto označení se již dále neobjeví na žádném dokumentu, ani na bezpečnostních instrukcích, ani marketingových brožurách atd. Cestujícímu, který MAXem odmítne letět, nabídne jiný let.

Štěstím v neštěstí je, že v době celosvětové pandemie mají lidé jiné a daleko větší obavy, takže fiasko MAX může být brzy zapomenuto.


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Vojtech (...135.24...)
02.12.2020 06:51

Tim ze na planes.cz chodim dobrovolne a zadarmo, nemam narok podobnym zpusobem vycitat redakci, co a jak pise. Konstruktivni a slusna kritika je jedna vec, ale nadavat, ze tu nekdo pise slohovky, je mimo. To je jako jit na koncert Heleny Vondrackove a pak ji nadavat, ze zpiva pop.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
01.12.2020 10:49

Tak jo, slohová práce byla napsána, úkol splněn.
O tom, že pokud letoun znovu vzlétne, bude se v marketingových materiálech jmenovat jinak, aby cestující netušili, že lezou do "toho krámu" (který už ovšem takovým krámem není), se psalo už před půldruhým rokem.

karelmag (...63.98...)
01.12.2020 01:14
neprihlaseny

Mozna by nebylo spatne uvest nejake konkretni pripominky k clanku a ne obecny zvast o zakladni skole.

Karel - nepřihlášený host (...189.10...)
01.12.2020 00:50
pro rusofil

Mně se článek náhodou líbí. Něco podobného jsem od Boeingu čekal. Všichni se smáli Trumpovi, ale bylo jasné, že vše směřuje ke změně zejména jména, značky produktu.
Bohužel značnou část cestujících to zmate a splní svůj účel. Proto jsou takovéto zprávy poměrně důležité.

rusofil - nepřihlášený host (...25.0...)
30.11.2020 21:10

Čupo, to vypadá jak slohová práce žáka základní školy. Fakt se za to nestydíš?

Pro "redakci"... Musíte mít obsah opravdu za každou cenu?

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace