Víceuličkovým letadlům se nedaří

  • 15.10.2019 13:00

Minulý týden bylo oficiálně zveřejněno rozhodnutí Aeroflotu zrušit původní objednávku z roku 2007 na  22 Boeingů 787 (18x 787-8 a 4x 787-9). Objednávka má katalogovou hodnotu 5,5 mld. USD, tj. v reálných cenách asi 2,7 mld. USD.

Přestože zrušení objednávky bylo veřejným tajemstvím již od roku 2015, vyvolalo obavy v Everettu. Boeing dnes vyrábí model 787 tempem 14 letadel měsíčně, a pokud nezíská během dvou let významnou objednávku, nemá pokrytu výrobu po roce 2022. Problém je, že letos objednávky víceuličkových letadel Airbusu i Boeingu vysychají (obr. 2, AeroAnalysis, obr. 4, AeroAnalysis). CEO Boeingu Dennis Muilenburg na konferenci minulý měsíc zmínil, že Boeing „těsně sleduje makrorizika“ a rezervoval výrobní sloty pro 777 a 787 pro případ, že by se uvolnilo obchodní napětí mezi USA a Čínou. To je neobvyklá praxe v oboru, kdy se letadla typicky vyrábí pro konkrétní zákazníky, na základě pevných objednávek a proti složené záloze. Jak bylo zmíněno, problémem trpí také Airbus, pro něj však situace není natolik vážná, neboť v tomto segmentu se Airbusu nikdy příliš nedařilo. To ostatně ilustruje složení zářijových objednávek Airbusu a Boeingu (obr. 1, AeroAnalysis), ale i výsledky za prvních 9 měsiců. Airbus letos také ztratil v tomto segmentu více objednávek než Boeing (obr. 2 a obr. 4). Zisková marže dosahovaná prodejem jednouličkových letadel je však vyšší než u víceuličkových.

Zdroje blízké výrobcům uvádí, že víceuličková letadla Airbus a Boeing jsou nyní nabízena s neobvykle vysokými slevami, což však oba výrobci sporně popírají.

Boeing získal na Dreamlinery celkem 1423 objednávek, z čehož 894 letadel již zákazníkům dodal. Zbývajících 529 (po adjustaci ASC 606) mají vyrobit rovným dílem závady v Everettu a v Charlestonu. Objednávky tvoří zásobu na 38 měsíců. Zdroje blízké výrobci přitom tvrdí, že ještě před zrušením zakázky Aeroflotu bylo ve výrobním program na rok 2022 několik letadel, které zatím nemají zákazníka. Boeing odmítl tyto informace komentovat, byť to v podstatě CEO společnosti minulý měsíc nepřímo potvrdil, když mluvil o „rezervovaných slotech“.

Záchranou situace není ani 777. V letošním roce získal Boeing pouhých 36 objednávek (obr. 3, AeroAnalysis), z toho 18x 777 a 18x 777X. Na nadcházející model 777X přitom firma eviduje pouze 344 objednávek od devíti zákazníků a poptávku drží nad vodou objednávka Emirates na 150 letadel.  Zájem o letadlo, které se prodává již od roku 2013, zůstává hluboko za očekáváním.

U Airbusu je totálním propadákem A330-800, který zatím získal pouze dvě pevné objednávky a za očekáváním zůstává i A330-900. Víceuličkový segment tak zachraňují A350XWB. (Zdroj: AeroAnalysis)


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace