Žaloba Smartwings proti Boeingu

  • 26.06.2021 08:30

Deník The Seattle Times ve středu informoval o pokračujících právních krocích Smartwings proti výrobci Boeing. Smartwings žádají před soudem v Chicagu o náhradu škod vyplývajících z katastrof letadel Boeing 737 MAX a následného uzemnění letadel.

Boeing se k žalobě odmítl vyjádřit.

Dopravce Smartwings v letech 2013 a 2017 objednal celkem osm strojů 737 MAX 8 a zajistil leasing dalších až 31 letadel MAX, které měly postupně nahradit starší letadla 737NG. Před uzemněním letadel v březnu 2019 převzaly Smartwings sedm strojů. Nucené uzemnění letadel výrazně poškodilo provoz, některé lety společnost nemohla uskutečnit a z některých trhů se musela stáhnout.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) obnovila letovou způsobilost typu 737 MAX koncem ledna 2021, Smartwings obnovily komerční provoz koncem února.

Podle Smartwings přišla nucená odstávka MAXů společnost na 93,8 milionů dolarů. Jeden letoun (OK-SWC) zůstává zaparkován na pražském letišti.

Kromě náhrady škod požadují Smartwings také vrácení zálohových plateb za zrušené objednávky a kompenzaci dalších škod. Smartwings přitom nejsou zdaleka jedinou společností, která Boeing žaluje. Zřejmě „nejtěžším“ kalibrem je žaloba společnosti Norwegian, o které jsme již informovali zde. Norwegian požaduje od Boeingu kompenzaci ve výši miliardy dolarů, přičemž argumenty, se kterými Smartwings přistupují před soud jsou podobné těm, které vznesl Norwegian.

Smartwings obviňují Boeing, že program MAX chybně řídil, neprovedl úplné vyhodnocení bezpečnosti řídicího systému MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) a záměrně zamlčel důležité informace týkající se účelu systému MCAS. Tím uvedl v omyl regulátora Federal Aviation Administration (FAA). Smartwings poukazuje, že místo potřebné aerodynamické změny MAXů se Boeing uchýlil k levnému a uspěchanému „flikování“ systémem MCAS. Výrobce zásadně zkreslil a pilotům zamlčel informace o tomto systému. Firmu Boeing žaloba Smartwings obviňuje z hrubé nedbalosti a podvodu.

I přes dříve mimořádně pozitivní vztahy mezi firmami Smartwings a Boeing se dopravci nepodařilo jednáními přimět Boeing, aby škody dopravci adekvátně kompenzoval. Vedení společnosti proto po více než roce a čtvrt bezúspěšných jednání došla trpělivost a v srpnu loňského roku se obrátila k soudu ve státě Illinois, kde má Boeing sídlo. Informovala o tom mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Výši požadovaného odškodnění Smartwings neuvedly. Nyní žaloba vstupuje do další fáze.

Zdá se, že Boeing nyní ke svým zákazníkům uplatňuje dva zcela odlišné přístupy. Významným zákazníkům, kteří jsou připraveni uplatnit významné objednávky, nabízí Boeing MAXy za extrémně atraktivní ceny. Hloubku slev prozradí čtvrtletní finanční výsledky. V ostatních případech se Boeing celkem přirozeně snaží výši kompenzací minimalizovat nebo jejich výplaty oddálit. Je také zřejmé, že Airbus se do tohoto prostoru výrazně nehrne.

Je nepochybné, že vedení Smartwings pečlivě zvažovalo své možnosti a dospělo k přesvědčení, že žalovat Boeing je v dané situaci účinnější strategií než uváznout v nekonečných jednáních. Smartwings jsou dost možná nejvýznamnějším zákazníkem MAXů v naší části světa s dlouhou historií pozitivních vztahů s Boeingem a jistě si zaslouží férové řešení. Protože se toho zjevně nepodařilo dosáhnout v jednacích místnostech Boeingu, nezbývá doufat, že k férovému řešení napomůže soud. (Foto: The Seattle Times, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



kulica - nepřihlášený host (...75.191...)
26.06.2021 08:54

" ... také vrácení zálohových plateb za zrušené objednávky ... "
Možná jsem to jen přehlédl, ale kolik Smartwings zrušilo objednávek 737 max?
Na jednom webu jsem našel, že 7 je převzatých a na 11 objednávka .. je to tak?

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace