Jediné letadlo Českých aerolinií, které se momentálně nachází v Evropě, přeletělo ve čtvrtek pozdě večer z Prahy do Brna. Na letišti v Tuřanech bude mít během letní sezony základnu. Létat bude na linkách sesterských Smartwings. Airbus A320 byl v pátek nasazen na ranní charter do Marsa Alam, odpoledne pak do Hurghady.
Na linkách ČSA z Prahy do Paříže a Madridu budou létat letadla Smartwings.
Druhý stroj Českých aerolinií, Airbus A320 OK-IOO, zůstává na zimním pronájmu v Kanadě u Air Transat.
Připravil: Martin Bernict
Více
Embraer na konci prvního čtvrtletí ohlásil rekordní objem nevyřízených objednávek. Jejich výše se proti loňsku zvýšila o 13 % a dosahuje 21,1 miliardy USD.
Dodávky nových letadel se meziročně zvýšily dokonce o 67 %. Dodávky bizjetů dosáhly maxima za posledních osm let.
Pokud jde o komerční letadla, Embraer získal zakázku American Airlines na dalších 90 exemplářů E175 v hodnotě 2,3 miliardy dolarů.
V oblasti vojenské techniky byla významným mezníkem dodávka prvního transportního C-390 Millenium pro maďarské vojenské letectvo. (Foto: Embraer, One Mile at a Time, Armada International, planes.cz)
Více
Důsledná kontrola cen, zajištěné ceny paliva a vysoká poptávka cestujících při vysokých cenách letenek dovolily Wizz Airu v hospodářském roce končícím 31. března dosáhnout velmi dobrých hospodářských výsledků. A to i přes stávající problémy s motory Pratt & Whitney GTF, které uzemnily velkou část flotily „neo“, a složitou geopolitickou situaci na Středním východě.
Společnost tento týden informovala, že neauditované výsledky ukazují, že zisk je v původně očekávaném rozmezí 350 až 370 milionů eur.
Výnosy se pohybují okolo 5 miliard eur. Vzhledem k tomu, že se jedná zatím jen o neauditované výsledky, společnost nebyla a nemohla být konkrétnější.
Nepalivové náklady (na kilometr a nabízenou sedačku – CASK) se meziročně snížily o 7-8 %, palivové CASK dokonce o 23-24 %.
K 31. březnu bylo kvůli zmíněným problémům motorů Pratt & Whitney GTF uzemněno 45 Airbusů „neo“.
Wizz Air pr...
Více
Ve třetím čtvrtletí budou zahájeny dodávky letadel Airbus A321XLR, což je verze A321neo s doletem prodlouženým na 8 700 km. Letoun má potenciál změnit trh dálkové dopravy, otevřít přímé linky do nových destinací a zvýšit konkurenci na dálkových linkách.
Nejlepší představu o možnostech A321XLR dává dlouhodobá a pozitivní zkušenost společnosti TAP Air Portugal s provozem Airbusů A321LR s doletem až 7 400 km. TAP byly první evropskou aerolinkou, která převzala tuto variantu A321neo a letadla provozují již pátým rokem.
TAP Air Portugal v roce 2024 obsluhují 68 % transatlantických letů do USA a Kanady právě tímto typem. V zimním období podíl A321LR činí až 77 % (viz graf). To demonstruje, nakolik může aerolinka optimalizovat kapacity na dálkových linkách aktuální poptávce. V době hlavní sezóny je podíl A321LR stále 60%, přičemž letadla přispívají vyšší frekvenci letů.
TAP si pochvalují, že A321LR do...
Více
Indická nízkonákladová společnost IndiGo (InterGlobe Aviation) rázně vykročila do další kapitoly svého rozvoje. IndiGo objednaly 30 letadel Airbus A350-900 a zajistily si kupní práva na dalších 70 exemplářů. Reuters odhadují, že hodnota objednávky je okolo 9 miliard dolarů. První dodávky jsou očekávány v roce 2027.
Největší letecká společnost Indie tak potvrzuje své ambice expandovat na dálkové linky a konkurovat v tomto segmentu společnosti Air India. Na domácím trhu drží IndiGo 60% podíl.
Společnost touto objednávkou posílila strategické partnerství s Airbusem, který je exkluzivním dodavatelem tryskových letadel pro IndiGo. Letecká společnost nyní provozuje asi 367 letadel řady A320ceo/neo. IndiGo mají u Airbusu pevné objednávky na bezmála 1000 letadel.
Vloni na výstavě v Paříži IndiGo objednaly 500 letadel řady A320neo. Jde o největší jednotlivou objednávku v historii civilní dopravy.
Na dálkových li...
Více
Od svého prvního komerčního letu v dubnu 2012 přepravila Volotea již 60 milionů cestujících a pokračuje v růstu. Společnost, na rozdíl od mnohých jiných, prošla mimořádně úspěšně obdobím pandemie a svého úspěchu využívá k postcovidovém růstu.
Volotea se soustředí na obsluhu „tenkých“ linek do těch dovolenkových distancí, kde je menší nabídka, a tudíž i menší konkurence. Této strategii je podřízeno složení leteckého parku. Volotea provozuje 43 letadla, z toho 23 Airbusů A320ceo a 20x A319. V létě 2024 bude společnost obsluhovat 107 letišť v 17 zemích.
Většina letů společnosti jsou lety vnitrostátní, ale v postcovidovém zotavení podíl mezinárodních letů poroste rychleji než vnitrostátních.
Klíčovými trhy jsou Francie, Španělsko, Itálie a Řecko. Kvůli svému zaměření na evropské dovolenkové destinace nabízí společnost v srpnu 4,8krát více kapacit než v nejslabším měsíci, kterým...
Více
Evropský regulátor EASA nařizuje provozovatelům letadel řady A320neo s některými subvariantami motorů CFM International LEAP-1A, aby během 125 cyklů prověřili asymetrické vibrace motorů (NSV) a v případě zjištění závady příslušné díly vyměnili. Direktiva vstupuje v účinnost 6. května. Očekává se, že FAA bude rozhodnutí EASA následovat.
Vibrace jsou způsobeny nadměrným opotřebením některých částí motoru. Pokud by defekt nebyl včas identifikován a opraven, hrozí vysazení motoru nebo vážné poškození jeho částí.
Dopad na provoz nebude nijak dramatický, neboť direktiva se týká jen omezeného počtu motorů LEAP-1A. (Foto: GE Aerospace, The Print, planes.cz)
Více
Češi, kteří měli zájem odletět na dovolenou do Egypta v prosinci, museli volit odlet z Prahy, anebo z ciziny. To se s příchodem zimního letového řádu 2024/25 po mnoha letech změní. Turecká aerolinka Corendon Airlines zahájí 22. prosince 2024 provoz charterových letů z Hurghady do Českých Budějovic. Chartery mají létat až do května 2025.
Ostatní česká regionální letiště na celoroční charterové lety do Egypta stále čekají. Platí to pro Brno, Ostravu, Pardubice i Karlovy Vary.
Corendon Airlines jsou velkým hráčem na trhu charterové dopravy v Evropě. Skupina původem z Turecka má tři sesterské letecké společnosti registrované v Turecku, Nizozemí a na Maltě. Provozuje Boeingy 737-800 a 737 MAX. Od zimy 2023 pro aerolinku létá také Airbus A350-900, který je pronajatý od španělské World2Fly.
Připravil: Martin Bernict
Více
K propagaci nadcházejících voleb do Evropského parlamentu připraví Lufthansa Group čtyři letouny ve speciálních barvách „Yes to Europe“. Konkrétně se bude jednat o letouny společností Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa a Eurowings. Jako první nese polepy Airbus A320ceo (D-AIUC) Lufthansy, který s heslem „Yes to Europe“ nastoupil 22. dubna do provozu linkou LH1028 z Frankfurtu do Paříže (CDG).
Tento týden se v nových barvách objeví Airbus A320neo (D-AENE) Eurowings. Austrian Airlines a Brussels Airlines budou následovat příští týden.
Z logiky akce vyplývá, že přinejmenším některý z těchto strojů se objeví i v Praze.
Vyvrcholením celé akce bude setkání všech čtyř strojů v Bruselu 13. května (Foto: @lufthansaNews, EurowingsNewscloud, Business Traveller, The Afritraveller)
Více
Ethiopian Airlines pokračují v rozšiřování své evropské přítomnosti, a to novou linkou do Varšavy. Varšava se tak stane 24. destinací Ethiopian v Evropě. Linka ET764 bude provozována čtyřikrát týdně a je prodloužením stávající linky do Athén. První let na nové lince se uskuteční 16. června.
Linka bude provozována letounem Boeing 737 MAX 8. Letadla MAX 8 létají u Ethiopian Airlines v konfiguraci pro 16 míst v obchodní třídě a 144 v turistické.
Ethiopian Airlines jsou největším dopravcem v Africe, takže nová linka usnadní cestujícím z letícím z Varšavy přístup k 60 africkým destinacím, které Ethiopian obsluhují z Addis Abeby.
Vzhledem k tomu, že jak Ethiopian, tak LOT jsou členy Star Alliance, lze předpokládat, že bude zaveden codesharing. (Foto: Ethiopian, planes.cz)
Více