Skupina Lufthansa hospodařila vloni se ztrátou 6,7 miliardy eur. Letos obnoví provoz na polovinu úrovně 2019.

  • 06.03.2021 08:30

Hospodářské výsledky

Za loňský rok vykázala skupina Lufthansa rekordní ztrátu 6,7 miliardy eur (asi 176 miliard Kč), a to proti zisku 1,2 miliardy eur v roce 2019. Za čtvrté čtvrtletí však vykázala nižší čistou ztrátu, než se čekalo, a to 1,14 miliardy eur proti očekávané ztrátě 1,24 miliardy eur. Výnosy skupiny poklesly z 36,4 miliardy eur v roce 2019 na 13,6 miliardy eur. Počet přepravených cestujících činil 36,4 milionu, což je asi 25 % úrovně roku 2019. Využití sedačkové kapacity pokleslo na 63 %, což je o 19,3 p.b. nižší než za rok 2019. Skupina cestujícím vyplatila 3,9 miliardy eur jako kompenzaci za zrušené lety. Ke konci roku činila likvidita 10,6 miliardy eur.

Na rozdíl od výkonů v přepravě cestujících se mimořádně dobře dařilo nákladní dopravě, která zaznamenala nejlepší výsledky za posledních 26 let. Lufthansa Cargo dosáhla zisku 772 milionů eur (proti milionu v roce 2019), a to při poklesu kapacit 36 %. Zisková marže dosáhla 26 % proti takřka nule v roce 2019. Boom nákladní dopravy bude v roce 2021 pokračovat.

V letošním roce by společnost měla dosáhnout 40 až 50 % provozu proti roku 2019. Vloni provozovala Lufthansa 31 % kapacit (proti roku 2019), počet zákazníků byl na úrovni 25 % roku 2019. K oživení provozu v letní sezóně má přispět vakcinace, krátkodobě by nabídka skupiny v letní špičce mohla dosáhnout až 70 % objemu roku 2019.

Skupina kalkuluje, že pro dosažení pozitivních hotovostních toků je třeba překročit 50% využití kapacit. Během prvního čtvrtletí 2021 skupina předpokládá ztrácet v průměru okolo 300 milionů eur měsíčně.

V souvislosti s krizí poptávky prochází Lufthansa zásadní restrukturalizací a optimalizací. Generální ředitel Carsten Spohr označil rok 2021 za rok modernizace. Uvedl, že skupina (Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines a Germanwings) zvažuje vyřadit všechna letadla starší 25 let. Dlouhodobě a nejspíše natrvalo budou vyřazena letadla Airbus A340-600, A380 a Boeing 747-400.

Carsten Spohr nepředpokládá, že by Lufthansa vyčerpala státní pomoc ve výši 9 miliard eur, kterou získala v loňském roce. Skupina již zahájila postupné splácení státní pomoci KfW. Dividendy Lufthansa za loňský ani za letošní rok nevyplatí.

Skupina očekává, že v letošním roce bude hospodařit se ztrátou, avšak ta by měla být nižší než v loňském roce.

Restrukturalizace, modernizace a optimalizace leteckého parku

V rámci své restrukturalizace skupina vloni snížila počet zaměstnanců o asi 20 % a na konci roku zaměstnávala 110 000 zaměstnanců. Společnost vloni opustilo 28 000 zaměstnanců. V Německu bude počet zaměstnanců snížen o dalších 10 000. Skupina zvažuje prodej některých společností, jejichž činnost nabízí jen omezené synergie s hlavní oblastí podnikání.

Kromě letadel, která jsou z provozu vyřazena permanentně, skupina vloni dočasně odstavila z provozu na 350 letadel. Zbavila se 28 letadel a zrušila některé pronájmy. Naopak 22 nových letadel bylo do leteckého parku zařazeno. Protože vyřazování dalších letadel bude pokračovat, celková flotila se zmenší proti předkrizovému stavu o až 150 letadel, letecký park však bude modernější a palivově efektivnější. Na konci roku 2020 provozovala skupina 757 letadel s průměrným stářím 12,5 roku. V roce 2023 by letecký park skupiny měl čítat okolo 650 letadel a k roku 2025 podle předpokladů asi 90 % předkrizových kapacit.

Společnost rozhodla okamžitě prodat sedm Airbusů A340-600, pět Boeingů 747-400 a perspektivně 40 letadel řady Airbus A320ceo, z nichž některé jsou až 28 let staré. Skupina urychlí přechod na řadu A320neo. V závislosti na vývoji nákladní přepravy prodá pět letadel MD-11F.

Na konci roku evidovala skupina 177 nevyřízených objednávek letadel a opce na další 102 letouny (viz tab. 2).

Lufthansa má objednáno 20 letadel Boeing 777-9, které nasadí do provozu v polovině dekády. Zpoždění dodávek je v tomto případě vítané, protože v nejbližších letech Lufthansa dodatečné kapacity tak jako tak nepotřebuje, zato může uplatnit penalizace. Původně společnost předpokládala nasadit Boeingy 777-9 do provozu od roku 2023. V horizontu let 2022 až 2025 flotilu rozšíří 20 Boeingů 787. Airbus dodá skupině Lufthansa 26 letadel A350 (v letech 2023-2029) a 69 letadel řady A320 (40x A321neo a 69x A320neo). Z toho letos společnost převezme 11 letadel řady A320neo. Swiss letos převezme A220.

Podrobná informace je zde.

 

 


Fotografie k článku



Komentáře



Petr - nepřihlášený host (...180.58...)
06.03.2021 13:07
Carsten “Spar”

Vytěžil oddechový čas z války s odbory v letech v letech 2014-16. Příští rok mu to už nemusí stačit.

toraidhe - nepřihlášený host (...64.208...)
06.03.2021 12:52

70% objemu z 2019, Spohr je velky srandista. To je tak, ked je velenie platene v akciach. Bude pustat do sveta hocijake bludy len aby sa cena akcii ako-tak udrzala...

Petr - nepřihlášený host (...180.58...)
06.03.2021 11:12
Miluji lufthansu

Nesmíme ji nechat padnout!

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace