Připomínkové řízení k recertifikaci Boeingů 737 MAX

  • 05.11.2020 08:00

V pondělí vypršel termín pro podání připomínek k návrhu certifikace Boeingu 737 MAX. Úřad FAA předložil návrh revidovaných požadavků na výcvik posádek dne 6. října.

FAA mimo jiné navrhuje, aby piloti Boeingů 737 MAX absolvovali výcvik na simulátorech, který bude zahrnovat reakci na různé poplachové stavy při nezvyklých letových situacích a včasnou reakci na problém „runaway stabilizer“ (neřízený stabilizátor).

Defektní fungování MCAS bylo hlavní příčinou katastrof letadel Lion Air a Ethiopian Airways, při kterých zahynulo 346 osob. Potřeba přepracovat systém řízení pak vedla ke globálnímu uzemnění letadel dne 13. března 2019. Letouny jsou uzemněny již přes 600 dní a jejich recertifikace se očekává ještě letos.

Odbory reprezentující piloty společnosti Southwest v připomínkách naléhavě žádají regulátora FAA, aby revidoval a zjednodušil procedury pro případ, kdy systém MCAS zasáhne samovolně do řízení a převádí letoun do klesání.

Odbory argumentují, že pravděpodobnost chybné reakce „roste exponenciálně s checklistem obsahujícím osm položek, které si musí piloti pamatovat z hlavy, z toho tři položky jsou podmíněné.“ Upozorňují, že ověření nově navrhovaných procedur na simulátoru 737 MAX prokázalo, že „je obtížné vybavit si jednotlivé postupné kroky“. Piloti považují checklist v lepším případě za „neohrabaný“. Odbory proto požadují postupy přepracovat.

Požadavky regulátora na výcvik posádek považuje za nedostatečné také odborová organizace pilotů American Airlines. Piloti požadují rozšířit nácvik nouzových situací. American Airlines původně plánovaly zahájit výcvik pilotů na simulátorech již v listopadu, ale tento záměr byl odložen. Dopravce bude se zahájením výcviku vyčkávat na udělení certifikace.

Organizace britských pilotů (The British Airline Pilots Association) požaduje prověřovat všech pět výcvikových elementů specifických pro 737 MAX výhradně na simulátorech 737 MAX a nikoliv na simulátorech modelu 737NG. Asociace rovněž žádá, aby reakce na „runaway stabilizer“ byla na simulátorech povinně nacvičován nikoliv nejméně jednou za 36 měsíců, ale přinejmenším jednou za 24 měsíců. Navrhuje zkrátit intervaly výcviku na simulátorech.

Zástupci rodin obětí katastrofy Ethiopian Airways ve svých připomínkách označují požadavky na výcvik jako neadekvátní. Nepovedou k tomu, aby posádky dokázaly správně a včasně reagovat na nouzové stavy související s fungováním MCAS a byly připraveny odvrátit případnou katastrofu.

Na problém matoucí struktury poplachových hlášení a z toho vyplývající přetížení pilotů v nestandardních situacích upozornil již dříve Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB).

Boeing ani FAA se k připomínkám zatím nevyjádřily. (Foto: boeing-737.org.uk, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
06.11.2020 14:23
jan:

No jo, máte pravdu. Já měl za to, že tu je jen NG.
Vyjádřil jsem se nepřesně. Měl jsem na mysli, že simulátorů na MAXe je vzhledem k počtu letounů a poptávce málo. Ale tenhle problém už vyřešil covid :-(

Ivo - nepřihlášený host (...12.115...)
06.11.2020 08:30
Max

Minimálně by se měly doinstalovat čidla a senzory. Nicméně si myslím, že přes recertifikaci se nezačne létat s Maxi dřív než na jaře.

Jan - nepřihlášený host (...156.122...)
05.11.2020 22:47
...ale je

No v Praze zrovna jeden kompletny SIM 737MAX JE.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
05.11.2020 12:47

Problém bude nejspíš v tom, že nejsou ty simulátory.

atlas - nepřihlášený host (...168.37...)
05.11.2020 11:09

Zaujimave, by som povedal ze rok pol po uzemneni zvladnu zapracovat normalne skolenie do planu.
Inak okrem update SW sa bude s maxami robit aj nejaka uprava HW?

Celkem 5 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace