Francie, Německo a Španělsko podepsaly na Le Bourget společný projekt nové stíhačky. Má konkurovat britskému projektu Tempest

  • 20.06.2019 17:00

 

Za přítomnosti francouzského prezidenta Macrona byla na prvním dnu přehlídky v Le Bourget odhalena maketa perspektivního „neviditelného“ stíhacího letadla. Dohodu o společném projektu podepsali ministři obrany Francie, Německa a Španělska v rámci programu Future Combat Air System (FCAS).

Má se jednat o zbraňovou platformu nové generace, která bude operovat v součinnosti s bojovými bezpilotními prostředky a zahrnovat nejmodernější technologie. Projekt je přímou konkurencí britského projektu nového bojového letadla Tempest, který Británie odstartovala vloni. Hlavním tahounem projektu je Airbus a Dassault Aviation, které chtějí dostat první prototyp do vzduchu kolem roku 2026. Nová letadla mají přijít jako náhrada letadel Rafale a Typhoon v letech 2035–2040.

Za okázalým podpisem dohody se skrývá řada problémů. K podpisu smlouvy dochází na pozadí velmi odlišných pohledů Francie a Německa na export vojenské techniky. Německo nyní např. blokuje vývoz zbraní do Saúdské Arábie. Přístup Německa k exportu je a zřejmě i zůstane velmi restriktivní. Francie argumentuje, že nemá smysl investovat miliardy EUR do vývoje, pokud není jasné, zda a komu se letouny budou prodávat. Zatím se partnerům nepodařilo uzavřít dohodu o principech pro vývoz zbraní. Jinými slovy, uzavřená dohoda je dohodou o investicích, nikoliv výnosech či návratnosti investic.  

Šéf divize Airbus Defence and Space Dirk Hoke kritizoval, že případné pořízení letadel F-35 ohrožuje spolupráci na úspěchu FCAS. To okamžitě vyvolalo ostrou kritiku amerického Ministerstva obrany (DoD), které hrozí přerušit spolupráci s evropskými dodavateli, pokud bude bráněno americkému exportu zbraní do zemí EU. Samozřejmě je otázkou, nakolik je tato hrozba reálná, neboť nalezení nových dodavatelů by nepochybně zdrželo a prodražilo americkou zbrojní produkci.

Vloni v červenci oznámila britská vláda, že bude investovat s leteckým průmyslem 2 mld. GBP do vývoje perspektivního letadla Tempest, jehož vývoj vedou BAE Systems, Rolls-Royce, MBDA a britská odnož společnosti Leonardo. Do projektu může podle různých náznaků přistoupit Švédsko a šéf Leonardo věří, že pro projekt se podaří získat Itálii.

Pokud odhlédneme od politického gesta evropské spolupráce, daňoví poplatníci Francie, Německa a Španělska se poté, kdy již štědře subvencovali projekt Airbusu A380, mohou zřejmě připravit na další projekt, jehož úspěch je nejistý.   

Šanci na návratnost obou konkurenčních projektů oslabí odchod Británie z EU, ale zejména dominance amerických výrobců a jejich technologická převaha. Celosvětový růst zbrojních výdajů a rostoucí globální napětí však může projektům pomoci. (Foto: AFP)


Fotografie k článku



Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace