Recertifikace Boeingů 737 MAX potvrzena. Vrací na trh stovky letadel - v době, kdy je nikdo nepotřebuje.

  • 18.11.2020 14:02

Dlouho očekávaná a mnohokrát odkládaná recertifikace modelu 737 MAX je skutečností. Úřad FAA dnes pustil tento model opět do provozu a ukončuje tak dvacetiměsíční agónii Boeingu.

Certifikace odstraní nejistotu okolo osudu letadla a v příštím roce umožní Boeingu obnovit výrobu, která byla přerušena v lednu 2020. To je významná zpráva nejen pro Boeing, ale také jeho subdodavatele. Firma si částečně uvolní ruce, aby se mohla soustředit na jiné úkoly – dokončení certifikace modelu 777-9, zahájení certifikace verze 737 MAX 10 i řešení problémů kvality výroby, která postihuje zejména model 787. Akcie společnosti se v předvečer očekávané recertifikace pohybovaly okolo 210 dolarů. Potud tedy pozitivní zprávy. To však neznamená, že noční můra 737 MAX certifikací pro Boeing končí. Dosažení recertifikace je kritickým mezníkem, avšak krize 737 MAX recertifikací nekončí.

Recertifikace postupně vrátí na trh asi 380 letadel 737 MAX, která jsou od 13. března 2019 uzemněna u leteckých společností. Kromě toho má Boeing „uskladněno“ asi 440 vyrobených a neprodaných letadel. Celkem se tak na trh může v relativně krátkém období dostat okolo 800 letadel. V době nejhlubší krize, kdy letecké společnosti odstavily tisíce letadel, bude mít trh problém kapacity absorbovat. Pokud by teoreticky došlo k uvedení do služby rychle, vyvolalo by to další šok.

Uvolňování letadel do provozu naštěstí nebude nijak rychlé. Letadla se musí nejprve upravit podle podmínek recertifikace, piloti musí projít výcvikem na simulátoru. Simulátorů je málo a cestovat na školení je v dnešní době obtížné. Letecké společností nebudou spěchat, protože letadla nepotřebují. Odstavených letadel mají dost a uvést další (nadbytečné) kapacity do provozu by zhoršilo jejich finanční ukazatele. Recertifikace přichází příliš brzy pro letní sezónu a příliš pozdě, aby letadla zachytila Díkůvzdání nebo vánoční a novoroční nárůst provozu.

Jen během letošního roku eviduje Boeing přes 1000 zrušených objednávek na model 737 MAX. Kontrakty Boeingu umožňují zákazníkům odstoupit bez penalizací od kontraktu v situaci, kdy Boeing není schopen dodat letadlo do půl roku nebo roku po dojednaném termínu dodávky. Ze 440 vyrobených a nepředaných letadel musí být zákonitě velké množství letadel s „bílou směrovkou“, tj. ve stavu, kdy ztratila původního zákazníka. Uplatnit je na trhu paralyzovaném krizí bude složité.

Boeing sice oznamuje celkové počty objednaných letadel 737 MAX a zrušených objednávek, neoznamuje však, který provozovatel objednávku zrušil nebo dojednal pozdější termín dodávky. Kam tedy půjdou uskladněná letadla, kdy to bude a kolik jich nemá zákazníka, vůbec není známo. Je nepochybné, že část z nich je určena pro trhy EU.

Dodávky amerických dopravních letadel do zemí EU podléhají od 10. listopadu dovoznímu clu ve výši 15 %. Boeing sice tlačí na americkou vládu, aby Spojené státy odstoupily od cel uvalených na evropská letadla, aby EU mohla recipročně zrušit dovozní přirážku na americká letadla, tento proces však může být dlouhý a komplikovaný i výměnou americké administrativy. Odhad dodávek letadel 737 MAX a 787 do členských zemí EU v roce 2021 uvádí tabulka. (zdroj: Leeham News and Analysis)

Boeing bude vyprazdňovat své sklady nedodaných letadel v absolutně nejnepříznivější možné době. Zároveň potřebuje rychle obnovit výrobu, aby udržel nad vodou své dodavatele. Potenciální zájemci o letadla si kritickou situaci Boeingu dobře uvědomují. Kapitálově silní dopravci mohou nyní nová letadla pořídit za extrémně výhodných podmínek a využít je k obnově leteckého parku. Údajně si o 30 letadel již řekl Southwest, který jimi nahradí starší 737NG. Southwest však má nyní 200 Boeingů 737 mimo provoz, z toho je uzemněno 34 letadel 737 MAX. Takže ani Southwest nespěchá. Boeing jedná také s dalšími americkými potenciálními zákazníky.

Případným zájemcům o letadla s „bílou směrovkou“ z členských zemí EU může takový zhatit právě 15% dovozní clo. Čína, další velký zákazník amerických letadel, bude certifikovat Boeing 737 MAX samostatně a zřejmě se zpožděním. Na dodatečnou poptávku z Číny tedy spoléhat nelze.

Finanční analytici jsou přesvědčeni, že Boeingu nezbývá, než se „skladových zásob“ zbavit za likvidační ceny. Pokud skladové zásoby budou klesat příliš pomalu, vyvolá to pochybnosti finančních trhů o perspektivách modelu 737 MAX.

Jakkoliv si Boeing přeje zbavit se vyrobených letadel rychle a obnovit výrobu i důvěru v model 737 MAX, není to reálné. Největším faktorem úspěchu je stav světové letecké dopravy, které závisí na vývoji epidemie. A ten zatím zůstává nepříznivý.


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Komárek - nepřihlášený host (...42.239...)
19.11.2020 11:01

Myslíte, že TVS odebere všech 35 strojů, co už mají objednané?

milhaus (...178.96...)
18.11.2020 21:31
to O.M.

Já bych řek že odstavené MAXy jsou mnohem dražší než dávno zaplacená odstavená NGčka. A při současných nízkých cenách ropy ani rozdíl ve spotřebě není finančně nijak závratný.

O.M. - nepřihlášený host (...113.40...)
18.11.2020 19:47

Spíš jde o to, že odstavené MAXy nejsou o nic úspornější, než odstavená NGčka. A lítat jako před rokem se hned tak nebude, takže je výhodnější nové stroje nepřebírat.

Marek Horák (...246.165...)
18.11.2020 18:27

To, že je nikdo nepotřebuje, je trochu zavádějící.. Maxy byly objednávány, aby se urychlil proces vyřazení starších NGček, které jsou jistě nákladnějších na provoz, takže s příchodem této zprávy se společnosti mohou začít NGček zbavoval, rapidně zredukovat svůj letecký park na méně letadel, které jsou úspornější na provoz i údržbu. Takže za mě si myslím, že zas tak nepotřebné nebudou.

Celkem 4 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace