Velká válka velkých nízkonákladovek

  • 22.04.2020 08:00

Zatímco letecká doprava je paralyzována epidemií a restriktivními opatřeními, letecké společnosti se připravují na období po krizi. Minulý týden Michael O’Leary předpověděl cenovou válku velkých nízkonákladovek. V evropském kontextu se jedná o easyJet, Wizz Air a Ryanair. Všechny tři společnosti mají dostatek prostředků na přežití krize – easyJet může bez provozu přežít do konce roku, Ryanair a Wizz Air zhruba rok. Zmíněné společnosti mají kondici drtit po obnovení provozu slabší konkurenty. Konec konců to je to, k čemu krize vždy vedou. Jejich šance přitom nemusí být vyrovnané.

Na rozdíl od Ryanairu a Wizz Airu bude easyJet vstupovat do období zotavení se zmenšující se flotilou. Jak již server planes.cz informoval, zakladatel a 34% vlastník easyJetu Sir Stelios Haji-Ioannou naléhá, aby easyJet zrušil část svých objednávek nových Airbusů. Management easyJetu na to reagoval tím, že odložil převzetí nových letadel a nemusí ani prodloužit leasingovou smlouvu na 24 letadel. I přes tuto restrukturalizaci objednávek by se flotila easyJetu zvětšila. Minulý týden však dal Stelios Haji-Ioannou jasně najevo, že řešení považuje za polovičaté a bude proto dál tlačit na zrušení objednávek. Chce, aby easyJet z objednávky 107 letadel vycouval a posílil tak své finanční rezervy. Pokud by to nastalo, pak by se flotila společnosti výrazně zmenšila.

Michael O’Leary by sice chtěl flotilu Ryanairu rozšiřovat, ale objednané a částečně již vyrobené 737-8200 čekají na certifikaci. První dodávky nových letadel očekává nejdříve koncem letošního roku. Práva zrušit objednávku bez penalizací skupina využila k vyjednání nových cen. Ve svém interview pro Reuters minulý týden O’Leary potvrdil, že chce využít stávající nízké poptávky a objednat další letadla, a to za výhodné ceny. Je možné si představit, jakých cen může Ryanair dosáhnout vyjednáváním ve stávající odbytové krizi. Ryanair má objednáno (a nedodáno) 135 letadel 737-8200 a opci na dalších 75 letadel. Zároveň vyjednává s Boeingem podmínky pro případné pořízení modelu 737 MAX 10 s kapacitou až 230 míst, tj. o více než 30 míst větší proti modelu 737-8200. Více detailů poskytne Ryanair v květnu během konference s finančními trhy. 

Nyní má Ryanair kapacity o asi 41 % větší než easyJet. Rozdíl ve velikosti flotil se však bude prohlubovat, jak ukazuje obr. 1, a to i v případě, že easyJet objednávky Airbusů nezruší. Graf nezahrnuje případné další objednávky Ryanairu, takže rozdíl ve velikostech flotil může v roce 2023 dosáhnout 108 % a případně i více. Pokud flotila easyJetu poklesne na 281 letadel k roku 2023, pak easyJet nejspíš propadne v kapacitách i proti Wizz Airu, který v nákupu letadel pokračuje i přes stávající krizi. Tím spíše, pokud se zakladateli společnosti easyJet podaří prosadit zrušení objednávky Airbusů. Wizz Air má podepsány objednávky na 276 Airbusů s termínem dodávek do roku 2026. Těžiště objednávek (a tím i budoucí flotily) se přesunuje od A320 k A321neo, kterých má Wizz Air objednáno přes 180.

Rozhodnutím posunout objednávky letadel a případně neprodloužit stávající leasingovou smlouvu easyJet v podstatě rezignuje na pozici druhé největší nízkonákladovky. Nicméně dnes nikdo neví, jak rychle odezní epidemie, a jak rychle a v jakých podmínkách se trh vrátí k růstu. Proto nelze říci, kdo bude vítězem a kdo poraženým.  

To, co je však jisté je, že na trhu nízkonákladové dopravy dojde k intenzivní cenové válce, řada menších a méně silných nízkonákladovek nepřežije. (Graf: Will Horton, planes.cz)   


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Pavel - nepřihlášený host (...165.237...)
22.04.2020 22:22
Preziji s penezi

Preziji s penezi zakazniku co neodleteli a nechavaji si jejich penize. Napisou, ze maji hodne pozadavku na refundaci, ale urcite nejde o manualni proces v ramci intetnich systemu...

Petr - nepřihlášený host (...180.58...)
22.04.2020 14:32
Nevím jestli Wizz a Easy bojují o to byt dvojkou...

... ale Wizz a Easy bojují o úplně jiné segmenty a jinou geografii. Wizz je úspěšný tam kde nelétá ani Ryan a ani Easy. Easy naopak zatápí Ryanu na svém subsegmentu. Ryan je sice možná jednička low cost, ale 1/3 linek musí dotovat z 2/3 kde je profitabilni. Kdyby se Ryan nebál přiznat ze ne všude se mu daří a par linek by zkrouhnul, určitě by si finančně polepšil.

Jan - nepřihlášený host (...19.67...)
22.04.2020 14:10
Wizzair

Trochu upresneni, Wizzair minuly tyden prupustil 275 pilotu a na predstavenstu se dohodli na neobnoveni leasingu/vraceni 32 kusu A320 classic v obdobi do jednoho roku. Dodavky novych letadel verze NEO maji pokracovat, ale ocekava se snizene tempo.

Polda - nepřihlášený host (...188.89...)
22.04.2020 13:31

https://www.planes.cz/cs/article/203477/letecke-spolecnosti-v-tichosti-ustupuji-od-privlastku-max

Polda - nepřihlášený host (...188.89...)
22.04.2020 13:30

737-8200 je jen kódové označení Ryanairu pro 737 max8.O tom tu byl snad i článek s fotkami :)

Komárek - nepřihlášený host (...42.239...)
22.04.2020 11:46

Boeing 737 MAX8 se nově jmenuje 737-8200. MAX9 a MAX10 jsou bezpečné?

Celkem 6 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace