Kiwi.com se vložila do dění okolo „skiplaggingu“

  • 24.02.2019 08:30

Společnost Kiwi.com se postavila na obranu cestujících, které letecké společnosti obviňují ze skiplaggingu. Konkrétně ve svém chytrém tahu nabízí právní pomoc takto postiženým cestujícím, a to včetně kompenzace nákladů na případný právní spor. Chytrý tah je to také proto, že nejen poskytuje záruku cestujícímu, ale letecká společnost, která bude ochotně žalovat jednotlivého cestujícího, může být již méně ochotná žalovat cestujícího, který má kvalitní právní ochranou a možnost přejít do PR protiofenzivy. Pomíjíme fakt, že žalovat zákazníka je nepopulární praktika a letecká společnost by měla takový krok dvakrát zvážit. Podpora kiwi je určena zákazníkům, kteří si takovou letenku pořídí přes webové stránky kiwi.com.

Princip skiplaggingu spočívá v tom, že cestující si záměrně zaplatí let z A do B s mezipřistáním v C, kde však vystoupí a dále nepokračuje. Mnohdy totiž může být letenka z místa A do místa B levnější než z A do C. Postup leteckých společností proti cestujícím, kteří tak chytře využívají mezery v nacenění letenek, je přinejmenším sporný, ne-li přímo zvrácený. Je to stejné, jako když vás restaurace žaluje, že si objednáte celé menu, ale nesníte desert. Navíc cenotvorba letecké společnosti v tomto případě naznačuje, že společnost záměrně poskytne levnou letenku z A do B, a to zřejmě z důvodů konkurence, ale „oholí“ cestujícího na kratším letu do C, kde nejspíše takové konkurenci nečelí. Chování letecké společnosti tak nese znaky „predátory pricing“.

Generální ředitel Kiwi Oliver Dlouhý (viz foto) uvedl, že „společnost se vždy postaví za cestujícího a zároveň se postará, aby cestujícímu zajistila nejlepší nabídku“. Šéf právního úseku dodal, že cestovní průmysl je nemocný a Kiwi chce být součástí řešení tohoto problému.

Jen před několika týdny Lufthansa hrozila soudem cestujícímu, který si koupil business letenku z Osla do Seattlu přes Frankfurt za 725 USD. Na zpáteční cestě však cestující vystoupil ve Frankfurtu, poslední úsek letenky z Frankfurtu do Osla nevyužil, a namísto toho odletěl na jinou letenku do Berlína. Lufthansa argumentuje, že „správná“ letenka na tuto cestu by byla přinejmenším za 3000 USD a chce, aby cestující rozdíl doplatil, a to včetně úroků.  

V jiném sporu se španělský nejvyšší soud zastal zákazníka, kterého žalovala za skiplagging Iberia. Španělský soud rozhodl, že takový postup nelze označit za nelegální. Rozhodnutí španělského soudu je pochopitelně závazné pouze pro Španělsko. Obecně je problematické odsoudit cestujícího za to, že se rozhodl cestu přerušit a část letenky, kterou si zaplatil, neproletí. Navíc k takovému kroku mohou vést naprosto racionální důvody. (kiwi.com, Lufthansa, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Josh - nepřihlášený host (...56.151...)
25.02.2019 13:14

Ja poukazoval na provozni aspekt dane problematiky.

jirp (...154.71...)
25.02.2019 07:15
zavazadlo

Josh: zavazadlo do mezistanice samozrejme odbavit lze. A muze to mit i prakticky vyznam. Spolecnost nezaluje cestujiciho, ze tam "ponechal" zavazadlo, ale ze spravne nezaplatil
M_V,: ano, zvracena a mozna i protikonkurencni cenotvorba je problem. A rozhodne nelze nutit cestujiciho, aby nastoupil do letadla, kdyz nechce. Letenka je pravo, nikoliv rozsudek.

M_V (...103.93...)
24.02.2019 22:53

@josh
A kdyby takový cestující letěl jenom s kabinovým zavazadlem, tak je podle vás všechno v pořádku?
Podle mě je příčinou problému zvrhlá cenotvorba na straně aerolinek. Pak se nemůžou divit, že se cestující začnou chovat "divně" (tedy ze svého pohledu racionálně). Tohle aerolinky nemůžou vyhrát. Čím víc se to bude propírat v novinách, tím horší publicitu jim to udělá.

Josh - nepřihlášený host (...159.233...)
24.02.2019 20:44

@jirp
Mam za to ze v prepravnich podminkach spousty leteckych spolecnosti je, ze zavazdlo se odbavuje do finalni stanice dle zakoupene letenky. Odbaveni do "mezistanice" je tudiz vedomym porusenim i ze strany odbavovaciho agenta/handlingove spolecnosti.

jirp (...87.132...)
24.02.2019 19:47
no show

V tomto pripade se jedna o let bez zavazadla nebo s odbavenim zavazadla do mista mezipristani. Takze problem to jiste nezpudobi. Cestujici si jiste neodbavi zavazadlo kam neleti.
Letecke spolecnosti poskytuji silene sluzby a dusi zakazniky kde mohou.

Josh - nepřihlášený host (...159.233...)
24.02.2019 14:37

Takovyto no-show pasazer prinasi i provozni problemy, zvlast pokud ma odbavene zavazadlo. No-show v gate na posledni chvili, nalezeni a vykladka jeho zavazadla, mozne prodpadnuti slotu, zpozdeni, dalsim cestujicim hrozi zmeskani navaznych spojeni atd. A pro spolecnost to jsou dalsi naklady.
To vse nehrozi, pokud agent ve vychozi stanici neodbavil kufr az do finale. Tim ale vedome porusil pravidla.

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace