Prototypy 4 - Francie II

AIRBUS A320-111

Na aerosalónu v Paříži v roce 1988 jsem fotografoval druhý vyrobený Airbus A320-111 s prototypovou registrací F-WWDA. Letadlo prvně letělo 27.4.87. Po zkouškách bylo předáno 8.2.91 Air France s registrací F-GFKQ. V červenci 2009 bylo vyřazeno a uloženo na letišti Orly. V říjnu téhož roku bylo sešrotováno.

Airbus A 320-111 F-WWDA

ATR 42-200 F-WEGB

Na stejném aerosalónu v Paříži 1988 jsem fotil druhý prototyp átéerky. Letadlo prvně letělo v říjnu 1984. Letadlo na mě působilo velmi špatně, prostě se mi nelíbilo a to jsem ještě netušil, že to bude v roce 2019 nosný typ kdysi světových aerolinií! Toto letadlo se mimo jiné zapsalo do dějin ATR tím, že při zkouškách pravý motor běžel v „hotel mode“ (tj. že klimatizoval a vyráběl elektrickou energii a vrtule stála), ale vrtule se protočila a zabila mechanika. Jestli to byla chyba posádky nebo mechanismu spojky vrtule, nevím. Na stejném aerosalónu vystavovali vojenskou verzi ATR 42M. Koukal jsem se, jak se zpocení mechanici snažili naložit zadními nákladovými vraty Jeep. Téměř vždy se jim to podařilo, až jednou spadl z kolejnic, kterými se měl nacpat vraty za levým křídlem, a jak spadl, zranil mechanika a vyvrátil vrata. Kupodivu tuto blbost nikdo neobjednal a letadlo s nákladovými vraty za křídlem sloužilo jako nákladovka u Federal Expressu. Vysloužilé ATR tato vrata také používají. Ale auto do nich už nikdo necpe.

F-WEGB byl předán do Lyceé Saint Exupéry v květnu 2013, kde stojí bez křídel jako učební pomůcka.

ATR 42 F-WEGB, druhý prototyp, Paříž 1986

SNCASO SO 9000-01 F-YWRY

Tento krásný aeroplán je v hale prototypů v muzeu Le Bourget. Již za války Francouzi začali přemýšlet o novém pohonu pro letadla, která budou létat po válce. Pečlivě sledovali zkoušky raketového Messerschmita ME 163 a lety prvních tryskových ME 262. První reaktivní motory měly velmi malou životnost a tak konstruktéři dostali nápad oba pohony zkombinovat. Hned po válce začal výzkumný letecký ústav stavět prototyp letadla, které mělo mít v trupu raketový motor a na koncích křídel gondoly s reaktivními motory Viper ASV-5, které vyráběl v britské licenci Dassault. 2.3.1950 odstartoval první Trident. Raketový motor nebyl ještě dostatečně vyzkoušený, tak Trident F-YWRY létal bez něj. Rychlost M=1 překročil ještě bez raketového motoru. S raketovým motorem létal přes M=1,8 ve výšce 20 tisíc metrů. Bylo postaveno 12 kusů. Letadlo dobře létalo a mělo na tehdejší dobu spoustu technických novinek. Jedna z nich byl oddělitelná pilotní kabina, která se v případě nebezpečí snesla na padáku s pilotem. Toto zařízení bohužel nebylo nic platné 21.5.1957 Charlesi Gujounovi. Trident II měl nový raketový motor používající jako okysličovadlo Furaine, silně korozivní látku a kyselinu dusičnou. Motor za letu vybuchl a pilot zahynul.

V roce 1957 byl celý program zastaven. Ještě v roce 1958 Roger Carpentier s Tridentem vytvořil výškový rekord 24 300 metrů. Vystavený stroj nalétal za 18 měsíců 100 hodin. Zda bylo skutečně postaveno oněch zmiňovaných dvanáct kusů není jisté.

SNCASO SO 9000-01 Trident F-YWRY

NORD 1500-2 GRIFFON 2

V hale prototypů v muzeu Le Bourget stojí zvláštní letadlo NORD 1500 Griffon. Letadlo vniklo ze studií kluzáků Arsenal 1301 a Arsenal 2301, což byly kluzáky s delta křídlem pro výzkum vysokých rychlostí. Poválečná reorganizace leteckého průmyslu přes několik složitých jmen dospěla až k názvu NORD. Společnost NORD hodlala postavit nadzvukové letadlo poháněné kombinovaným motorem. Rozjíždět a stoupat mělo letadlo s použitím klasického reaktivního motoru ATAR, ve větší výšce a při rychlosti nad 500 km/h se měl zapnout náporový motor. Letadlo mělo startovat z travnatých drah dlouhých 1000 metrů. Prototyp byl objednán 24. dubna 1953. André Turcat letadlo zvedl prvně do vzduchu 20. září 56. Protože nebyl hotový náporový motor, letěl poháněn pouze motorem ATAR. Letadlo bylo podmotorované a mělo špatné letové vlastnosti. V dubnu 1957 byly zkoušky ukončeny a létalo se pouze s Griffonem 2, který měl již oba motory. První let byl 23. ledna 57. Letadlo mělo motory SNECMA ATAR 101E-3 a náporový Nord Stato. Dosáhlo rychlosti 2300 km/h (M=2.19). Letadlo trpělo do té doby neznámými problémy, jakým byl třeba aerodynamický ohřev. Nakonec byl výzkum ukončen a Griffon 2 byl předán do muzea a francouzské letectvo dalo přednost daleko jednodušší Mirage III.

Nord 1500 Griffon

(bude pokračováno)

Autor: Jan Čech



Související kategorie

Komentáře



npor.Patel Vodsloñ - nepřihlášený host (...67.185...)
30.01.2021 23:37
Stejné pocity

Stejné pocity ve mnē vyvolal muj první pohled na ATR!
Ovšem létalo se s ní prímovē.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
28.01.2021 11:30

A abych jehnom nehaněl, fotky supersoniků jsou zajímavé, zvláště ten Griffon.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
28.01.2021 11:27
petrp:

S těmi různými čísly mě teda frantíci dostali. V tomhle teda asi pan Čech nekecal.

milhaus (...178.96...)
27.01.2021 21:00
petrp

Ahoj, to je jasný, já jsem to uvedl jako příklad toho že v tom článku je jeden nesmysl vedle druhého. Podle mě by to ta Paříž mohla být, ty hangáry tam takhle nějak vypadají

petrp (...250.28...)
27.01.2021 15:57

milhaus:...Ahoj, nešlo mi o Jeep , ale že se asi fakt jednalo o tohle bojové BAEčko.....

milhaus (...188.186...)
27.01.2021 07:51
Petrp

Ahoj, taky jsem si to myslel, proč by měli předváděcích mašin několik. No a ve finále to auto ani není Jeep, teda jestli je to fotka z Paříže

petrp (...250.28...)
26.01.2021 22:25

Jinak bych těl ještě dodat, že mám ve sbírce F-WEGB jak s číslem 103 , tak s číslem 113, tady asi jen jiný ročník aerosalonu.

Ondřej - nepřihlášený host (...160.1...)
25.01.2021 18:19
ATR-42

Nepletete si ten Jeep a nákladní ATR s Bae-146. Verze STA měla myslím vrata za křídlem a Jeep by se tam asi vešel. A v Paříži to myslím v zeleném předváděli. Jestli se to vyrábělo to fakt nevím.

Celkem 24 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace