Virgin Atlantic se kriticky vyslovily ke kontroverznímu projektu třetí dráhy na Heathrow

  • 01.12.2022 08:00

Šéf Virgin Atlantic Shai Weiss kritizoval 21. listopadu záměr letiště Heathrow vybudovat třetí dráhu. V podstatě to bylo poprvé, kdy se generální ředitel druhého největšího zákazníka k projektu vyslovil. Stanovisko je veskrze negativní. To poněkud udivuje, neboť Richard Branson naopak vždy vystupoval na podporu třetí dráhy.

Souhlas Virgin Atlantic s výstavbou další dráhy Weiss podmínil tím, že Heathrow zůstane konkurenceschopné. Výstavba by neměla vést k placení tučných účtů leteckými společnostmi a cestujícími, na kterých vlastníci letiště zbohatnou. Chce, aby ti, kteří platí za výstavbu dráhy, měli větší slovo týkající se budoucnosti letiště a jeho provozu. To jsou základní podmínky, za kterých jsou Virgin Atlantic připraveny investice do další dráhy podpořit.

Zejména požadavek mít „větší slovo“ zní překvapivě. Jak bylo uvedeno, Virgin se k výstavbě dráhy zatím nevyjadřoval, a to na rozdíl od British Airways a skupiny IAG.

Důvodem k nespokojenosti je nejspíš prudký růst letištních poplatků, a to až o 120 % během následujících několika let. Šéf Virgin se v této věci již obrátil na regulátora CAA. Zvýšení poplatků označil za jasné zneužití tržního postavení.  

Regulátor schválil letišti zvýšit poplatky v roce 2023 o 56 % na více než 30 GBP. Společnost Virgin to považuje za škodlivé pro aerolinky, cestující i celý sektor letectví.

Weiss rovněž zmínil kolaps Heathrow během letošního léta, kdy letiště v době od poloviny července do konce října stanovilo strop průměrného počtu odbavených cestujících na 100 000. Podle šéfa Virgin Atlantic vedení Heathrow situaci zjevně nezvládlo a nezasluhuje si proto získat investice na další rozšíření kapacit. Problém letiště v létě nebyl problém podinvestované infrastruktury, ale byl způsoben pomalým náborem pracovníků.

Dále navrhl, aby terminály patřily aerolinkám a nikoliv letišti. Za příklad uvedl letiště v USA. Kromě toho zmínil požadavek na „masivní modernizaci“ Terminálu 3, který je domovem Virgin Atlantic na Heathrow.

Skupina IAG a zejména British Airways, hlavní zákazník Heathrow, jsou k projektu třetí dráhy výrazně kritičtější a jejich kritika je hlasitější. British Airways (resp. skupina IAG) se obávají, že náklady výstavby promítne letiště na letecké společnosti a jejich cestující. K tomu přistupuje obava, že konečné náklady výstavby budou daleko vyšší než plánované. British Airways považují stávající návrh rozpočtu za podceněný.

Zvýšení letištních poplatků podle British Airways ohrozí konkurenceschopnost Heathrow jako vedoucího evropského hubu a poškodí i zájmy Británie. Snížená konkurenceschopnost letiště by dopadla i na aerolinky. (Foto: The Independent, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



házeč topení v heat throw - nepřihlášený host (...80.105...)
01.12.2022 10:46
prej kvůli poplatkům

Já bych řekl, že se aerolinky spíš bojí toho, že na letiště budou naopak přesměrovány některé dálkovky z jiných londýnských letišť, které se tam teď v oblíbených denních časech už nevejdou, a tím jim stoupne konkurence. Výhodnost napojení Heathrow na MHD a možnost nejlepších přestupů mezi leteckými spoji je prostě obrovská, to prostě nejde okecat, natož řečičkami o poplatcích.
Rozumím tomu tedy tak, že tím aerolinky dávají letišti za pravdu, že je třetí dráha perspektivní.

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace