Skupina Lufthansa výrazně snížila kvartální ztrátu. Letos bude provozovat pouze 40 % kapacit.

  • 03.05.2021 08:00

Skupina Lufthansa vykázala v prvním čtvrtletí ztrátu 1,1 miliardy eur, což odpovídá asi 27 miliardám Kč. Díky úsporným opatřením se podařilo meziroční ztrátu snížit bezmála na polovinu. Výnosy dosáhly 2,6 miliard eur, což je meziroční pokles o 60 %. Loňské první čtvrtletí však koronavirus zasáhl jenom částečně. Výsledky za čtvrtletí jsou tak lepší, než byla očekávání trhu. Zklamáním je snížení odhadu dostupných kapacit v letošním roce.

Dopravce snížil svůj odhad dostupných kapacit na celorok na 40 % (měřeno v ASK proti stavu před pandemií). Ještě počátkem roku přitom plánoval provozovat až polovinu svých kapacit. Další vlna pandemie a pomalý pokrok vakcinace v zemích EU výhled zhoršily. S výrazným oživením provozu lze počítat až během hlavní dovolenkové sezóny. Lufthansa přitom spoléhá na brzké obnovení transatlantických letů, které má umožnit vysoká proočkovanost na americkém trhu. Na úroveň 90–95 % předkrizových kapacit se chce společnost dostat v roce 2024 (graf 2).

Během prvního čtvrtletí skupina Lufthansa Group provozovala pouhých 21 % kapacit ve srovnání se situací před krizí. Přepravila 3 miliony cestujících, tj. 10 % proti stejnému období roku 2019. Využití sedačkové kapacity pokleslo o 33 p.b. na 45 %.

Mimořádně úspěšná byla divize nákladních letů, která dosáhla provozního zisku 314 milionů eur a výrazně tak přispěla celkovým výsledkům skupiny.

Důležitou součástí úsporných opatření je snížení personálu. Lufthansa propustila na 24 000 zaměstnanců (ekvivalent plného úvazku), což představuje takřka 20 % celkového počtu. Finanční ředitel Remco Steenbergen oznámil, že skupina potřebuje propustit z důvodu nadbytečnosti dalších 10 000 zaměstnanců (plného úvazku). Chystá právní kroky pro nucené propouštění, ke kterému přistoupí, jakmile to dovolí stávající dohody s odbory. K 31. březnu zaměstnávala Lufthansa 111 tisíc zaměstnanců proti 137 tisícům zaměstnanců k 31. březnu 2020.

Každý měsíc druhého čtvrtletí bude díky úsporám a růstu provozu skupina Lufthansa „pálit“ „pouze“ 200 milionů eur hotovosti proti 235 milionům eur měsíčně během prvního čtvrtletí.

Na rozdíl od Air France a KLM, které potřebují k přežití další miliardy státní pomoci, Lufthansa další pomoc nevyžaduje a státní pomoc ve výši 9 miliard eur usiluje splatit předčasně. Na jednání valné hromady dne 4. května bude management Lufthansy žádat akcionáře, aby schválili navýšení základního jmění o 5,5 miliard eur a získané prostředky použít k předčasnému splácení státní pomoci. První miliardu ze státní pomoci Lufthansa splatila bance KfW již v únoru. Celkové zadlužení společnosti činí 10,9 miliardy eur, proti konci roku 2020 stouplo o miliardu eur.

Akcie společnosti zůstávají v letošním roce stabilní, vykázaly jen velmi malý pokles. Na výsledky (zejména snížení dostupných kapacit) reagovala burza poklesem akcií o 1 %.

Podrobnou zprávu o výsledcích najdete zde, záznam z konference s investory zde .

 


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace