Švýcarský soud rozhodl ve sporu Lastminute.com vs Ryanair ve prospěch Lastminute. Má to však háček

  • 22.04.2023 17:00

Švýcarský federální soud 13. dubna rozhodl, že švýcarská internetová cestovní agentura Lastminute.com (více zde) má právo prodávat letenky na lety Ryanairu. Soud rozhodl, že prodejem letenek Lastminute.com neporušily žádné intelektuální vlastnictví Ryanairu ani žádný smluvní závazek. Ryanair musí Lastminute zaplatit náklady řízení, které činí 49.000 švýcarských franků.

Spor mezi cestovkou a leteckou společností se táhne již patnáct let, což samo o sobě dokládá, že případ je složitý. Agregátor rozhodnutí soudu přivítal, avšak vítězství v soudní síni nemusí mít pro společnost žádný praktický význam.

Ryanair dne 18. dubna spravil soud, že rozhodnutí švýcarského soudu ve věci Lastminute.com nemá žádnou praktickou váhu, neboť švýcarský soud nemůže rozhodovat ve věcech práva EU. Argumentuje, že podle pravidel EU má letecký dopravce právo rozhodovat o svém distribučním modelu. Dodává, že nejvyšší soud v Irsku potvrdil, že webové stránky dopravce podléhají irskému právu.

Ryanair proto bude i nadále pracovat v modelu přímé distribuce rezervací. Společnost je přesvědčena, že tento model je nejvýhodnější pro zákazníky a Ryanairu umožňuje konsistentně dodržet veškeré bezpečnostní, epidemické či jiné regulace.  

Společnost Lastminute.com trvá na tom, že má právo prodávat letenky Ryanairu, aniž by s dopravcem měla jakoukoliv komerční dohodu.

Celý spor znovu nastoluje otázku okolo agregátorů letenek a dopravců.   

Stojí za zajímavost, že koncem května 2022 dal pařížský odvolací soud v této věci za pravdu Ryanairu a rozhodl, že Lastminute.com nelegálně prodávaly letenky Ryanairu. Soud nařídil společnosti Lastminute.com prodej letenek Ryanairu okamžitě zastavit a Ryanair kompenzovat za neoprávněné využívání webových stránek společnosti. V případě, že prodej letenek zastaven nebude, zaplatí Lastminute.com za každý den pokutu 1.000 eur. Kompenzace byla vyměřena na 50.000 eur plus soudní náklady 20.000 eur.

Případ Lastminute.com přitom není izolovaný. Dlouholeté spory s Ryanairem týkající se prodeje letenek měl (či stále má) i agregátor Kiwi.com. Ryanair napadl internetovou cestovní agenturu kromě jiného za to, že nepředává dopravci potřebné informace o cestujících. Pokud si totiž zákazník pořídí letenku prostřednictvím Kiwi.com, agregátor pošle letecké společnosti fiktivní e-mailovou adresu zákazníka. Aerolinka tak nemůže s cestujícím přímo komunikovat. A to ani v případě, že dojde ke zpoždění či zrušení letu.

V posledním z řady sporů mezi Ryanairem a Kiwi.com Evropský soudní dvůr potvrdil, že i v případě, kdy prostředník dodá aerolince špatný kontakt na cestujícího, vzniklou škodu cestujícímu v případě neinformování o podstatném zpoždění či zrušení letu hradí dopravce.

Podle evropského práva je letecká společnost povinna cestujícího informovat přinejmenším 14 dní předem o případných změnách odletu. Pokud tak neučiní, musí podle Nařízení EP a Rady (ES) č. 261/2004 kompenzovat cestujícího v případě významného zpoždění či zrušení letu. Pokud však letecká společnost nemá skutečný e-mail cestujícího, nemůže ho o změně či zrušení letu informovat. Kompenzovat jej však přesto musí.

Kiwi argumentuje, že letecká společnost může cestujícího informovat buď přímo či prostřednictvím zprostředkovatele a zprostředkovatel pak zajistí informování cestujícího. Zdálo by se tedy, že je vše jasné. Ale není tomu tak.

Soud totiž ve svém verdiktu zároveň připustil, že Ryanair může vymáhat případnou škodu na zprostředkovateli, pokud dodal falešné kontakty na zákazníka, čímž mu znemožnil svou informační povinnost splnit.

Buď, jak buď se cestující při pořízení letenky přes agregátory může stát nechtěným účastníkem či obětí právního souboje dopravce s agregátory. Všichni přitom víme, že i bez toho je vymáhání náhrad podle Nařízení 261/2004 přímo u dopravce složité, zdlouhavé a netransparentní.

Zcela nepochybně se jedná o složitý právní problém. I přes výroky různých soudů zůstává situace nadále nepřehledná. 

(Foto: Which.co.uk)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Hordobre - nepřihlášený host (...243.24...)
22.04.2023 22:49

"Ryanair dne 18. dubna spravil soud," -- tak Ryanair se zabývá taky opravárenskými pracemi?

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace