Vzniká zajímavý druhotný trh pro Boeingy 787-8

  • 13.07.2020 17:00

Na trh letadel z druhé ruky se nově dostávají ve větším rozsahu Boeingy 787-8, které na trhu postiženém dopady epidemie mohou najít zajímavou poptávku.

Jen před několika měsíci oznámil Qantas, že prodá tři 787-8, které provozuje Jetstar. Ty se stanou nadbytečnými poté, kdy je Jetstar nahradí Airbusy A321LR. Zbavit se Dreamlinerů potřebují také Royal Air Maroc. Dalších asi jedenáct Dreamlinerů se dostane na trh v důsledku krachu společností Aeromexico, Avianca a LATAM a své 787-8 budou nabízet také Thai Airways. Na druhotném trhu se tak objeví přes 10 % celkových dodávek 787-8. Otazníky visí nad Air India a řadou dalších provozovatelů 787-8, kteří nemusí krizi koronaviru přežít. Na trh se tak nepochybně dostanou ještě další letadla.

Boeing přitom výrobu 787-8 rozhodně nepreferuje, neboť 787-8 se z výrobního hlediska výrazně odlišují od větších 787-9 a 787-10, které přitom výrobci poskytují větší marže. Příbuznost 787-9 a 787-10 dosahuje 95 %, zatímco podobnost 787-8 a 787-9 udával závod v Charlestonu v roce 2018 pouze okolo 30 %. To přispívá k vyšším výrobním nákladům. V roce 2018 proto Boeing zavedl některé úpravy ve výrobě, které měly 787-8 více přiblížit vyšším modelům. Jak sám Boeing uvádí, v rodině Dreamlinerů je 787-8 problematické dítě a oba minulí generální ředitelé Boeingu jednoznačně potvrdili preference pro 787-9 a –10. Letecké společnosti rovněž preferují objednávat modely 787-9 a 787-10, které se jeví atraktivnější investicí. Boeing nyní eviduje na typ 787-8 pouze 48 nevyřízených objednávek.

Obecně se zdá, že prodávat menší varianty modelů je složité. Dokládají to příklady Boeingu 737 MAX 7, Airbusů A318, A319 a A330-800. Vývoj letadla 777-8 odložil Boeing na neurčito a trhu bude nabízet jako jedinou pouze větší variantu 777-9.

Přesto mohou být pro řadu společností 787-8 „z druhé ruky“ zajímavým řešením náhrady Boeingů 767 a Airbusů A330 pro nabízení nižších kapacit na dálkových linkách v době poklesu poptávky způsobeného koronavirovou krizí. (Foto: The Points Guy, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Petr - nepřihlášený host (...180.58...)
14.07.2020 12:30
Pěkný článek

Po dlouhé době pěkný článek. Myslím ze ojetý 787-8 by z Prahy dokázal naplnit destinace jako NRT, LAX, SFO, JNB. A kdyby to bylo v nějaké humánní konfiguraci, proč ne?

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace