Ryanair očekává v hospodářském roce 35% pokles počtu cestujících. Státní pomoc leteckým společnostem napadne u Evropského soudu. Firma pořídí Boeingy 737 MAX 10.

  • 05.05.2020 17:00

Skupina Ryanair Holdings Plc seznámila 1. května trhy s výhledem na první čtvrtletí hospodářského roku (začínajícího 1. dubna) a provozem ve druhém čtvrtletí. Ryanair oznámil, že propouští 3 tisíce zaměstnanců, zejména pilotů a členů palubního personálu. Další zaměstnance pošle na neplacené volno, mzdy sníží až o 20 %. Michael O’Leary si snížil až do března 2021 plat šéfa skupiny o 50 %.

Ryanair opakoval kritiku státní pomoci některým leteckým společnostem, v čemž vidí narušení principů svobodné soutěže, porušení pravidel EU o konkurenci a pravidel pro udělení státní pomoci. Obrátí se proto s žalobou k Evropskému soudu. Ryanair odhaduje, že tímto způsobem může být v EU rozděleno leteckým společnostem asi 31 miliard EUR. Efektivní společnosti, které státní pomoc nepotřebují, jsou tím diskriminovány. Ryanair místo toho vyzývá země EU, aby zajistily snížení odletových daní pro cestující a dalších daní a snížení letištních poplatků namísto „dopování“ leteckých společností. V dokumentu Ryanair uvádí přehled stavu zajišťování státní pomoci k 30. dubnu (viz tab.).

V hospodářském roce končícím březnem 2021 Ryanair očekává, že přepraví méně než 100 milionů cestujících, a to proti původnímu cíli 154 milionů cestujících, tedy 35% pokles.

V prvním čtvrtletí (dubnu, květnu a červnu) Ryanair předpokládá obsluhovat necelé 1 % původně plánovaných letů. Společnost místo plánovaných 42,4 milionu cestujících přepraví pouze 150 tisíc. Ve druhém čtvrtletí očekává, že přepraví 50 % z původně plánovaných 44,6 milionů cestujících. V září by provoz měl dosáhnout 60 %.

Poptávka cestujících bude ovlivněna restrikcemi evropských zemí v cestování a hygienickými opatřeními (masky, měření teploty atd.). Ryanair očekává, že poptávku bude nutno nastartovat mimořádnými slevami. Již dříve ohlásil, že chce nabízet letenky od 0,99 EUR a akceptovat ztráty. Ryanair věří, že evropská letiště budou připravena poptávku stimulovat a sníží leteckým společnostem i cestujícím náklady.

Nová situace na trhu bude mít také dopady na restrukturalizaci leteckého parku. V jiném interview Michael O’Leary sdělil, že objednaná letadla 737–8200 převezme až v létě 2021. Poslední předpoklad byl, že první budou zařazena do flotily ještě během letošního roku. Během několika týdnů by měl být finalizován nový kontrakt s Boeingem, který bude podle všeho zahrnovat další snížení ceny již objednaných letadel, a také konverzi (nebo objednávku) modelu 737 MAX 10. (Tab.: Ryanair, foto: Reuters, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



JUJ - nepřihlášený host (...49.233...)
06.05.2020 11:41
2planesfun

Jenze letecka doprava neni doprava autobusova.
Opravdu si myslite, ze pokud zbyde na trhu akorat RYR, WIZZ a easy ze vam nekdo z nich proda letenku za 900?
Letecka doprava je dost specifickej business a to ze jste dotceny tim, ze nedostanete teple jidlo cestou do recka je vec trochu jina.
Nechci se Vika zastavat, nicmene 1-2MLD jsou v leteckem businessu opravdu nic, udrzba letadla stoji miliony mesicne a jejich provozovani za kus leze do desitek milionu mesicne.

To ze si cestujici v dnesni dobe koupi letenku pres celou evropu za 900,- a mysli si ze je to jako jizda autobusem, je bohuzel pokrivenost trhu kdy velke nizkonakladove spolecnosti prodavaji letenky za dumpingove ceny. A jeste ocekava ze dostane 250€ kompenzaci v pripade jakehokoliv zpozdeni.
Pokud by v nemecku prosel zakon, kdy se letenky nebudou smet prodavat za dumpingove ceny - budou se lidi jeste hodne divit cislum co na ne naskoci. V dnesni dobe je bohuzel moc velka odpovednost na strane prepravce a minimalni na strane cestujiciho, umluvy zahrnujici odskodneni by potrebovaly modernizaci jako blazen protoze jsou zasekle nekdy v druhe pulce minuleho stoleti.

A ze Vik zada o odskodneni v ramci miliard? Protoze letecky business proste neni a nikdy nebyl restaurace. Kazda vec tam stoji nesmysl, lidi jsou potreba vysoce kvalifikovat a je tam hafo certifikaci, poplatku za naprosto vse (od rizeni ATC, pristani, emise, odbaveni cestujiciho, parkovaci stojanku, gate, handling etc).

Na svete jsem letel po svete spoustou aerolinek a ze by SW poskytoval tak mizerny servis jak se vsude tvrdi bych netvrdil, radil bych ho do normalu a zaroven mi neprijde ze by chteli neco extra.

Jan - nepřihlášený host (...176.220...)
06.05.2020 09:44

Planesfun: Presne jak píšete..souhlas.
Přijde mi na hlavu,že když je spousta letadel uzemněno při problémech let.provozu a aerolinek zvlášť,dokáže ještě Ryanair přikupovat další letadla do flotily,aniž by vedel,jaká bude reálná poptávka až se tento nesmysl Covid /detailně v dalším článku o rouskach na palubě/ uklidní a vše se vrátí tam kde bylo..ano,ne tak úplně,lidí se podařilo vystrašit...takže se jeden bude bát najednou druheho,aby se náhodou nenakazil...což se tehdy dělo bezne ať už to byla chripka,angína a jiné nemoci,kdekdo kychnul a nikomu nic nevadilo..lidí prostě blbnou..ale pokud jde o Ryanair,pokud dokáže kupovat po 'krizi' ještě další letadla do své flotily,proč brečí že nedostane ani korunu a každý stát si zachrání svou národní aerolinií?? Z každé dobre udělané objednávky na základě smlouvy lze řádně vyklouznout,otázka jsou vždy a jen peníze,samotný cestující je jen zisk,ovečka která zacaluje za všechno a jak nastoupí tak i vystoupí..hlavně zisk.Smutna to doba.

planesfun (...63.98...)
06.05.2020 09:01

Jan: souhlasim. Podpora neefektivnich firem poskozuje trh. A tedy i zakaznika. Spolecnosti maji soutezit o zakazniky a ne o statni pomoc.

A uz vubec ne jako Vik, ktery rika, ze SW se musi pomoci protoze vzdy platily dane. Asi prehledl, ze placeni dani neni projevem dobre vule, ale povinnost.

Jan - nepřihlášený host (...176.220...)
06.05.2020 07:27

Efektivní společnosti, které státní pomoc nepotřebují, jsou tím diskriminovány.

....pokud nepotřebují,nejsou diskriminovány.Jednoduche.

jirp (...63.98...)
05.05.2020 22:49
voucher nebo penize

Asi vas potesi, ze ceska vlada zada u Evropske komise, aby se vracely vouchery a ne penize

Petr - nepřihlášený host (...162.119...)
05.05.2020 19:32
Kdyby radši vracel peníze a nedával vouchery

Už třikrát jsem zadal vracení peněz a třikrát mi přišel voucher.

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace