Kanada povoluje lety 737 MAX. Evropská recertifikace příští týden. EASA bude dohlížet na provoz typu.

  • 20.01.2021 11:30

Další zemí, která obnoví lety Boeingů 737 MAX, je Kanada. Úřad Transport Canada povoluje lety od středy (přesněji od 23:59:59 dne 20. ledna 2021). Regulátor ještě před svým rozhodnutím vydal direktivu, která uvádí podrobný seznam všech úprav, které musí být na letadlech provedeny, aby splnily podmínky návratu do provozu. Kanadský regulátor uplatnil na letoun další požadavky nad rámec těch, které odsouhlasil americký regulátor FAA.

Regulátor během testování shledal, že aktivace varování před pádem (stick-shaker) závažným způsobem ruší schopnost posádky koncentrovat se na řešení vzniklé kritické situace. Nařídil proto vybavit letoun výrazným barevným označením pojistky stick-shakeru, aby usnadnil orientaci posádky v případě, že stick-shaker potřebuje deaktivovat. U všech letadel musí být aktivována funkce „AOA disagree“, která upozorní piloty na případnou odchylku v údajích čidel měření úhlu náběhu.

Před návratem bezmála dva roky uzemněných letadel do provozu musí provozovatelé zajistit rovněž důkladnou kontrolu všech systémů a posádky musí absolvovat výcvik podle upravených osnov.

Jako první chce Boeingy 737 MAX vrátit do provozu společnost WestJet, a to hned ve čtvrtek 21. ledna. Webové stránky WestJet však v době psaní příspěvku na lince z Calgary do Toronta zatím stále uvádí typ 737-700. Air Canada nasadí 737 MAX od 1. února a Sunwing Airlines zatím žádný konkrétní termín neoznámily.

Příští týden evropský regulátor EASA plánuje vrátit na nebe Evropské unie Boeingy 737 MAX. takřka dva roky od jejich uzemnění dne 13. března 2019. Oznámil to 19. ledna šéf organizace Patrick Ky. Doplnil, že certifikace Boeingů 737-8200, kterých Ryanair objednal 210 exemplářů, proběhne během několika týdnů. Ryanair je největším evropským zákazníkem typu 737 MAX.

Za předpokladu splnění podmínek EASA budou moci Boeingy 737 MAX nastoupit v Evropě do letní sezóny. Alespoň takové jsou plány většiny stávajících evropských provozovatelů. EASA zároveň ujišťuje, že letadla v komerčním provozu bude „bedlivě sledovat“.

Členem EASA (https://www.easa.europa.eu/) jsou členské země Evropské unie, Island, Lichtenštejnsko, Norsko a Švýcarsko.

Kromě úpravy letadel bude EASA specifikovat také podmínky pro výcvik posádek. Podle BAA Training byly v polovině loňského roku simulátory 737 MAX certifikovanými EASA vybaveny Česká republika, Island, Fiji, Singapur, Turecko a Velká Británie.

Americký regulátor FAA recertifikoval Boeing 737 MAX dne 20. listopadu 2020. Prvním zahraničním regulátorem, který lety 737 MAX znovu povolilm byl brazilský ANAC 25. listopadu. Dnes, 20. ledna 2021 získává letoun povolení kanadského regulátora Transport Canada.

Největším zahraničním zákazníkem Boeingů 737 MAX je Čína, která zatím termín návratu do provozu neoznámila a lze předpokládat, že recertifikační proces bude trvat déle.

Zpráva vyšetřovacího výboru amerického kongresu kritizovala FAA za zanedbání dohledu nad vývojem a hrubé nedostatky v certifikací letadla. Selhání FAA při certifikaci 737 MAX vyvolalo u světových regulátorů pochybnosti o nezávislosti a objektivnosti rozhodnutí FAA. Většina světových regulátorů proto vyčkává právě rozhodnutí EASA.

Schválení EASA je tedy průlomové a lze předpokládat, že během února většina světových regulátorů lety 737 MAX povolí. To je důležitý moment nejenom pro provozovatele letadel, ale zejména pro Boeing, který může zahájit dodávky uskladněných letadel zákazníkům těch zemí, kde je 737 MAX znovu povolen.

Patrick Ky v úterním rozhovoru s novináři rovněž uvedl, že přístup k certifikaci Boeingu 777X „vyvolává řadu otázek týkajících se vztahu mezi FAA a EASA a potřeby vlastního certifikačního procesu“. Jak známo, FAA hodlá nový 777X certifikovat nikoliv jako nové letadlo, ale jako modifikaci typu 777. Tedy uplatnit stejný přístup, jaký byl použit v případě certifikace 737 MAX.

Boeingy 737 MAX byly globálně uzemněny 13. března 2019 po katastrofách letadel společností Lion Air a Ethiopian, při kterých zahynulo 346 osob. První let po recertifikaci vykonal Boeing 737-8 (PR-XMB) brazilské společnosti GOL dne 9. prosince.

V tabulce je uveden počet Boeingů 737 MAX před uzemněním u společností, které mají tři nebo více letadel tohoto typu. (Tab.: BBC, foto: WestJet, BAA Training, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Kned Lik - nepřihlášený host (...80.225...)
20.01.2021 11:37

Fotka k článku o MAXech je cockpit 737NG. :D

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace