Ryanair ohlásil lepší než očekávané kvartální výsledky. Obnovení dopravy bude provázet cenová válka.

  • 29.07.2020 08:00

Skupina Ryanair v úterý ohlásila čtvrtletní hospodářské výsledky. Ztráty za období činí 185 milionů eur, což je vzhledem k situaci na trhu považováno za velmi dobrý výsledek a lepší než původně očekávaná ztráta 232 milionů eur. Výnosy klesly o 95 %, náklady o 85 %. Přes tento relativně pozitivní výsledek šly akcie dolů, neboť firma znovu upravila odhad počtu přepravených cestujících na celorok z 80  na 60 milionů. Tento počet zákazníků bude obsloužen při výrazně nižších cenách, než odpovídá průměrným cenám v minulosti. Předkrizový odhad počtu přepravených cestujících na tento hospodářský rok byl 159 milionů, a to dokonce i s korekcí způsobenou nedostupností Boeingů 737 MAX. Na akcii se podepsala britskou vládou nově zavedená karanténa na cestující přijíždějící ze Španělska.

Náběh provozu je kvůli vývoji epidemie pomalejší, než se očekávalo. Původně skupina očekávala, že v září dosáhne 70% zotavení a do konce kalendářního roku 80 %. Nyní předpokládá na srpen 60 %, od září až do konce roku 70 %. Vše samozřejmě závisí na vývoji epidemie.

Pokud jde o rezervace na červenec a srpen, situace je příznivá. Méně příznivá je na září a říjen, neboť zákazníci mají tendenci odkládat rezervace letů na poslední chvíli. Proto je těžké odhadnout vývoj provozu i jen na několik měsíců dopředu. Šéf skupiny zmínil, že se výrazně zvýšil počet zákazníků, kteří se na odlet nedostaví (no shows).

Strategií Ryanairu na následující tři roky jsou nízké náklady a nízké ceny letenek.

Michael O'Leary vyjádřil přesvědčení, že Ryanair povede znovuobnovení provozu v Evropě a bude trhu diktovat nízké ceny. Na trhu bude cenová válka, neboť letecké společnosti nemají jinou možnost než stimulovat cestující nízkými náklady. Ryanair do tohoto souboje o zákazníka vstupuje s příznivou nákladovou základnou a vysokým objemem finančních rezerv, které činily na konci čtvrtletí 3,9 miliardy eur. Rezervy nyní neklesají, neboť firma díky úsporným opatřením od července „nepálí“ hotovost. Firma navíc očekává kompenzace od Boeingu za pozdní dodání letadel 737-8200 (MAX).

Aby společnost vydělávala i při nižších průměrných cenách letenek, musí podstatně snížit svou nákladovou základnu. Toho bude dosaženo snížením průměrných mezd o 10 %, nízkými cenami paliva, snížením letištních poplatků a příznivější pořizovací cenou palivově efektivnějších a kapacitnějších letadel. Ryanair se díky tomu stane supernízkonákladovým dopravcem, který bude schopen čelit konkurenci jak nízkonákladových dopravců, tak i klasických aerolinek, které budou konkurovat v cenách díky nespravedlivé výhodě státní pomoci. Michael O'Leary, který je z pochopitelných důvodů odpůrcem státní pomoci, je přesvědčen, že aerolinky přežívající na nezákonné státní podpoře nebudou mít motivaci snižovat náklady tak razantně, jak to dělá Ryanair. Z dlouhodobého hlediska prohrají.

Kvůli státní pomoci Ryanair žaluje Evropskou komisi u Evropského soudu, pomoc považuje za nezákonnou. Poté, kdy soud rozhodl ve sporu Apple vs. Evropská komise ve prospěch Applu, vidí šance na vítězství optimisticky. Jako příklad deformace trhu státní pomocí uvedl British Airways, které bez jakékoliv státní pomoci musí na globálním trhu konkurovat např. skupině Air France-KLM, která těží z desetimiliardové státní pomoci.

Firma bude oportunistická a bude agresivně vyjednávat snížení letištních poplatků. V situaci, kdy letiště budou trpět akutním a dlouhodobým nedostatkem provozu Ryanair očekává, že letiště půjdou Ryanairu na ruku a budou stimulovat Ryanair tak, jak Ryanair stimuluje své zákazníky. Letiště vědí, že Ryanair je jednou z mála společností v Evropě, která pokračuje v nákupech letadel a svůj letecký park nekrátí. Pokud však letiště nepůjdou Ryanairu na ruku, Ryanair může z těchto letišť odejít. Ryanair tento měsíc již demonstroval svou připravenost odejít z německých letišť, když se mu nepodařilo dosáhnout nové mzdové dohody se zaměstnanci.

Michal O’Leary zmínil, že podmínky státní pomoci leteckým společnostem letiště poškozují. Státní pomoc odsouhlasená pro skupiny Air France-KLM a Lufthansa zahrnuje ekologická omezení, kvůli kterým budou nuceny omezit lety na kratší vzdálenosti. Letiště tím o část provozu přijdou. To nebyl velký problém, když letiště praskala ve švech, ale nyní je jakákoliv ztráta provozu pro letiště bolestná.

Šéf skupiny odmítl, že by Ryanair používal především vedlejší letiště. Uvedl, že s několika málo výjimkami Ryanair používá hlavní letiště. Firma bude dále posilovat své postavení na letišti Stansted a zvažovat expanzi na Gatwick pouze pokud dostane atraktivní nabídku.

Ryanair očekává, že Evropská komise bude muset pro zimní období rozhodnout o znovuobnovení principu koordinace slotů, která pravidlem 80:20 nutí dopravce použít min. 80 % alokovaných slotů, jinak o ně přijde. Pravidla byla v souvislosti s nástupem epidemie pozastavena. Prodloužení stávající rozhodnutí o pozastavení pravidla o slotech by však mohlo zabránit menším a novým dopravcům zahájit nebo rozšířit lety na hlavní letiště s koordinací slotů. Pokud jde o Ryanair, ten má sloty potřebné k obnovení provozu zajištěny.

Michael O'Leary potvrdil, že firma vede pokročilé rozhovory s Boeingem týkající se kompenzace za pozdní dodávky strojů, vyjednává nové ceny na již dříve objednaná letadla i pro nové objednávky. Ryanair je odhodlán pokračovat v nákupech Boeingů 737-8200 a do letní sezóny 2021 by skupina měla vstoupit se 40 novými letouny. Naopak až 25 starších vrátí leasingové společnosti. Nevylučuje, že MAX se může objevit na linkách ještě před Vánoci (2020).

Michael O’Leary potvrdil, že skupina vrátila většině zákazníků zrušených letů peníze. Problémovým zůstává vrácení peněz zákazníkům, kteří letenky pořídili přes zprostředkovatele. V těchto případech podle vyjádření Ryanair často chybí skutečné emailové adresy zákazníků a jejich bankovní údaje, což vracení peněz komplikuje. (Foto: Dublin Live, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace