Skupina Smartwings jedná s Airbusem o nákupu letadel

  • 12.11.2021 08:00

Vzhledem k tomu, že v srpnu ČSA zrušily objednávku na čtyři letadla Airbus A220 a tři A321XLR může se nyní zdát překvapující, že jednání o nákupu Airbusů je znovu ve hře. Tak překvapující to však není. Do hlav majitelů Smartwings nevidíme, přesto se pokusíme vysvětlit proč má takový postup logiku.

Historie

Insolvenční soud v červnu uložil Smartwings předložit do 120 dní ke schválení reorganizační plán společnosti ČSA, která je od března v úpadku. Před vypršením této lhůty (7. 10. 2021) požádaly (https://isir.justice.cz/isir/doc/dokument.PDF?id=48446245) Smartwings o prodloužení této lhůtu do února. Dne 4. února se rozhodne o bytí či nebytí ČSA.  

Žádost prodloužit termín předložení reorganizačního plánu byla odůvodněna zejména probíhajícími jednáními s věřiteli AIRBUS CANADA LIMITED PARTNERSHIP (č. v. 4759) a AIRBUS S.A.S. (č.v. 4715). Airbus do úpadkového řízení přihlásil pohledávky za 17 miliard korun, a to za nezaplacené splátky a zrušení kontraktu na letadla A220 a A321XLR. Airbus Canada své pohledávky vůči ČSA sice snížil, ale to na věci nic nemění.  

Proč Smartwings potřebují Airbus a Airbus Smartwings? A jak to souvisí s Boeingem?

Pokud Smartwings mají vyřešit přežití ČSA, musí v krátké době dosáhnout s Airbusem komerční dohody o narovnání. Obří pohledávky Airbusu jsou pro ČSA likvidační. Navíc reorganizační plán, který bude posuzovat soud 4. února musí obsahovat část pojednávající optimální složení flotily.   

Airbus není naivní a dobře ví, že tyto peníze z ČSA nikdy nedostane. Stejně tak si Airbus uvědomuje, že možnost nahradit ve Smartwings Boeing je jen hypotetická. Likvidace ČSA však Airbusu nic nepřinese.

Smartwings podaly na Boeing žalobu o náhradu škod vyplývajících z uzemnění 737 MAX a žádají vrátit zálohy za zrušené objednávky MAXů. O žalobě jsme podrobně psali zde ( https://www.planes.cz/cs/article/205644/zaloba-smartwings-proti-boeingu). K tomuto kroku přistoupily aerolinky po více než ročním neúspěšném vyjednávání s Boeingem. A protože soud stojí peníze a výsledek je vždy nejistý, preferovanou variantou pro Smartwings by bylo dosáhnout s Boeingem dohody o mimosoudním vyrovnání.

Jednání o pořízení letadel Airbus je něco, co může vytvořit dodatečný tlak na Boeing, byť tuto možnost nelze přeceňovat.

Airbus, který tak jako tak vše odepsal, má alespoň teoretickou šanci na prodej letadel ČSA někdy v budoucnu (pokud ČSA budou součástí budoucnosti). Ani tuto příležitost Airbus jistě nepřeceňuje. Dodatečný tlak na Boeing ze strany Smartwings však Airbusu neuškodí.

Airbus si velmi zakládá na tom, že během krize se choval k zákazníkům vstřícně. Z pochopitelných důvodů sice odmítá snížit ceny letadel, zato vychází zákazníkům vstříc pokud jde o harmonogram dodávek či jejich konverzi. Vstřícnost se vyplácí, neboť řada zákazníků souhlasila s konverzí A320neo na A321neo příp. si objednaly další služby. Vstřícnost se může vyplatit i v případě Smartwings/ČSA.  

V tomto případě nejde o pořízení nových letadel, daleko více o taktický manévr, který pro skupinu Smartwings i Airbus minimalizuje rizika a vytváří nové příležitosti.

V této souvislosti je nutno konstatovat, že čeští majitelé Smartwings si v krizi počínají velmi zdatně a jejich postoj je pragmatický. Stejně tak úspěšně řeší nyní aerolinka pozvolný návrat k normálu. A i když se to daňovým poplatníkům nemusí vůbec líbit, získat pro privátní firmu vlastněnou ze 49.9 % čínským subjektem státní garance na půjčku je bezesporu husarský kousek.

Navíc ČSA na základě povolení soudu získají ještě okolo 200 milionů korun prodejem emisních povolenek, které získaly od státu zdarma. (Foto: Airbus, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace