Druhému největšímu britskému letišti hrozí ztráta největších zákazníků

  • 10.05.2020 09:00

Londýnský Gatwick je druhým největším britským letištěm (graf 1), které vloni odbavilo takřka 47 milionů cestujících, a ještě před pár měsíci praskalo ve švech. V dubnu generální ředitel letiště Stewart Wingate vyjádřil naději, že k významnějšímu obnovení provozu dojde v květnu. Nyní se však situace pro letiště Gatwick nevyvíjí příznivě.

Společnosti easyJet, která je na letišti Gatwick dominantní, hrozí výrazná redukce leteckého parku, ke které tlačí dopravce jeho zakladatel a 34% vlastník Stelios Haji-Ioannou. Podíl easyJetu na celkovém počtu odbavených cestujících Gatwicku přesahoval vloni 40 %. British Airways, druhý největší zákazník představující 17 % celkového objemu, se hodlá stáhnout na Heathrow. Třetí Norwegian provozuje pouhých několik letadel na krátkých a středních linkách a s výraznějším provozem během následujících 12 měsíců nepočítá. Je pravděpodobné, že transatlantické linky opustí zcela. Dalším významným zákazníkem je charterová společnost TUI, ale výhled na silný turistický provoz je na nějakou dobu neutěšený. Z letiště se stahuje také tradiční zákazník Virgin Atlantic.

Suma sumárum, Gatwicku hrozí, že z deseti největších zákazníků (graf 2) dva zákazníky ztratí zcela a tři další svůj provoz omezí. Reálně tak hrozí, že Gatwick ztratí významnou část svého provozu. Zřejmě jedinou pozitivní zprávou pro Gatwick je rozhodnutí Wizz Airu expandovat z Lutonu na Gatwick. Wizz Air ale neobsadí veškerý uprázdněný prostor.

Dalším problémem je, že s odchodem Virgin Atlantic, British Airways a výpadkem provozu Norwegian Air ztratí Gatwick pozici hubu s významným transatlantickým provozem. Gatwick nepochybně ztratí část tranzitního provozu, což je z komerčního hlediska ztráta významná. Britské cestovní kanceláře se zase obávají, že situace povede k růstu cen letenek do Ameriky a Karibiku, kde Gatwick nabízel výhodnější podmínky než Heathrow. 

Většinovým vlastníkem letiště je francouzská infrastrukturní skupina Vinci, která chce nyní revidovat strategii a posílit zaměření na nízkonákladovou dopravu, která se zřejmě bude zotavovat z krize rychleji než klasické společnosti. Za majoritní podíl letiště zaplatila Vinci koncem roku 2018 asi 2,9 miliardy GBP.

Gatwick před čtyřmi lety prohrál svou dlouhodobou snahu o získání povolení na výstavbu druhé vzletové/přistávací dráhy, což pohřbilo ambice letiště stát se rovnocenným konkurentem Heathrow. Gatwick bylo navíc zasažen krachem společností Monarch v roce 2017 a Thomas Cook v loňském roce.

Problémy, kterým čelí Gatwick v důsledku koronavirové krize, nejsou nijak krátkodobé. Letiště varuje, že návrat na předkrizové objemy může trvat až čtyři roky. (grafy: Airport COuncil International, OAG).

Autor: Michalc


Související fotky


Související články

Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace