Má elektrický pohon letadel šanci? Pařížská přehlídka hledá odpověď.

  • 18.06.2019 13:00

Daleko více než kdykoliv v minulosti je na probíhajícím pařížské přehlídce diskutována možnost „elektrifikace“ letadel. Na výstavě je nejenom více konferencí věnujících se tomuto tématu, ale i ukázek toho, jak taková elektrická budoucnost letectví může vypadat. Izraelský start-up Eviation a jeho vývojový model Alice (Chalet 282) slibuje předefinovat dopravu elektrickými aerotaxi a přepravovat až 9 osob na vzdálenost 1200 km rychlostí 240 kt. Pohonný systém letadla dodává Siemens. Dnes se nejspíš jedná o největší letoun létající výhradně na elektrický pohon. Firma doufá, že vývoj stroje bude ukončen do roku 2022.

Podle konzultační firmy Roland Berger je dnes na světě asi 170 různých létajících strojů s elektrickým pohonem, o 50 % více než vloni v dubnu. Polovina z nich míří na trh aerotaxi, 10 % na regionální linky. Zbytek jsou bizjety a letadla pro všeobecné letectví.

Kromě očekávaných jmen firem, které se problematikou zabývají, jako je Airbus, Bell, Boeing, a Embraer se v této oblasti prezentují svými koncepty nebo komponenty společnosti jako je Amazon, Honda, Intel, Siemens, Toyota a Uber. Airbus např. ve statické ukázce prezentuje koncept plně elektrického, autonomního letadla s vertikálním startem  Vahana (foto 2). Letadlo pohání 8 elektrických motorů o příkonu 45 kW.

Hnacím motorem zmíněných inovací je tlak na snížení emisí letecké dopravy, které dnes tvoří 2 % celkových světových exhalací. A samozřejmě i dostupnost grantů na vývoj.

Evropský program Flightpath 2050 volá po 75% snížení exhalací CO2 na cestujícího a km do roku 2050 oproti roku 2000. Emise kysličníku dusíku mají přitom poklesnout až o 90 %, hluk letadel o 65 %. Poněkud proti těmto údajům jde však prognóza nárůstu počtu cestujících. Mezinárodní organizace pro letectví (IATA) předpokládá, že v roce 2037 přepraví letadla 8,2 mld. cestujících. Z toho vyplývá, že klasických letadel by mělo pro uspokojení poptávky létat mnohem více, než je tomu dnes.  Do roku 2037 zcela jistě k žádné revoluci v pohonech letadel nedojde. Přepravní požadavky budou v tomto horizontu obsluhovat zejména ta letadla, která dnes známe, a která dnes již létají. Tedy nic revolučně nového.

Zdá se, že mezi experty existuje konsensus, že elektrické aerotaxi v roce 2050 je reálné, stejně tako je reálné očekávat „hybridy“ klasických turbín a elektrického pohonu. Práce na vývoji takové „hybridní“ verze Airbusu A320 Airbus ohlásil a doufá, že letoun spatří světlo světa kolem roku 2035. Taková letadla se mohou uplatnit zejména v regionálním letectví. Stejně tak existuje konsensus v tom, že je velmi nepravděpodobná elektrická letecká přeprava na velké vzdálenosti. Energetická „vydatnost“ leteckého paliva je 60x vyšší než u stávajících baterií. Např. baterie zmíněné Alice dnes tvoří celou polovinu hmotnosti letadla. Dalším problémem je, že během letu se spalováním paliva hmotnost letadla snižuje, což u elektrického pohonu nenastává. Také dobíjení baterií by na letištích zabralo daleko více času (a prostoru), než je tomu v případě dotankování leteckým palivem. Teoretickou možností jsou vodíkové palivové články, ty však zatím neuspokojují svým objemem.

Odborníci se domnívají, že v období do roku 2022 nedojde k zásadnějšímu pokroku v oblasti baterií, zlepšení však lze očekávat v oblasti konstrukčních materiálů, které budou při nižší hmotnosti nabízet lepší vlastnosti, jak to ukazuje na Paris Air Show např. francouzská Carboman Group.


Fotografie k článku



Komentáře



JUJ - nepřihlášený host (...114.240...)
19.06.2019 11:41
certifikace

Osobne bych takovej optimista nebyl, elektrifikace stejne jako u aut dle myho neni se soucasnejma technologiema spravna cesta nehlede na to, jestli se nekdo zamyslel napr. co se stane v pripade pozaru?

Klasicky motor lze uhasit, pripadne s palivem ve vetsine pripadu hori predvidatelne a dava neco malo casu na ukony. Ale jak hori lion baterky? (vzpomina si nekdo na situaci kolem Galaxy S7?) pokud se u baterie poskodi clanky, zacne rychle a nekontrolovane horet a je to takovej druh pozaru ze do nej neradi zasahujou i hasici... nemluve o tom ze treba Tesly po vaznejch nehodach musi bejt odstaveny 14 dni u hasicu na dvorku protoze dochazi k samovzniceni poskozenych clanku v baterii.

L. Paluzga (...71.142...)
18.06.2019 18:24
Ty 2% emisí jsou nesmysl

Ale i kdyby - biliony dolarů (EUR) se investují do něčeho, co představuje 2% problému, místo toho, aby se opravdu řešilo to důležíté.
Prostě pokrytectví non plus ultra, aneb vždy je potřeba si vybrat nějakou "oběť" a začít z toho dělat politiku. Viz ten švédský "flygskam" a podobné zhovadilosti...

atlas - nepřihlášený host (...168.37...)
18.06.2019 17:59

Suhlasim ze elektricke lietadla na dlhe lety su bez sance bez radikalnej revolucie v baterkach.
O ktorej sice citam pravidelne aspon 20 rokov, ale zatial neprisla.
Co sa tyka zvysku, tak to bude asi tak "eko" ako tesla. Len pre hipsterov co maju vela penazi a budu sa chciet pochvalit ako im zalezi na ekologii.
Pritom ironicky najviac clovek pomoze ekologii ked peniaze spali a nepouzije.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace