Čechoviny 152

2. 9. 2020 byl slavnostně vyřazen poslední JAK 40, který u nás létal. Tak nás opustil poslední „sazomet“, jak jsme tomuto létajícímu omylu pro jeho nadměrnou kouřivost říkali. Pamatuji si, jak nám Rusové Jaky vnutili. První dva létaly v barvách Aeroflotu a mám dojem, že neměly na prostředním motoru obraceč tahu. My jsme nevěřícně kroutili hlavou, že kdyby měli ruští učedníci mistra Kuldána, kterého jsme měli my, musel by je za takovou práci umlátit. Každý nýt byl „nakopnutý“, na křídle a vztlakových klapkách byly nýty s půlkulatou hlavou, jak na železničním mostě. „Takovou hrůzu přeci nemůže nikdo koupit!“ A vida, koupili jsme je! A ne nějaké symbolické množství, ale hned 18 kusů plus 8 pro vládní letku (letka ministerstva vnitra). Letadlo s tlustým profilem křídla a třemi neuvěřitelně žíznivými motory. V té době vnitrostátní linky obstarávaly L-410 se spotřebou srovnatelnou s autobusem. Ty se musely vyřadit a tak se na nich hledaly mouchy. Poslední příslovečný hřebíček do rakve byl let papalášů kamsi na nějaké veledůležité zasedání. Do prvních čtyři sta desítek poněkud zatékalo a tak se občas stalo, že větráním se voda dostala pod vnitřní potah kabiny. Pak se musely stropní panely odlepit, byly na welcro-páskách - suchých zipech a voda se musela vylít. Papaláši odlétali v lijáku a stropní panely byly plné vody. Nikdo si jim nedovolil říct, ať vystoupí, že se jen vylije voda a pak mohou opět nastoupit. A tak jeden snaživý mechanik pronesený panel nadzvedl, ten se pod tíhou vody uvolnil a vylil se na soudruhy, na jejich hlavy pomazané! Ti pak vypadali, jako že přišli ze sprchy. Byl to dobrý důvod skvělé mašiny vyřadit a na jejich linky dát strašné Jaky. Spotřeba Jaka 40 byla stejná jako u DC 9-30, akorát vzal na palubu o sto lidí méně… Když přišly „naše“ první Jaky, nikdo z nás nevěřil, že takové krámy někdo chce provozovat. Neexistovaly dva stejné Jaky. Jak „děvočka“ ufikla kabel, tak tam dala spínač. Každý Jak měl v liště pod oknem tajné tlačítko, kterým měla stevardka oznámit pilotům, že je na palubě únosce. To tlačítko bylo tak tajné, že ani letušky netušily, kde je. Protože bylo u každé mašiny jinde!

Když první Jaky začaly létat u nás, motory AI 25 měly problém s elektropneumatickým ventilem startéru. TAčko běželo, ale vzduch do startéru nešel. Ruský mechanik, sokol jasný, se mě zeptal: „Jesť u vas molotok (kladivo)?“ „Da, pačemu?“ „Nado pobuchať!“ Vyndal jsem z vercajku kladivo, on mezitím rozkryl motor, vzal kladivo a třískl do ventilu. Motor se začal rozbíhat! Podle toho, jak byl ventil otřískaný, nebyla to první rána! Naši mechanici v hangáru pak ventily vyladili a po odchodu „expertů“ se kladivo k nastartování motorů již většinou nepoužívalo. O co byla „létající kovadlina“ hůř udělaná, o to se víc dbalo na to, aby letadlo, které nešlo průletem na další linku, bylo pečlivě zadeklované. Ze začátku se používaly neuvěřitelně smradlavé ruské plátěné pogumované plachty, pak někdo s techniky letadel nechal udělat plechové dekly do motorů. Nicméně v zimě lézt po letadle a krytovat ho byl čistý adrenalin. Když se vyndaly zadní kryty z výtokové trysky, dostal člověk plný zásah sazemi do obličeje. Mastné saze šly ovšem velmi dobře dolů (solvinou). Vůbec, dostat se za otáčejícího se jaka, měl člověk pleťovou masku z kerosinu. Motor AI 25 se totiž chladil palivem, které nespálené prošlo motorem.

Letadla létala až do první ropné krize. Pak byla pro svou šílenou spotřebu vyřazena a stála na starém letišti. Jejich linky byly buď zrušené, nebo je převzaly TU 134 nebo IL 18. Celá osmdesátá léta letadla chodila na zálety, pak se konzervovala a zase stála na kanálech. Každým coulem výhodná koupě! Nakonec se na aerolinku usmálo štěstí, Rusové potřebovali salónní letadla a letadla západní provenience nebyla dostupná, tak skoupili naše Jaky. Největší křáp mezi křápy byl Jak 40K OK-HEQ. Když ho Ravoš přebíral v Rusku, při záletu, po vytažení vztlakových klapek šlo letadlo na záda! Odmítl ho převzít, ale z Prahy mu soudruzi poslali příkaz, že ho musí převzít a přeletět do Prahy. Tuším, že tehdy odmítl podepsat předávací protokol. V Praze už na něj čekalo vedení a inspekce. „Tak soudruhu, ty nevěříš práci sovětských soudruhů?“ „Věřím, ba, ba, ale víte co, já vás v tom křápu svezu“. Kupodivu někteří souhlasili a sedli si do letadla. Na místě druhého pilota seděl inspektor ze SLI. Ravoš vystoupal do 3000 metrů, zeptal se, zda jsou všichni připoutáni a vytáhl vztlakové klapky. Letadlo se začalo otáčet na záda. Inspektor skočil po páce klapek a dal jí zpátky a s letadlem bez klapek přistáli. Letadlo znivelovali a zjistili, že se soudruhům nepodařilo udělat levou a pravou stranu ocasních ploch stejně, ocasní plochy byly asymetrické! V zemi zítřků letadlo předělali, aby pak stálo na kanále…

Poslal mi kamarád pořad na youtube od jakéhosi člověka, který si říká „Fly Rosta“. Asi má rád letadla, ale ví o nich kulové. Může se stát, učený z nebe nespadl. Co mne ale šokovalo, byly rozhovory s vojenskými piloty Jaka 40. Když u nákladových dveří, kterými byl vybaven každý Jak 40K, se diví proč tam jsou a „K“ znamená nejspíš „kombi“, nebo „kargo“. Příteli, kargo i kombi se píše s c na začátku a když si někdo objedná verzi „K“, tak ta vrata tam prostě jsou. ČSA s Jakem 40K vozilo v noci poštu. Vyndaly se sedačky, namontovaly se police na třídění pošty a nákladovými vraty se nakládala pošta. Zajímavé na tom bylo, že v Rusku ještě v té době nikdo nevymyslel elektriku nebo hydrauliku a vrata se otevírala heverem na kliku! Také se pilot podivoval, že Jak nemá žádné posilovače řízení a po deseti minutách letu že ho bere křeč do rukou! Když toto řekne někdo, kdo o létání nic neví budiž, ale pilot? Nepamatuji si, že by si některý pilot od aerolinky stěžoval na síly v řízení. Každý normální pilot si dokáže letadlo vyvážit tak, že letí rovně samo a Jak má ještě autopilota. Mimochodem, až do TU 154 žádné ruské letadlo nemělo posilovače řízení, ani IL 62! Příběh o tom, že přistání s Jakem byl hotový horor, byl také pěkný. Jaky vozily u ČSA cestující! Proboha, co to má naše letectvo za piloty? Jeden vergl definitivně zmizel z oblohy a stýskat se mi po něm nebude! Akorát snad, že před těmi čtyřiceti léty mě nic nebolelo, byl jsem mladý a krásný. Teď jsem už jen to „a“, jak říkával CPT Bedřich.

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



Karel - nepřihlášený host (...243.109...)
20.10.2020 02:21
Co panu Čechovi kdo udělal?

Vůbec nechápu tu zapšklost a zatrplost, která přímo tryská z článku pana Čecha? Závidí mladším a úspěčnějším? Je škoda, že mu to stojí za to, se na stará takhle ztrapňovat....
Kdysi jsem ho rád četl, ale jeho útočnost spojená s ukřivděností mě hrozně zklamala a přestal jsem si ho vážit...

Plamness - nepřihlášený host (...75.128...)
06.10.2020 08:40

Stane se. Ale jinak letadlo je to hezký.

Vítek - nepřihlášený host (...135.87...)
05.10.2020 22:53

Pan Čech je prostě blázen...:-(

VendaLBC - nepřihlášený host (...160.11...)
04.10.2020 09:13
Jak

Komárek :

Komárku, nesmíš tolik chlastat.........
Ta letadla byla tak špatná, že létala dodnes.......

Martin - nepřihlášený host (...81.238...)
02.10.2020 11:07
AI-25TL

tMotor použitý v L-39 sa tiež zvykne štartovať kladivom?
Robia tak https://en.wikipedia.org/wiki/Patriots_Jet_Team#/media/File:Patriots_Jet_team.jpg, či dokonca https://en.wikipedia.org/wiki/Breitling_Jet_Team ?

Jan - nepřihlášený host (...71.80...)
30.09.2020 07:08
ěechoviny

Proboha, už zase čechoviny

Komárek - nepřihlášený host (...188.246...)
28.09.2020 16:40

Konečně to někdo napsal tak, jak to bylo. Neuvěřitelně žíznivá letadla zastaralá už v době uvedení do provozu. Snad do zdejší sovětští obdivovatelé někdy pochopí.

Vít - nepřihlášený host (...230.146...)
24.09.2020 09:40
A hnojomet jede dál...

Takže stačí pár dní, aby se v diskusi pod další žlučovitou agitkou pana Čecha zopakovala už důvěrně známá situace: několik fundovaných znalců včetně bývalých pilotů a mechaniků poukáže na chyby a nepřesnosti v textu a přinese své autentické zkušenosti s kritizovaným letadlem, diametrálně se lišící od ideologicky podbarvených povídaček autora. Ten bude hádám zase nějakou dobu statečně mlčet, aby nás po čase, až si to sedne, oblažil už dalším kdovíkolikrát převařeným odvarem ve stylu "Teď to těm Sovětům vytmavím!" Zkoušet se na stará kolena v důchodu dát v roce 2020 ke třetímu odboji psaním podobných hámotin se ovšem jeví jako úkol nelehký...

kubo - nepřihlášený host (...81.182...)
23.09.2020 23:59

ja som mal tú česť s Jakom na vladnej letke ako mechos na praxi super masinka lietala stale Bratislava Brusel nejake extra zavady neboli ras sa nam stalo ye nefungoval radar ale tam uz bol namontovany americky od collinsu a odisla bedna
piloti sa tesili na let a jedine co robilo zlobu bolo velke vzpatie kridel takze pri bocnom vetre mal snahu sa prevalit na bok (mam to oen z rozpravania pilotov)
nastupna rampa v zadu bola super prakticka ziadne schody nic
kolesa na hlavaku jak s traktora mali svoj vyznam kedze v sovieckom zvaze pristavali hocikde absencia hydrauliky alebo elektriky na dverach taktiez snazili sa ho urobit maximalne jednoduche
sadzomety boli v tych casoch vsetky masiny nielen jak
pamatam si ze mali vymetnice svetlic 4 kusy kazda inej farby aby vedeli dat na letisko aky problem maju (nechapal som vyznam ale holt Rusko)
polgulate nity maju svoj vyznam a na niektorych miestach konstrukcie su ziadane pre zlepsenie aerodynamickych vlastnosti
kladivo pouzivam aj na 737 ked sa prisekne nejaky ventil a dokonca aj na elekricke bedne vola sa to tesla uder samozrejme rukou nie kladivom
poplatne lietadlo dobe vzniku a krajine kde vzniklo
v Afrike este lietaju
dokonca vznikla westernizovana verzia s dvoma motormi Honeywell Garrett TFE731 novym APU a avionikou

Jirka - nepřihlášený host (...177.1...)
23.09.2020 17:47

Bob - nepřihlášený host (...167.184...) 20.09.2020 21:58
Kraksna Jaku 40
Jeden ze dvou prvních Jaku 40 ještě v barvách Aeroflotu, mel na LKKV kraksnu. Po intenzivním brzdění při pojizdeni v Praze se mu po zatažení podvozku pripekly destičky ke kotouci pravého kola. Při přistání mu bouchala guma, vyjel na strip a ulomil podvozkovou nohu.Po zvednutí a oprave nohy přeletěl do PRG s vysunutým podvozkem.

Tento komentář není pravdivý. Na letu letadla ČSA Jak 40 (nikoliv Aeroflotu) na lince Sliač-Brno- Karlovy Vary sice došlo při přistáni v KV k poškození levé pneumatiky, která lehce zahořela, letadlo zastavilo na RWY a posádka evakuovala cestující. Požární jednotka ochladila levý podvozek a vzhledem k tomu, že v KV nebylo náhradní kolo, letadlo několik hodin blokovalo RWY, do výměny levého kola, které přivezli mechanici z PRG a poté přeletělo do PRG. Na letadle mimo zničené pneumatiky jiná škoda nevznikla.
K dalším Jak 40 k ČSA byl nakoupen jako náhrada za dosluhující IL 14 (Avia), ale měl pro PAX 32 sedaček, IL 14 měla pro PAX 40 sedaček. Jak 40 byl navržen, aby mohl létat i na nezpevněné plochy, létali jsme s ním i na travnatou RWY Holešov. Posádky ČSA se na něj přeškolovali z IL 14 a někteří piloti v té době létali oba typy. Nalétal jsem na Jaku 40 cca 3500 hodin a nemohu si na něj ani v nejmenším ztěžovat, měl na tu dobu velmi dobrého autopilota, radar a létal o poznání rychleji než IL 14. Pozn. první Jak 40 dostala Vládní letka a první dva Jaky k ČSA zapůjčil Aeroflot a létali s piloty ČSA a mechanikem od Aeroflotu a žádnou nehodu neměli,
Látal jsem Iljušiny, Jaky, Tupolevy, Airbusy a Boeingy a nikdy bych si nedovolil z pilotního hlediska hodnotit, které letadlo je lepší ( mimo ekonomické hodnoty), každé letadlo je trochu jiné, ale to piloti musí respektovat, asi tak jako každá žena je jiná. Pokud se mi někdo zeptá, které letadlo jsem měl nejradši, tak to neurčím, se všemi jsem létal rád.

Celkem 44 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace